Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM EDUKACJI RATOWNICZEJ
„ Bezpieczny Przedszkolak”
CZAS REALIZACJI:
wrzesień 2007 - czerwiec 2009
AUTORKIA PROGRAMU:
mgr Grażyna Szymik
nauczycielka wychowania przedszkolnego
ADRESACI PROGRAMU:
Dzieci 5-6 letnie Przedszkola nr 3 w Kamiennej Górze
Cel nadrzędny – dziecko umie zachować się bezpiecznie oraz potrafi udzieli pierwszej pomocy poszkodowanemu w rzeczywistym wypadku.
Cele szczegółowe:
• Uwrażliwianie dzieci na najczęściej spotykane zagrożenia, które mogą być przyczyną wypadku, urazu i zapoznanie ich ze sposobami zapobiegania wypadkom.
• Kształtowanie u dzieci zachowań bezpiecznych w czasie gier, zabaw, w domu, na drodze.
• Nabycie umiejętności zachowania się wobec dorosłych.
• Przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożenia.
• Nabycie umiejętności wzywania pogotowia ratunkowego, straży pożarnej i policji.
• Nabycie umiejętności zachowania się, gdy się zagubi.
• Przygotowanie dzieci do wykonywania prostych czynności ratowniczych.
Procedury realizacji zakładanych celów
|lp. |TEMAT |SZCZEGÓŁOWE TREŚCI |OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA |TERMINY |
| | | | |REALIZACJI |
|1 |Bezpieczeństwo na |Zapoznanie dzieci ze |Zna: |IX |
| |ulicy |sposobami oznakowań |0znkowania przejść dla pieszych | |
| | |przejść dla pieszych |Zasady przechodzenia przez ulicę bez | |
| | |Nauka bezpiecznego przechodzenia przez |sygnalizacji świetlnej i z działającą | |
| | |ulicę bez sygnalizacji świetlnej. |sygnalizacją świetlną. | |
| | |Zapoznanie z podstawionymi znakami |Następstwa nieprzestrzegania zasad ruchu | |
| | |drogowymi, sygnalizacją świetlną. |drogowego. | |
| | |Zwrócenie uwagi, że jezdnia nie jest |Potrafi: | |
| | |miejscem zabaw- zrozumienie |Bezpiecznie przejść przez ulicę w miejscach | |
| | |konsekwencji wynikających z zabawy na |wyznaczonych | |
| | |drodze i w pobliżu drogi. | | |
|2 |Niebezpieczne zabawy|Poznanie bezpiecznych miejsc do zabawy.|Zna: |IX |
| |– na ulicy i w |Zwrócenie uwagi, dlaczego ulica nie |Miejsca, gdzie można bezpiecznie bawić się z | |
| |pobliżu ulicy |jest bezpiecznym miejscem do zabaw. |piłką. | |
| | |Poznanie w konsekwencji zabawy z piłką |Potrafi: | |
| | |na ulicy. |Przewidzieć, co może spowodować zabawa w | |
| | | |niewłaściwym miejscu. | |
|3 |Zachowanie podczas |Nauka postępowania w razie, gdyby |Zna: |IX |
| |zagubienia w mieście|oddaliło się od swojego opiekuna i |Swoje miejsce zamieszkania | |
| | |zgubiło |Zna konsekwencje wynikające z oddalania się | |
| | |Zwrócenie uwagi dzieci do kogo można |od swoich opiekunów | |
| | |zwrócić się o pomoc, a do kogo nie |Potrafi: | |
| | |należy i dlaczego |W razie zagubienia zwrócić się do policjanta | |
| | | |lub ekspedientki w sklepie o pomoc | |
|4 |Wzywanie pogotowia |Zapoznanie dzieci z numerami telefonów |Zna; |X |
| |ratunkowego |alarmowych |Numery telefonów alarmowych | |
| | |Poznanie sposobów obsługiwania różnych |Adres zamieszkania | |
| | |telefonów |Potrafi: | |
| | |Pokaz, w jaki sposób należy |Prawidłowo skorzystać z telefonu | |
| | |przeprowadzić rozmowę z dyspozytorem, |Ocenić sytuację i podjąć decyzję o wezwaniu | |
| | |zwrócenie uwagi na ważne informacje |pogotowia ratunkowego | |
| | |zawarte w tej rozmowie |Przeprowadzić rozmowę telefoniczną z | |
| | |Praktyczne działania dzieci w w/w |dyspozytorem udzielając ważnych informacji | |
| | |zakresie | | |
|5 |Bezpieczne |Poznanie urządzeń elektrycznych , jakie|Zna: |X |
| |posługiwanie ...