Dodaj publikację
Autor
Hanna Mazela
Data publikacji
2010-04-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
48

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł przedstawia czym jest dojrzałość szkolna, jakie czynniki mają wpływ na osiągnięcie gotowości do nauki oraz roli rodziców przygotowujących dziecko do edukacji szkolnej.
 Pobierz (doc, 96,0 KB)

Podgląd treści

Dojrzałość szkolna -

gwarancją sukcesu dziecka w szkole

Opracowała :

Hanna Mazela

Szkoła Podstawowa
w Kostrzynie

Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa, teraz będzie nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium oceny dziecka.
Każde z rodziców zastanawia się wówczas, jak też będzie się uczyło jego dziecko w szkole, jak będzie przebiegać jego kariera szkolna.
Bauman uważa, że kariera szkolna ucznia jest drogą osobistego awansu przez wykształcenie i stanowi niezbędny warunek kariery życiowej jednostki.
ST. Kowalski zwraca natomiast uwagę, iż „rozmaite sytuacje stanowią podłoże zróżnicowania sił wyznaczających poziom aspiracji dzieci oraz stopień jego zgodności bądź niezgodności sile motywacji w nauce szkolnej, który ten stopień ma decydujący wpływ na karierę szkolną i kierowanie nią odpowiednio do sukcesów szkolnych jednostki”.

Jednak, aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać musi osiągnąć dojrzałość szkolną.
.Według Szumana dojrzałość szkolna ”to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni dziecko wrażliwym i podatnym na systematyczne wychowanie i nauczanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej ”.
Okoń twierdzi również, że dojrzałość szkolna jest to „osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej”.
Tak więc najogólniej można powiedzieć, że jest to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależniona od osiągnięcia takiego stanu rozwoju, który umożliwia sprostanie obowiązkom szkolnym .

O umysłowej gotowości do nauki świadczy,, poziom poznawczej aktywności dziecka, jego zainteresowanie dla wiedzy jako źródła informacji”.
Dziecko takie chce się uczyć, interesuje się, czytaniem, pisaniem, liczeniem, zainteresowane jest zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu.
Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej lub czytanej bajki. Z łatwością uczy się długiego szeregu liczebników, wierszyków i piosenek, recytuje fragmenty czytanych mu książek. Szybko uczy się rozpoznawać, co oznacza godzina, jaka jest pora roku czy dnia. Świadomie kieruje spostrzeżenia na określony cel. Jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo jest na tyle bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innymi. Nie ma problemów ze zrozumieniem przekazywanych wiadomości, poleceń, instrukcji czy treści czytanego opowiadania, bajki, lektury.
Dziecko 7 letnie ma już pewien bagaż doświadczeń, spostrzeżeń, który umożliwia mu rozwój wyobraźni i myślenia pojęciowego abstrakcyjnego, symbolicznego albo słowno-logicznego.
Dzięki spostrzeżeniom i obserwacjom staje się coraz ...