Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA Z PODSTAW ŻYWIENIA CZŁOWIEKA
opracowany zgodnie z podstawą programową oraz programem nauczania 512[02]/T-4,TU,SP/MENiS/2004.06.14
KL. III TECHNIKUM ZAWÓD: KUCHARZ
|DZIAŁ PROGRAMOWY |ILOŚĆ |NUMER LEKCJI |TEMAT |ZAGADNIENIA |
| |GODZIN | |LEKCJI |I ĆWICZENIA |
|1 |2 |3 |4 |5 |
| I. PLANOWANIE |13 |1 |Zapoznanie z programem, przypomnienie PSO. |rodzaje i charakterystyka posiłków: śniadanie, II śniadanie, obiad, |
|WYŻYWIENIA | | |Przypomnienie wiadomości o posiłkach i ich rozkładzie w ciągu dnia, |podwieczorek, kolacja |
|RÓŻNYCH GRUP | | |zasadach układania jadłospisów, głównych etapach planowania żywienia. |procentowy udział poszczególnych posiłków w pokryciu dziennego |
|LUDNOŚCI | | | |zapotrze- bowania energetycznego |
|(cd. ) | | | |definicja jadłospisu |
| | | | |wyjaśnienie zasad układania jadłospisu |
| | | | |trzy etapy planowania żywienia |
| | | | | |
| | | | |metody ilościowe |
| | | |Metody oceny jadłospisów |metody jakościowe ( ocena punktowa) |
| | | | | |
| | |2 | | |
| | | |Żywienie niemowląt i dzieci do 3-go roku życia. | |
| | | | |planowanie jadłospisu dziennego dla dzieci w wieku przedszkolnym |
| | |3 |Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym (4 - 6 lat) | |
| | | | | |
| | |4 |Żywienie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. | |
| | | | | |
| | |5 |Żywienie młodzieży (16 - 18 lat). | |
| | | | | |
| | |6 |Ocena ułożonego jadłospisu. | |
| | | | | |
| | |7 |Żywienie osób dorosłych. | |
| | | | | |
| | |8 |Żywienie kobiet w ciąży i karmiących. | |
| | | | | |
| | |9 |Żywienie ludzi starszych. | |
| | | | | |
| | |10 |Żywienie w zakładach gastronomicznych typu zamkniętego. | |
| | | | | |
| | |11 |Żywienie w zakładach gastronomicznych typu otwartego. | |
| | | | | |
| | | |Pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu: planowania wyżywienia różnych grup| |
| | |12 |ludności. | |
| | | | | |
| | | | | |
| | |13 | | |
|III. DIETETYKA | |14 |Charakterystyka żywienia dietetycznego, podział diet. |pojęcia: dietetyka, żywienie dietetyczne, dieta, rodzaje diet |
| |11 | | |ogólne zasady żywienia dietetycznego |
| | | | | |
| | | |Dieta podstawowa - lekkostrawna. | |
| | |15 | | |
| | | |Dieta wysokobiałkowa i niskobiałkowa. | |
| | |16 | | |
| | | | | |
| | | |Dieta małotłuszczowa i cholesterolowa. | |
| | |17 | |zasady diety |
| | | |Dieta z minimalną ilością węglowodanów. |zastosowanie diety |
| | |18 | |produkty i potrawy dozwolone |
| | | |Dieta małoenergetyczna. |i zabronione |
| | |19 | |zalecane sposoby sporządzania posiłków |
| | | |Dieta oszczędzająca z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie | |
| | |20 |soku żołądkowego | |
| | | |i z ograniczeniem. błonnika. | |
| | | | | |
| | | |Dieta z modyfikacjami zawartości składników mineralnych i konsystencji | |
| | |21 |pokarmów. | |
| | | | |żywienie w alergiach pokarmowych, celiakii, fenyloketonurii, |
| | | |Diety eliminujące składniki nietolerowane przez organizm. |nietolerancji laktozy |
| | |22 | | |
| | | | | |
| | | |Układanie jadłospisu dla wybranej diety. |ćwiczenia w układaniu jadłospisu |
| | | | | |
| | |23 |Pisemny sprawdzian wiadomości z zakresu | |
| | | |dietetyki. | |
| | |24 | | |
|IV. ZWYCZAJE | | | | |
|ŻYWIENIOWE |4 |25, 26 |Zwyczaje żywieniowe Polaków i innych narodów. |upodobania żywieniowe Polaków |
| | | | |zwyczaje żywieniowe w basenie Morza Śródziemnego |
| | | | |wpływ zwyczajów żywieniowych na stan zdrowia |
| | | | |kuchnie narodowe i regionalne |
| | | | | |
| | | | |wegetarianizm - definicja, odmiany |
| | | | |wartość odżywcza i zdrowotna diety wegetariańskiej |
| | |27, 28 |Wegetarianizm. |konsekwencje zdrowotne żywienia wegetariańskiego |
| | | | |makrobiotyka |
| | | | | |
| | | | | |
|V. NAJNOWSZE | | | | |
|OSIĄGNIĘCIA |3 |29 |Nowe źródła białka. |stan odżywienia ludności świata |
|W DZIEDZINIE | | |Nowoczesne metody utrwalania żywności. |niekonwencjonalne źródła białka |
|ŻYWNOŚCI | | | |zabezpieczenie produkowanej żywności |
|I ŻYWIENIA | | | | |
| | |30 |Wzbogacanie żywności. |substancje dodatkowe w żywności |
| | | |Zanieczyszczenia i substancje nieodżywcze w ...