Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
GODZINA WYCHOWAWCZA
TEMAT: CZY SZKOŁA MOŻE BYĆ PRZYJAZNA?
METODA: METAPLAN
Zajęcie te przeprowadzałam w klasie I i II LO, lecz jestem przekonana
o tym, że temat i metoda pracy umożliwiają przeprowadzenie tych zajęć
z każdą grupą wiekową uczniów, jak również w każdym typie szkoły.
MATERIAŁY: dla każdego ucznia wycinamy z kolorowego papieru ksero
po 5 kwadratów, 5 trójkątów, 5 owali, 5 prostokątów i 5 kółek (lub innych figur), każdy kształt w innym kolorze (lub prosimy uczniów, żeby przynieśli takie figury wycięte według pokazanego im modelu), tablica korkowa + szpilki (minimum tyle, ile będzie karteczek), lub magnetyczna + magnesiki lub duży arkusz papieru + klej.
1. Na tablicy lub arkuszu papieru zapisujemy temat zajęć (może być napisany
na dużej chmurce, o ile będzie widoczny).
2. Z lewej strony zapisujemy flamastrem lub kolorową kredą dużymi literami:
JAK JEST? Uczniowie na zasadzie burzy mózgów podają swoje propozycje
i umieszczają je zapisane na kartkach o tym samym kształcie, na tablicy
lub arkuszu papieru, zaczynając w ten sposób tworzyć plakat Nie wpływamy
w żaden sposób na prezentacje tych propozycji, nawet gdybyśmy uważali,
że są niesprawiedliwe lub wyssane z palca. Ta część pracy ma za zadanie «oczyszczenie się» uczniów ze wszystkich żalów, jakie mają w stosunku
do nauczycieli i szkoły, a także pokazanie im, że ich wychowawca jest osobą, która zawsze ich wysłucha, dlatego musimy powstrzymać się w tym momencie od oceniania ich poglądów i krytykowania ich postaw. Najczęściej spotykane propozycje uczniów: strach przed nauczycielem, straszenie ocenami,
za duże wymagania, za mało czasu, despotyzm rodziców i nauczycieli, …
3. Po wyczerpaniu wszystkich propozycji, z prawej strony zapisujemy
lub umieszczamy nowy temat: JAK BYĆ POWINNO? Uczniowie znowu zamieszczają swoje propozycje, na przykład: nauka przyjemnością, użyteczność wiedzy, więcej utrwalania w szkole, ciekawe metody, przyjazny i opiekuńczy nauczyciel,…
4. Z lewej strony umieszczamy następny temat plakatu: DLACZEGO JEST TAK JAK JEST? Uczniowie bardzo sprawiedliwie podchodzą do tej części zadania: zła organizacja czasu w domu, lenistwo uczniów, brak motywacji, zawyżone wymagania programowe, nauczyciel chce przygotować uczniów
do egzaminów państwowych, brak jasno postawionych celów na przyszłość, ...
5. Z prawej strony umieszczamy następny temat: CO ZROBIĆ, ŻEBY BYŁO TAK, JAK BYĆ POWINNO? Przykładowe propozycje: postawić sobie jasny cel – studia, uczeń życzliwy życzliwemu nauczycielowi, reforma szkolnictwa, zmienić metody nauczania, ciekawe lekcje, więcej pracować w domu, postawić na samokształcenie, …
6. Ostatnim etapem pracy jest wyciągnięcie wniosków, dlatego u dołu tablicy, z prawej strony umieszczamy napis: WNIOSKI. Dopiero w tym momencie nauczyciel może pomóc uczniom je formułować.