Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program koła „Mały majsterkowicz”
Program Koła „Mały majsterkowicz” napisany został z myślą o uczniach klas kształcenia zintegrowanego Szkoły Podstawowej im. H. Ch. Andersena na zajęcia pozalekcyjne w ramach projektu „Mama, tata i ja”.
Nabór na zajęcia odbył się we wrześniu wśród zainteresowanych uczniów z klas I-III Został opracowany w toku praktycznych doświadczeń i obserwacji uczniów. Przyjęte w nim założenia, cele, treści kształcenia i metody ich realizacji sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi dziecka, uwzględniają, bowiem jego potrzeby intelektualne, emocjonalne, moralne i estetyczne.
Program jest jednolity, przeznaczony dla zainteresowanej grupy dzieci. W swoim założeniu uwzględnia przede wszystkim ich potrzeby. Zakłada również kształcenie umiejętności praktycznych uczniów i wyposażanie ich w konieczną wiedzę o zawodzie elektryka i stolarza.
Kolejnym adresatem programu są rodzice, którzy coraz chętniej włączają się w proces kształcenia swych dzieci i mogą być bardzo pomocni w realizacji podjętych działań.
Realizacja programu wymaga specjalnego wyposażenia technicznego. Nauczyciel powinien mieć do swojej dyspozycji odpowiedni sprzęt i narzędzia. Zajęcia powinny odbywać się zawsze w tej samej sali. Należy również zorganizować zaplecze do odkładania wytworów do dalszej obróbki.
Zajęcia koła będą odbywać się raz w tygodniu w wymiarze dwóch godzin. Na całość zajęć będą się składać następujące cykle:
1. Elektryka jest wśród nas. Będą to zajęcia przybliżające pracę elektryków, których efektem będzie konstruowanie prostych obwodów elektrycznych, latarek, dzwonków, czy pstrykaczy.
2. Mały stolarz, czyli jak wygląda praca stolarza i jakie korzyści wypływają z tego zawodu. Efektem wspólnej pracy uczniów rodziców będą zamontowane przy szkole karmniki, tabliczki do znaczenia roślin, także drewniane materiały dydaktyczne, takie jak liczmany, figury geometryczne.
Realizując program należy zwrócić uwagę, aby uczniowie mogli wykazać się samodzielnością w odkrywaniu tajników elektroniki i stolarki. Głównym założeniem programu jest przecież poszerzenie wiedzy poprzez aktywność uczniów. Zatem w czasie pracy z wychowankami należy zastosować metody aktywizujące, eksponujące, wykorzystujące sprzęt do elektroniki i stolarki, komputer i Internet oraz metody praktycznego działania.
Elektryka jest wśród nas
Cele:
• przybliżenie pracy elektryka i korzyści wypływających z tego zawodu,
• poznanie zasad bezpieczeństwa przy włączaniu i wyłączaniu urządzeń elektrycznych,
• pogłębianie wiedzy i umiejętności z elektroniki i elektrotechniki
• poznanie zasad działania układów elektronicznych,
• poznanie zasad działania silnika, przełączników, źródeł dźwięków i światła,
• przeprowadzanie doświadczeń podczas samodzielnego budowania układów elektronicznych.
Treści programowe
1. Żarówka sterowana magnetycznie dotykiem.
2. Wentylator elektryczny i sterowany magnetycznie.
3. Szeregowe połączenie żarówki i wentylatora.
4. Równoległe połączenie żarówki i wentylatora.
5. Dioda, jednokierunkowe przewodnictwo diody.
6. Muzyczny dzwonek do drzwi sterowany ręcznie, światłem, wodą, dźwiękiem, silnikiem.
7. Samochód elektryczny z napędem ...