Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przygotowała: Ewa Saniewska, SP nr 18 Jastrzębie Zdrój
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V.
Temat lekcji:
Poetycki portret kaliny w wierszu Teofila Lenartowicza. Funkcja środków stylistycznych
Cele lekcji:
Uczeń:
• poznaje wiersz Lenartowicza „Kalina”
• doskonali umiejętność sporządzania różnych form notatek
• analizuje i interpretuje wiersz, poszukując w nim elementów odwzorowujący świat rzeczywisty oraz elementów powstałych w wyobraźni poety
• znajduje w tekście informacje na zadany temat
• czyta wiersz głośno i cicho, co służy lepszemu poznaniu utworu i usprawnieniu techniki czytania
• posługuje się terminami „uosobienie”, „przenośnia”, „epitet”.
• Dostrzega wieloznaczność wyrazu „korale”
• śledzi podobieństwa pomiędzy życiem człowieka a zmiennością natury opisane w wierszu
• dostrzega związek wiersza z mitem „Demeter i Kora”
• projektuje przekład intersemiotyczny wiersza (obraz)
• rozwija wrażliwość artystyczną
Środki i pomoce dydaktyczne:
Tekst wiersza Kalina, ilustracja przedstawiająca gałązkę kaliny, karta pracy
Tok lekcji:
1.Głośne czytanie wiersza przez nauczyciela, a następnie przez uczniów.
2.Wyjaśnienie trudnych słów.
3.Oglądanie ilustracji przedstawiającej gałązkę kaliny z koralami (P s.70)
4.Wyszukiwanie przez uczniów informacji na temat kaliny w wierszu
• nad modrym w gaju rosła potokiem
• u tej krynicy
5.Uzupełnianie karty pracy.
6.Uczniowie zastanawiają się w jaki sposób można treść wiersza przedstawić za pomocą obrazu
lub oddać językiem baletu.
7.Zadanie domowe.