Dodaj publikację
Autor
Magdalena Dobrowlańska
Data publikacji
2010-04-12
Średnia ocena
2,50
Pobrań
336

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program zajęć z edukacji informatycznej jest skierowany do uczniów klas I-III. Może być on realizowany w formie koła informatycznego. Ja wykorzystałam ten program podczas zajęć świetlicowych, z grupą uczniów kl. I. Program przewidziany jest do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Realizacja programu umożliwia uczniom opanowanie podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się komputerem, zapoznanie z wartościowymi programami edukacyjnymi oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł i sposobów zdobywania informacji, w tym z ogólnoświatowej sieci Internetu.
 Pobierz (doc, 78,5 KB)

Podgląd treści

1 Autorski program zajęć z edukacji informatycznej dla uczniów klasy I-III szkoły podstawowej pod hasłem:

2 „Komputer bawi i uczy”

3

Program został oparty na Rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych. (Dz. U. Nr 69, poz.635) oraz na Rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej   Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz kształcenia w profilach w liceach profilowanych. (Dz. U. Nr 51, poz. 458).

[pic]

1

2 1. Założenia dydaktyczne programu

Program jest skierowany do dzieci uczęszczających do świetlicy - uczniów klas I- III. Przewidziany jest on do realizacji w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Realizacja programu umożliwia uczniom opanowanie podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się komputerem, oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł i sposobów zdobywania informacji, w tym z ogólnoświatowej sieci Internetu. Proponowane treści informatyczne i sposób ich realizacji są dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci. Sprzyja temu odpowiedni dobór metod kształcenia uwzględniający m. in. zdobywanie wiedzy przez zabawę oraz indywidualizację nauczania.

3 2. Szczegółowe cele edukacyjne

Zapoznanie z zasadami pracy w pracowni informatycznej.
Nauczenie podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
Rozwijanie umiejętności wykorzystania edytorów tekstowych i graficznych do celów edukacyjnych.
Kształtowanie umiejętności wyszukiwania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
Przygotowanie uczniów do samodzielnej pracy.
Zapoznanie z dostępnymi programami edukacyjnymi dla dzieci.
Ukazanie zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera.
Przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z komputera.
Rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Wprowadzenie do pracy metodą projektu.

4 3. Podstawa programowa

W szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata. Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:

1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności,
2) skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień,
3) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
4) rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
5) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
6) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
7) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
8 ...