Dodaj publikację
Autor
Barbara Lewińska
Data publikacji
2010-05-04
Średnia ocena
5,00
Pobrań
200

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt zajęć na godzinę wychowawczą w szkołach ponadpodstawowych. Pokazuje jak wykształcić w uczniach pozytywne zachowania asertywne, uczy ich wiary w siebie, doceniania swojej wartości oraz odpowiedzialności za swoje zachowania.
 Pobierz (doc, 48,5 KB)

Podgląd treści


GODZINA WYCHOWAWCZA

TEMAT: AGRESJA A ASERTYWNOŚĆ

Ponieważ uważam, że każdy, bez względu na wiek, powinien wyrobić
w sobie asertywność dla własnego dobra, prowadziłam te lekcje na godzinach wychowawczych od klasy I LO. Poza tym często jest tak, że uczniowie,
którzy spotykają się z agresją w szkole, w domu czy poza nimi, nie wiedzą
jak reagować, a ze strachu przed zemstą nie mówią o niej dorosłym Uczniowie
nie znali tematu zajęć i przychodzili na nie bez specjalnego przygotowania, opierając swoją wiedzę tylko na własnych doświadczeniach.

1. Zapisanie tematu zajęć na tablicy: AGRESJA A ASERTYWNOŚĆ
2. Prosimy uczniów o podanie własnej definicji agresywności oraz o podanie rodzajów i powodów agresywnych zachowań. Ich propozycje zapisujemy
na tablicy tworząc Mapę mentalną:

AGRESJA: SŁOWNA / FIZYCZNA/ PRZECIWKO JEDNOSTCE / GRUPIE/
DESTRUKCYJNA / KONSTRUKTYWNA /ATAKUJĄCA / OBRONNA/ PROSPOŁECZNA / INSTRUMENTALNA/ JAKO CEL SAM W SOBIE / INDUKOWANA …

PRZYCZYNY:
Niewłaściwy ubiór, makijaż,…
Inność zachowań, poglądów, …
Brak sukcesów w nauce Nieśmiałość
Stan posiadania ….
Zaniedbanie w rodzinie

EFEKTY:
Cierpienie w milczeniu
Strach
Bezsilność
Osamotnienie
Brak reakcji w obawie przed zemstą
Próby samobójcze, ….

3. Staramy się wspólnie zdefiniować asertywność. Po kilku próbach, nauczyciel odczytuje definicje asertywności i tłumaczy uczniom, że można się jej nauczyć,
nie jest wrodzona, że jest to postawa, która pozwala nam dalej się szanować i lubić, mimo innych gustów, opinii, usposobień, … Wspólnie z uczniami zapisujemy
na tablicy zachowania / umiejętności, które wchodzą w skład zachowań asertywnych:
□ Reakcja w przypadku poczucia winy lub krzywdy
□ Obrona swoich praw, opinii, przekonań, …
□ Umiejętność spokojnego wyrażania swoich uczuć pozytywnych i negatywnych
□ Umiejętność wyrażania swoich postaw wobec innych osób bez obrażania
ich uczuć, poglądów, wypowiedzi, zachowań, …
□ Umiejętność przyjmowania uczuć i opinii innych osób
□ Umiejętność zabierania głosu na forum publicznym

4. Zapisanie na tablicy PAKTU ASERTYWNOŚCI, jaki od dziś zawieramy
sami ze sobą, nauczyciel zaczyna podawać najważniejsze propozycje, ale nie robi tego za uczniów, ponieważ to ma być ich pakt:

□ Jestem wartościowy(a), nawet, gdy nie podobam się niektórym osobom
□ Jestem ważny(a)
□ Mam prawo popełniać błędy
□ Mam prawo czegoś nie wiedzieć i pytać o to
□ Mam prawo być sobą, nie muszę się ukrywać ani udawać kogoś innego
□ Nie muszę być doskonały(a)
□ Mam prawo dbać o siebie
□ Mam prawo być szczęśliwy(a) jeżeli moje szczęście nie bazuje na krzywdzie innych osób
□ Jestem silny(a)
□ Wiem najlepiej, co jest dla mnie dobre i w jakim zmierzam celu
□ Mam prawo realizować swoje marzenia
□ Mam prawo robić to, co chcę, jeżeli nie krzywdzę tym innych osób
□ Mam prawo być zdenerwowany(a), jeżeli każe ...