Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WYMAGANIA Z PODSTAW ŻYWIENIA KL. III TECHNIKUM - KUCHARZ
| |POZIOM PODSTAWOWY |POZIOM PONADPODSTAWOWY |
|DZIAŁ PROGRAMOWY | | |
| | | | | |
| |WYMAGANIA NA OCENĘ: |WYMAGANIA NA OCENĘ: |WYMAGANIA NA OCENĘ: |WYMAGANIA NA OCENĘ: |
| |DOPUSZCZAJĄCY |DOSTATECZNY |DOBRY |BARDZO DOBRY |
| |uczeń potrafi: |uczeń potrafi: |uczeń potrafi: |uczeń potrafi: |
| | | | | |
|I. PLANOWANIE |wymienić zasady racjonalnego żywienia |uzasadnić zasady planowania jadłospisów |przedstawić rolę poszczególnych posiłków |przedstawić procentowy udział poszczególnych |
|WYZYWIENIA RÓŻNYCH GRUP |zdefiniować jadłospis |scharakteryzować poszczególne posiłki |scharakteryzować metody ilościowe oceny |posiłków w pokryciu dziennego zapotrzebowania |
|LUDNOŚCI |wymienić etapy planowania żywienia |scharakteryzować ocenę punktową jadłospisów |jadłospisów |energetycznego |
| |wymienić zasady planowania jadłospisów |scharakteryzować potrzeby żywieniowe |opracować jadłospis dla wybranej grupy osób |scharakteryzować modyfikacje w sposobie żywienia |
| |przedstawić rozkład posiłków w ciągu dnia |poszczególnych grup ludności |ocenić jadłospis metodą punktową |rodziny |
| |podać niezbędne składniki poszczególnych |naprawić błędy w jadłospisie |ocenić wartość odżywczą poszczególnych posiłków i |przeanalizować jadłospis i dokonać ewentualnych |
| |posiłków |przedstawić zasady żywienia w zakładach |całodziennego wyżywienia |korekt |
| |wymienić metody oceny jadłospisów |zamkniętych i otwartych |uzasadnić zróżnicowanie potrzeb żywieniowych | |
| |wymienić główne założenia do żywienia |przedstawić co powinna zawierać karta menu |poszczególnych grup ludności | |
| |poszczególnych grup ludności (ilość posiłków, | |przedstawić kolejność oferowanych grup potraw w | |
| |produkty wskazane i niewskazane) | |karcie menu | |
| |opracować jadłospis na jeden dzień dla wybranej| |przedstawić asortyment potraw jaki powinien być | |
| |grupy osób | |oferowany w zakładach otwartych | |
| |podać różnicę pomiędzy żywieniem w zakładach | | | |
| |typu zamkniętego i otwartego | | | |
| |wyjaśnić pojęcie karty menu | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
|II. DIETETYKA |wyjaśnić pojęcia: dietetyka, żywienie |wymienić różnice w żywieniu człowieka chorego i |wskazać zastosowanie diety |uzasadni€ znaczenie żywienia dietetycznego |
| |dietetyczne, dieta |zdrowego |ułożyć jadłospis dla wybranej diety |obliczyć zawartość składnika, który podlega |
| |wskazać modyfikacje diety lekkostrawnej |scharakteryzować zasady poszczególnych diet | |modyfikacji w jadłospisie ułożonym dla wybranej |
| |wymienić rodzaje diet |wymienić produkty dozwolone i zabronione w | |diety |
| |wymienić ogólne zasady żywienia dietetycznego i|poszczególnych dietach | | |
| |poszczególnych diet |wskazać zalecane sposoby sporządzania posiłków | | |
| |ułożyć jadłospis dla diety lekkostrawnej |ułożyć jadłospis dla diety lekkostrawnej | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
|III. ZWYCZAJE |wymienić upodobania żywieniowe Polaków |scharakteryzować upodobania żywieniowe Polaków |scharakteryzować upodobania żywieniowe innych |wskazać zwyczaje żywieniowe mające zły wpływ na |
|ŻYWIENIOWE | | |narodów |zdrowie |
| |wymienić upodobania żywieniowe innych narodów |podać charakterystyczne potrawy wybranych kuchni | | |
| |zdefiniować wegetarianizm i podać jego odmiany |narodowych |przedstawić wpływ zwyczajów żywieniowych na stan |przedstawić konsekwencje zdrowotne żywienia |
| | |scharakteryzować odmiany wegetarianizmu |zdrowia (zaburzenia odżywiania się choroby |wegeteriańskiego |
| | |podać produkty dozwolone w danej odmianie |cywilizacyjne) |przedstawić stosunek oficjalny nauki o żywieniu do|
| | |wegetarianizmu |scharakteryzować wartość odżywczą i zdrowotną |diety wegetariańskiej |
| | |podać wady i zalety wegetarianizmu |wegetarianizmu |podać przykłady innych nietradycyjnych sposobów |
| | | |omówić inne nietradycyjne sposoby żywienia ...