Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
GRAMMAIRE - PRONOMS RELATIFS SIMPLES
ZAIMKI WZGLĘDNE PROSTE
Wprowadzenie i utrwalenie zaimków względnych prostych z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia i materiału ludycznego.
adresat – po 120 – 130 godzinach j. francuskiego, klasa II LO, LT lub gimnazjum
czas trwania - dwie lekcje po 45 min.
materiały – podręcznik „Libre échange 1” tekst str. 8 – 9, ćw. 6 str. 15; ćw. z „Exercices autocorrectifs”, Szumlewicz; ćwiczenia własne; margarette - zdania do wspólnego dobierania na tablicy (dobieranka zdaniowa) format A4; zagadki z zaimkami – format blok nr 2; kolorowe flamastry, kartki z bloku nr 2
cele – nauka zaimków względnych
wyrobienie nawyku stosowania ich w j. francuskim
utrwalenie materiału gramatycznego
wyrobienie nawyku rozpoznawania nieznanych reguł gramatycznych
ukazanie j. francuskiego, jako narzędzie potrzebnego w pracy twórczej
zmotywowanie uczniów do nauki j. francuskiego
ukazanie możliwości ludycznych przy nauce j. obcego
metody pracy : ćwiczenia indywidualne, w parach, w grupach, w całości, ćwiczenia typu testowych, praca kreatywna
LEKCJA 1 : Des pronoms relatifs simples – règles d’ emploi
-uczniowie odnajdują zaimki w tekście i wskazują ich różnice znaczeniowe
-uczniowie samodzielnie tworzą regułę gramatyczną na podstawie zastosowania odnalezionych w tekście zaimków względnych
-wspólne rozwiązywanie ćwiczenia z podręcznika
-ćwiczenie utrwalające : odpowiedzi na pytania z użyciem zaimków (ustnie)
ZADANIE DOMOWE :
rozwiązać ćwiczenia Szumlewicz
znać regułę i jej zastosowanie
LEKCJA 2 : Savoir utiliser les pronoms relatifs – exercices d’automatisation.
lekcja powtórzeniowa, utrwalająca, przygotowująca do kartkówki
1. pozdrowienie
2.powtórzenie zaimków względnych na tle innych przerobionych: podkreślenie różnicy między zaimkami przymiotnymi i rzeczownymi w j. francuskim
4’ 02-06 min.
rola zaimka w zdaniu na przykładach znanych zaimków rzeczownych i przymiotnych
3.skupienie się na temacie 3' 07-10 min.
powtórzenie miejsca i roli zaimków względnych – teoria + ćwiczenia ustne
zapisanie tematu lekcji - komentarz
4.utrwalanie zaimków w ćwiczeniach, rozdanie kopii moich ćwiczeń(niżej): 11-23min.
ex. n° 1 – w parach – ćwiczenie wielokrotnego wyboru
ex. n° 2 – margeritte – ćwiczenie z całą klasą – dobieranka zdaniowa
ex. n° 3 – w parach – połączcie fragmenty zdań w zdania
ex. n° 4 – indywidualnie dla ochotników, ćwiczenie z lukami
ex. n° 5 – indywidualnie dokończ rozpoczęte zdanie
* tu można wybrane przykłady rozdzielić na rzędy i kazać wypełnić indywidualnie, potem uczniowie odczytują swoje propozycje klasie
5. praca twórcza uczniów: UKŁADANIE ZAGADEK STEROWANYCH Z ZAIMKAMI WZGLĘDNYMI 24-43 min.
przedstawienie zagadek na tablicy i objaśnienie zasady ich tworzenia rozdzielenie tematu na rzędy (lub rozlosowanie) : człowiek, zwierzę, miejsce, przedmiot,… (przykłady niżej)
ex. n° 6 – tworzenie w grupach 3 – 4 osobowych zagadek (grupy utworzone
z naturalnego rozmieszczenia uczniów w klasie; w czasie tego ćwiczenia przykłady zagadek wiszą ...