Dodaj publikację
Autor
Teresa Wirecka
Data publikacji
2010-04-19
Średnia ocena
3,00
Pobrań
132

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja jak sama nazwa wskazuje dotyczy doradztwa zawodowego prowadzonego w gimnazjum.
 Pobierz (doc, 64,5 KB)

Podgląd treści

PLAN

WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU

DORADZTWA ZAWODOWEGO W GIMNAZJUM

Opracowanie
Teresa Wirecka
Pedagog szkolny

Podstawa prawna

• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.)
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 228, poz. 2258 oraz z 2004 r., Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U., z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r., Nr 146, poz. 1416)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114)

Cel główny
Przygotowanie uczniów gimnazjum do podjęcia trafnej decyzji zawodowej i szkolnej.

Adresaci

Uczniowie gimnazjum
Rodzice

Realizatorzy

Nauczyciele
Wychowawcy

Sojusznicy

Pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznej
Pracownicy biura pracy
Przedstawiciele zakładów pracy
Samorząd
Przedstawiciele zawodów ( np. rodzice)

Cele szczegółowe

Klasa I
• Rozwijanie umiejętności samooceny
• Kształtowanie umiejętności planowania własnego rozwoju
• Wyzwalanie własnej aktywności ucznia w kierunku samopoznania, odkrywanie zainteresowań, uzdolnień, rozpoznawanie swego usposobienia i temperamentu pod katem predyspozycji do wykonywania różnych zawodów
• Wskazanie na znaczenie stanu zdrowia i warunków psychofizycznych w związku z wymaganiami konkretnego zawodu.
• Kształtowanie umiejętności określania swoich celów życiowych, mocnych i słabych stron, sprawnego komunikowania, autoprezentacji.
• Wzmacnianie poczucia wartości przez wyłonienie pozytywnych stron osobowości
Klasa II
• Wyposażenie uczniów w wiedzę o interesujących ich zawodach, o czynnościach i warunkach pracy dla konkretnego zawodu.
• Określenie zbieżności swojej osobowości z wymaganiami konkretnego zawodu
Klasa III
• Rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i pobudzenie aktywności do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych.
• Zapoznanie uczniów ze strukturą szkolnictwa, wskazanie dróg dalszego kształcenia, przedstawienie warunków przyjęć do wybranych szkół

Zadania do realizacji

Główne
- Rozwijanie umiejętności samooceny

|Lp. |Zadanie szczegółowe |Realizator |Strategie działania |
|1. |Poznanie zainteresowań. |Wychowawca. |Ćwiczenia, testy, warsztaty. |
| | |Pedagog szkolny. | |
|2. |Poznanie uzdolnień. |Wychowawca. |Ćwiczenia, testy, warsztaty. |
| | |Pedagog szkolny. | |
|3. |Poznanie mocnych i słabych stron. |Wychowawca. |Ćwiczenia, testy, praca samodzielna |
| | |Pedagog szkolny. |ucznia. |
|4. |Poznanie własnego systemu wartości. |Wychowawca. |Ćwiczenia, testy, praca samodzielna |
| | |Pedagog szkolny. |ucznia. |

-Wyposażenie uczniów w wiedzę o interesujących ich zawodach, o czynnościach i warunkach pracy dla konkretnego zawodu.
|Lp. |Zadanie szczegółowe |Realizator |Strategie działania |
|1. |Poznanie ...