Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
GODZINA WYCHOWAWCZA
TEMAT: ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW MIĘDZY NAUCZYCIELEM A UCZNIAMI
Czasem stajemy przed problemem rozwiązania konfliktu nauczyciel – klasa – rodzice. W mojej 30 letniej praktyce zdarzyło mi się to na szczęście tylko raz,
w drugiej klasie LO (4letnie liceum) i dlatego powstał ten scenariusz zajęć.
▪ Uczniowie mojej klasy nie są zbyt zdolni, mają duże braki ze szkoły podstawowej z wielu przedmiotów, co powoduje ich niepewność
i zniechęcenie, nie są też zbyt ambitni ani pracowici, ale są klasą bardzo miłą, życzliwą nauczycielowi, grzeczną i aktywną, jeśli chodzi o dodatkowe prace
na rzecz szkoły
▪ Uczniowie twierdzą, że Pani profesor mówi zbyt szybko, stosuje skróty myślowe, stale na nich krzyczy, gdy się pomylą w czasie odpowiedzi; uczniowie są zestresowani, boją się odpowiadać, nauczycielka denerwuje się ich brakiem aktywności i konflikt cały czas narasta
▪ Przekonali swoich rodziców, że wina leży tylko i wyłącznie po stronie nauczycielki, więc rodzice interweniują u mnie i u nauczycielki przekonani
o tym, że „zawzięła się” na ich dzieci
▪ Nauczycielka twierdzi, że klasa nie uczy się, że jest leniwa, ma braki ze szkoły podstawowej i nie robi nic, żeby poprawić złą sytuację, swoje argumenty uzasadnia przykładami ich odpowiedzi na lekcji i pokazuje mi odpowiedzi pisemne uczniów na kartkówkach
▪ Stopnie z tego przedmiotu są fatalne, przede wszystkim są to oceny niedostateczne, bardzo mało jest ocen pozytywnych, które i tak są bardzo niskie
▪ Nikt z zainteresowanych nie widzi winy po swojej stronie
▪ Bardzo lubię moich uczniów i szkoda mi ich, bo widzę, że nie potrafią realnie spojrzeć na swój problem, zniechęcili się do nauczycielki i przedmiotu, popadając w coraz większe zniechęcenie, przestali się uczyć i każde swoje niepowodzenie z tego przedmiotu tłumaczą złym nastawieniem nauczycielki do nich, poza tym zależy mi na tym, aby moja klasa miała dobre wyniki
w nauczaniu wszystkich przedmiotów
▪ Prowadzone przeze mnie rozmowy z uczniami i nauczycielką nie dały żadnych rezultatów
▪ Rozmowy z rodzicami uczniów skończyły się fiaskiem, bo dzieci zdołały
już przekonać rodziców o swojej niewinności i złej atmosferze na lekcji
▪ Sytuacja ta trwa od drugiej połowy pierwszej klasy i dotąd stosowane dyskusje i perswazje nie dały żadnych rezultatów
WNIOSKI:
▪ muszę uświadomić uczniom, że wina za zaistniały konflikt jest obopólna
▪ muszę ukazać im racjonalne wyjście z sytuacji
▪ dodać wiary w siebie i zdopingować do nauki
▪ odbudować zaufanie do nauczycielki, z którą są w konflikcie
▪ uczniowie muszą dojść do tego sami, bo inaczej nie uwierzą mi
RYZYKO:
▪ stracą do mnie zaufanie
▪ utwierdzą się w przekonaniu, że mają rację i zawsze ...