Dodaj publikację
Autor
Barbara Lewińska
Data publikacji
2010-04-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
41

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt dwóch lekcji z j. francuskiego, na których wprowadzałam i utrwalałam zaimki względne proste (pronoms relatifs simpls wykorzystując metody kreatywne aktywizujące ucznia i element ludyczny. Zajęcia te mogą być prowadzone w klasie 2 gimnazjum lub szkół ponadgimnazjalnych.
 Pobierz (doc, 53,0 KB)

Podgląd treści


GRAMMAIRE  -  PRONOMS RELATIFS SIMPLES
ZAIMKI WZGLĘDNE PROSTE 

Wprowadzenie i utrwalenie zaimków względnych prostych z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia i materiału ludycznego.

adresat –     po  120 – 130 godzinach j. francuskiego, klasa II LO, LT lub gimnazjum
czas trwania  - dwie lekcje po 45 min.
materiały – podręcznik „Libre échange 1” tekst  str. 8 – 9, ćw. 6 str. 15; ćw. z „Exercices autocorrectifs”, Szumlewicz; ćwiczenia własne; margarette - zdania do wspólnego dobierania na tablicy (dobieranka  zdaniowa) format A4; zagadki z zaimkami – format blok nr 2; kolorowe flamastry, kartki z bloku nr 2
cele – nauka zaimków względnych
wyrobienie nawyku stosowania ich w j. francuskim
utrwalenie materiału gramatycznego
wyrobienie nawyku rozpoznawania nieznanych reguł gramatycznych 
ukazanie j. francuskiego, jako narzędzie potrzebnego w pracy twórczej
zmotywowanie uczniów do nauki j. francuskiego
ukazanie możliwości ludycznych przy nauce j. obcego
metody pracy : ćwiczenia indywidualne, w parach, w grupach, w całości, ćwiczenia typu testowych, praca kreatywna         

LEKCJA 1 : Des  pronoms  relatifs   simples – règles d’ emploi
-uczniowie odnajdują zaimki w tekście i wskazują ich różnice znaczeniowe
-uczniowie samodzielnie tworzą regułę gramatyczną na podstawie zastosowania odnalezionych w tekście zaimków względnych         
-wspólne rozwiązywanie ćwiczenia z podręcznika
-ćwiczenie utrwalające : odpowiedzi na pytania z użyciem zaimków (ustnie)

ZADANIE DOMOWE :
rozwiązać ćwiczenia Szumlewicz                                                      
znać regułę i jej zastosowanie

LEKCJA 2 :    Savoir utiliser les pronoms relatifs – exercices d’automatisation.

lekcja powtórzeniowa, utrwalająca, przygotowująca do kartkówki

1. pozdrowienie                                                                                                           
2.powtórzenie zaimków względnych na tle innych przerobionych: podkreślenie różnicy między zaimkami przymiotnymi i rzeczownymi w j. francuskim   
4’     02-06 min.
rola zaimka w zdaniu na przykładach znanych zaimków rzeczownych i przymiotnych
3.skupienie się na temacie       3'     07-10 min.
powtórzenie miejsca i roli zaimków względnych – teoria + ćwiczenia ustne
zapisanie tematu lekcji - komentarz
4.utrwalanie zaimków w ćwiczeniach, rozdanie kopii moich ćwiczeń(niżej):  11-23min.
ex. n° 1 – w parach – ćwiczenie wielokrotnego wyboru
ex. n° 2 – margeritte – ćwiczenie z całą klasą –  dobieranka zdaniowa                        
ex. n° 3 – w parach – połączcie  fragmenty zdań w zdania                                   
ex. n° 4 – indywidualnie dla ochotników, ćwiczenie z lukami                            
ex. n° 5 – indywidualnie  dokończ rozpoczęte zdanie
* tu można wybrane przykłady rozdzielić na rzędy i kazać wypełnić indywidualnie, potem uczniowie odczytują swoje propozycje klasie

5. praca twórcza uczniów:  UKŁADANIE ZAGADEK STEROWANYCH Z ZAIMKAMI  WZGLĘDNYMI   24-43 min.

przedstawienie zagadek na tablicy i objaśnienie zasady ich tworzenia rozdzielenie tematu na rzędy (lub rozlosowanie) : człowiek, zwierzę, miejsce, przedmiot,… (przykłady niżej)
ex. n° 6 – tworzenie w grupach 3 – 4 osobowych zagadek (grupy utworzone
z naturalnego rozmieszczenia uczniów w klasie; w czasie tego ćwiczenia przykłady zagadek wiszą ...