Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Paśnikowska
Data publikacji
2010-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
672

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Indywidualny program edukacyjny.
 Pobierz (doc, 87,5 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNY
DOSTOSOWANY DO MOŻLIWOŚCI UCZENNICY PATRYCJI F.
SKONSTUOWANY W OPARCIU O
,, PODSTAWĘ PROGRAMOWĄ DO KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM”
ZATWIERDZONY PRZEZ MEN Z DNIA 13 GRUDNIA 2005R.

Opracowała:
Oligofrenopedagog , logopeda

Agnieszka Paśnikowska

CHARAKTERYSTYKA UCZNIA:
Patrycja (12 lat) jest uczennicą klasy VI (integracyjnej) Szkoły Podstawowej. W chwili obecnej funkcjonuje na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym. Rozwój funkcji jest nieharmonijny. Powyżej przeciętnej indywidualnej znajduje się tempo uczenia się wzrokowo ruchowego. Na bardzo niskim poziomie prezentują się zdolności matematyczne, rozumienie sytuacji społecznych, myślenie przyczynowo skutkowe, zdolności analityczno- syntetyczne. Czyta metodą wyrazową ale rozumie tylko bardzo proste teksty, pisze bezbłędnie zachowując odstępy między wyrazami, nie mieści się jednak w liniaturze. Wypowiedzi Patrycji nie zawsze są trafne do kontekstu,często zawierają echolalie.

CELE OGÓLNE:

I.I. Kształtowanie komunikacji werbalnej

II. Kształcenie słuchu fonemowego oraz analizy i syntezy słuchowej

III. Rozwijanie w zakresie samoobsługi

IV. Poznanie elementarnych pojęć matematycznych

V. Doskonalenie funkcji poznawczych poprzez usprawnianie spostrzegawczości wzrokowej i percepcji słuchowej oraz pamięci świeżej i trwałej

VI Kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych.

VII. Rozwijanie sprawności motorycznej

VIII. Kształtowanie postaw prospołecznych

IX. Kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych

X. Poznanie środowiska społecznego i przyrodniczego

XI. Rozwijanie aktywności muzyczno ruchowej

XII. Rozwijanie sprawności i umiejętności technicznych

XIII. Kształtowanie umiejętności obsługi komputera

XIV. Rozwijanie zainteresowań uczennicy

|CELE OGÓLNE |CELE SZCZEGÓŁOWE |FORMY REALIZACJI |UWAGI |
|Kształtowanie komunikacji werbalnej |- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem |słuchanie tekstów, wierszy i opowiadań czytanych przez | |
| |utrwalanie poznanych i zapoznawanie z nowymi pojęciami |nauczyciela; | |
| |gramatycznymi |utrwalanie pojęcia: czasownik, rzeczownik, przymiotnik | |
| |rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań |odnajdywanie w tekstach czasowników, rzeczowników i | |
| |rozwijanie umiejętności mówienia |przymiotników | |
| |doskonalenie umiejętności wypowiadania się |łączenie wyrazów z ich zaprzeczeniem, np. dobry – niedobry | |
| |doskonalenie umiejętności pracy z tekstem |stosowanie przymiotników jako wyrazy określające cechy osób, | |
| |wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego |przedmiotów i zjawisk przyrodniczych | |
| | |rozpoznawanie czasów: teraźniejszy, przeszły, przyszły | |
| | |stosowanie liczebników głównych i porządkowych | |
| | |poprawne budowanie zdań i łączenie ich w logiczną całość | |
| | |odróżnianie głoski od litery | |
| | |różnicowanie rodzaju głosek (samogłoski i spółgłoski, | |
| | |spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne, miękkie i twarde) | |
| | |wypowiadanie się na temat aktualnych przeżyć | |
| | |swobodnie wypowiadanie się na podstawie bezpośrednich zdarzeń, | |
| | |doświadczeń, przeczytanego tekstu, ilustracji, obejrzanego | |
| | |filmu. | |
| | |stosowanie w wypowiedziach zdań oznajmujących, pytających, | |
| | |rozkazujących. | |
| | |budowanie wypowiedzeń: pojedynczych, nierozwiniętych, | |
| | |rozwiniętych i złożonych | |
| | |ćwiczenia w wyraźnym, logicznym i zrozumiałym wypowiadaniu się | |
| | |opisywanie postać, korzystając z pytań pomocniczych | |
| | |krótkie opowiadanie treść wysłuchanego utworu | |
| | |układanie krótkich opisów | |
| | |redagowanie krótkich listów z zachowaniem ...