Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program wycieczki rowerowej po miejscowości Czyżów Szlachecki
dla uczniów klasy V
Cel główny
Na podstawie § 2. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001r. Nr 135, poz. 1516), celem wycieczki jest: poznawanie okolicy, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury, historii poprzez wycieczkę rowerową po miejscowości Czyżów Szlachecki.
Cele pośrednie
a)praktyczne stosowanie wiedzy - łączenie wybranych treści z historii i sztuki ze zwiedzanymi obiektami w Czyżowie ( kościół, pałac dzwonnica), rozpoznawanie określonych stylów architektury (gotyk, barok), wskazywanie konkretnych elementów budowli i wyjaśnianie czemu one służyły( np.: kondygnacja, przedsionek, salon, krużganek, prezbiterium) , łączenie wybranych treści z historii ze zwiedzanymi obiektami ( najazd tatarski, II wojna św. , reformacja).
b) z biologii – rozpoznawanie okazów flory i fauny charakterystycznych dla Czyżowa i rezerwatu przyrody „Zielonka”
c)kształtowanie odpowiednich zachowań w miejscach publicznych (kościół, pałac); rezerwat przyrody ,prywatne posiadłości.
Planowane efekty
1) Uczniowie znają główne zabytki Czyżowa.
2) Uczniowie rozpoznają wybrane dzieła dostępne w zwiedzanych obiektach.
3) Uczniowie potrafią powiązać wybrane obiekty z postaciami historycznymi ( J. Czyżowski, Prendowscy, Targowscy)
4) Uczniowie przestrzegają zasad właściwego zachowania się w miejscach publicznych (pałac , kościół, restauracja, hotel).
5) Uczniowie biorą aktywny udział w rozmowach na temat zwiedzanych miejsc.
6) Uczniowie pomagają sobie nawzajem.
7) Uczniowie w sposób interesujący opowiadają o tym co zobaczyli i czego doświadczyli podczas wycieczki oraz piszą test ze znajomości zabytków lub sprawozdanie jako pracę domową po powrocie z wycieczki.
Działania umożliwiające osiągnięcie celów.
|Cel |Działanie |Odpowiedzialny |
|Poznawanie zabytków Czyżowa |Przejazd rowerem po Czyżowie i zapoznanie się z |Kierownik wycieczki |
| |głównymi jego zabytkami (kościół parafialny i pałac – | |
| |hotel, kaplica, dzwonnica) | |
| |Wizyta w późnobarokowym pałacu, |Kierownik wycieczki |
| |kościele parafialnym pod wezwaniem Wszystkich Świętych| |
| |, | |
| |neogotyckiej kaplicy cmentarnej i dzwonnicy. | |
| |Przeprowadzenie rozmowy na temat poznanych dzieł, legend, |Uczestnicy |
| |opowieści oraz zabytków podczas lekcji edukacji | |
| |regionalnej, zamieszczenie własnych wrażeń w sprawozdaniu .| |
|Poznanie charakterystycznych cech |Poznanie mapy, herbu okolicy( gminy, powiatu , |Opiekunowie |
|krajobrazu i folkloru … |województwa). | |
| |Spacer po rezerwacie przyrody „Zielonka”, doliną |Kierownik wycieczki, przewodnik i |
| |Czyżówki. |opiekunowie |
| |Poznanie piękna najbliższej okolicy. | |
| |Wyszukiwanie i rozpoznawanie okazów flory i fauny |Uczestnicy, przewodnik |
| |występujących w tym regionie. | |
| |Wizyta w domu poetki ludowej, pani J. Kalita, |Uczestnicy i opiekunowie |
| |zapoznanie z jej twórczością regionalną. | |
| |Zorganizowanie ogniska na terenie kompleksu pałacowego |Uczestnicy (ewentualnie zaproszeni |
| |(pałac – hotel – restauracja) w towarzystwie twórcy |goście) |
| |regionalnego pana Z. Fronczka; zaznajomienie uczniów z| |
| |legendami związanymi z Czyżowem wg „Ludowych opowieści ...