Dodaj publikację
Autor
Iwona Kolada
Data publikacji
2010-04-19
Średnia ocena
3,67
Pobrań
648

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian dotyczy środków stylistycznych omawianych w gimnazjum.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści


ŚRODKI STYLISTYCZNE – SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI

…………………………………………………….

1. Osoba mówiąca w wierszu to:

a) adresat wypowiedzi
b) opowiadacz
c) podmiot liryczny
d) czytelnik

2. W podanym fragmencie wiersza W .Broniewskiego „Firanka” określ układ rymów.
Otworzyłem okno, a firanka
pofrunęła ku mnie,
jak Anka
w trumnie.

……………………………………………………………
3. W powyższym fragmencie wiersza podkreśl porównanie

4. Co to za środki stylistyczne?

……………… - wyraz przeciwstawny, o odmiennym znaczeniu, używany dla pokreślenia i uwydatnienia pewnych cech wyrazu dobry jest wyraz zły; gruby-chudy; mały-duży itp.

………………. powtórzenie tego samego słowa bądź zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi (każdy wers zaczyna się od tego samego słowa lub zwrotu)

…………………… (inaczej: ożywienie - nadanie istotom martwym cech istot żywych
(np.: radosna rzeka; śpiewające drzewo; chodzący stół)

………………… (inaczej: inwokacja) - bezpośredni, retoryczny, najczęściej uroczysty zwrot do czegoś lub kogoś (np.: Litwo! Ojczyzno moja; O radości, iskro bogów!)

……………….. - wyraz określający rzeczownik w wierszu, najczęściej jest to przymiotnik
(np.: czerwone serce, małe króliczki, piękna kobieta)

………………. - zestawienie dwóch lub więcej wyrazów, które w połączeniu zyskują całkiem nowe znaczenie, różne od tego, które posiadały oddzielnie
(np.: fale zbóż; morze gwiazd;)

……………………..(rodzaj epitetu) - składa się z wyrazów o przeciwnej treści tworząc sprzeczność, paradoks (np.: dobry złoczyńca; ognista woda)

…………….. - użycie wyrazów, które swoim brzmieniem naśladują zjawiska i wydawane przez nie dźwięki (np.: kap, kap, kap; bum; plum).

………………..– swobodna przeróbka tekstu, która rozwija i modyfikuje treść oryginału, zachowując jednak jego zasadniczy sens.

………………….. - nadanie cech ludzkich istotom nieczłowieczym
(np.: pies, który śpiewał; mysz uśmiechnęła się czule).

………………… - polega na zastąpieniu wyrazu przez szereg innych, które byłyby jego równoważnikiem znaczeniowym.

………………. - zestawienie cech dwóch zjawisk za pomocą zaimków: jak, jakby, jakoby, na kształt. Używamy go, aby porównać ze sobą pewne słowa i uwidocznić ich cechy (np.: dumny jak paw; blady jak ściana, chmura na kształt kwiatu).

…………………… - pytanie, którego celem nie jest uzyskanie odpowiedzi, ale pobudzenie do refleksji (np.: Cóż sprawiło, że człowiek tak punktualny dziś się spóźnia?; Kto w końcu tu rządzi: ja czy ty?).

………………… - przeniesienie części zdania z jednego wersu do następnego w celu podkreślenia znaczenia wyrażenia.

5. Jaki środek stylistyczny dominuje w przytoczonym fragmencie wiersza:

Szary jestem jak szczur,
Wielki – jak mur,
Mój nos jak wąż, jak trąba.
Kiedy śród trawy stąpam.

…………………………………………..

6.Na podstawie krótkich informacji określ , jaki to poeta.

………………………………………………Jeden z najwybitniejszych twórców w dziejach literatury polskiej; poeta, dramatopisarz, tłumacz. Przede wszystkim jest autorem pisanych po polsku Pieśni, Fraszek i Trenów poświęconych zmarłej Urszulce. Napisał również pierwszą i jedyną polską tragedie - ,,Odprawę posłów greckich'.

……………………………………………. Jeden z głównych przedstawicieli polskiego oświecenia. Nazywany "księciem poetów polskich" ...