Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
pati, 2010-05-16
Ciekawa propozycja ujęcia tematu lekcyjnego( wzbogaconego o materiał książkowy-duże ułatwienie dla nauczyciela).Pozdrawiam Autorkę!
Temat lekcji: Tego człowieka nie zapomnę nigdy. Kartka z pamiętnika Karola Wojtyły na podstawie fragmentów powieści Pawła Zuchniewicza „Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża” (2 godz.)
Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości o pamiętniku jako gatunku literackim,
- inspirowanie uczniów do tworzenia własnych tekstów w oparciu o czytane fragmenty utworu,
- wzbogacanie słownictwa uczniów,
- prezentowanie własnej pracy.
Cele w jęzku ucznia:
- znasz cechy pamiętnika,
- rozumiesz czytane fragmenty tekstu,
- potrafisz napisać kartkę z pamiętnika,
- prezentujesz własną pracę.
Metody i techniki pracy: praca z tekstem, praca indywidualna, schemat oceniania, samoocena.
Środki dydaktyczne: karteczki z cechami pamiętnika, fragmenty tekstu, karty pracy, zdjęcia postaci.
Uwaga do realizacji:
Wykorzystujemy skserowane zdjęcia z książki.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Zapisanie i podanie w zeszytach tematu lekcji.
Na podstawie wybranych fragmentów książki Pawła Zuchniewicza „Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża” napiszecie kartkę z pamiętnika Karola Wojtyły zatytułowaną „Tego dnia nie zapomnę nigdy.”
2. Zapisywanie w zeszytach skojarzeń do słowa wspomnienie – praca samodzielna.
wspomnienie – to, co minęło; przypomnienie, pamięć, przeżycie, przeszłość, pamiątka, pozostałość
3. Uczniowie zastanawiają się i udzielają odpowiedzi na pytanie:
Jakie znaczenie w życiu człowieka mają wspomnienia?
4. Uczniowie uzupełniają i uzasadniają w zeszytach zdanie - praca samodzielna.
Nigdy nie zapomnę spotkania z ……..................................................................................
5. Odczytanie prac uczniów.
6. Wprowadzenie nauczyciela do realizacji tematu lekcji.
W książce Pawła Zuchniewicza odnajdujemy wiele wspomnień Karola Wojtyły. Niektóre z nich dotyczą ludzi, którzy odegrali znaczącą rolę w jego posłannictwie duszpasterskim
i powołaniu kapłańskim.
7. Prezentacja zdjęć wybranych postaci: Jan Tyranowski, Ojciec Pio, kardynał Adam Stefan Sapieha, kardynał Stefan Wyszyński.
8. Przypomnienie i rozdanie kartek z cechami pamiętnika jako gatunku literackiego. (Załącznik 1)
9. Czytanie wybranych fragmentów dotyczących wymienionych postaci z jednoczesnym podkreślaniem informacji o postaciach. (Załącznik 2)
10. Wspólne uzupełnianie przygotowanych kartę pracy. (Załącznik 3)
11. Podanie uczniom schematu oceniania prac:
- napisany w 1 osobie,
- uwzględniona data,
- wykorzystanie informacje o postaci z karty pracy,
- poprawność ortograficzna i interpunkcyjna.
12. Samodzielne redagowanie kartki z pamiętnika Karola Wojtyły dotyczącej wybranej postaci.
13. Odczytywanie prac.
14. Samoocena według podanego schematu – ewentualna korekta prac przez uczniów.
15. Zebranie prac do oceny.
16. Zadanie domowe.
Napisz własną kartkę z pamiętnika dotyczącą spotkania z ważną dla Ciebie osobą. Nie zapomnij o uzasadnieniu swojego wyboru. Przed pisaniem przeczytaj cechy pamiętnika jako gatunku literackiego.
Załącznik 1
Cechy pamiętnika jako gatunku literackiego:
- pisany prozą,
- relacja 1-osobowa o zdarzeniach, których autor był uczestnikiem lub naocznym świadkiem,
- opowiada o zdarzeniach z pewnego dystansu czasowego,
- nie wymaga codziennego, systematycznego zapisywania, ale data pisania jest ważna.
Załącznik 2
Fragmenty dotyczące Jana Tyranowskiego ...