Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
JAK PRZECIWDZIAŁAĆ AGRESJI.
PRZYCZYNY I PRZEJAWY AGRESYWNYCH
ZACHOWAŃ DZIECI. SPOSOBY ROZŁADOWYWANIA
NEGATYWNYCH EMOCJI.
MAŁGORZATA BINKOWSKA
KRYSTYNA RURA
MARIA SKORUPSKA
ŹRÓDŁA I PRZEJAWY AGRESJI
Agresja jest to zachowanie zwrócone przeciw innym osobom, przeciw sobie
lub przedmiotom i działanie na ich szkodę. Dzieli się na:
- agresję słowną – jest to ubliżanie, grożenie, wyśmiewanie, dokuczanie, obrzucanie
wyzwiskami, ośmieszanie;
- agresję fizyczną – jest to fizyczny atak na drugą osobę lub jej własność – uderzenia,
popchnięcia, kopnięcia lub zadawanie ran.
Agresja istniała w szkole zawsze, ale obecnie wyraźnie widoczne jest nasilenie tego groźnego zjawiska. Istnieje konieczność ciągłego wzbogacania warsztatu pracy, aby móc skutecznie przeciwdziałać nieprawidłowym zachowaniom uczniów. Kilka sposobów przedstawimy poniżej.
Jednym z głównych źródeł agresji dzieci są działania dorosłych i rówieśników.
W kręgu rodziny do najczęstszych powodów wywołujących frustrację dzieci należą:
- brak ciepła i zainteresowania sprawami dziecka, brak rozmów w rodzinie;
- wywoływanie poczucia winy,
- brak ustalenia jasnych granic wobec agresywnego zachowania w stosunku do innych,
zbyt duża tolerancja rodziców;
- agresywne zachowanie rodzica: bicie, brutalne traktowanie, agresja słowna, wybuchy
gniewu – przemoc rodzi przemoc;
- porównywanie z rodzeństwem i faworyzowanie najmłodszych;
- przesadne wymagania rodziców dotyczące osiągnięć swoich dzieci;
- tworzenie niewłaściwego portretu własnego dziecka – rodzice próbują przy pomocy dzieci
realizować swoje niespełnione marzenia, a nie muszą one pokrywać się z marzeniami
i uzdolnieniami dzieci;
- nieadekwatny do przewinień dziecka system kar i nagród, często też niekonsekwentnie
stosowany;
- brak ciszy – w każdym pomieszczeniu gra radio lub telewizja – zbyt duża ilość bodźców;
- skomputeryzowanie zabawek, które powodują napięcia, wzbudzają nerwowość i niepokój;
- zbyt długie oglądanie telewizji ( w połączeniu ze zbyt długim korzystaniem z komputera),
powoduje brak rozwoju wyobraźni, inwencji twórczej, utratę wrażliwości),
- niepożądane wzorce zachowań propagują coraz częściej gry komputerowe i filmy –
zwłaszcza filmy akcji.
Badania wskazują, że dzieci i młodzież oglądający dużo scen przemocy odczuwają mniej współczucia w stosunku do ofiar przemocy w życiu. Związane jest to z obniżeniem hamulców wobec własnej agresji.
Wpływ grupy rówieśniczej ma duże znaczenie przy powstawaniu agresji. Występuje tutaj kilka ważnych mechanizmów, np. „naśladowanie modela” – uczniowie zachowują się bardziej agresywnie, gdy obserwują kogoś zachowującego się w ten sposób. Imponują sobie
w ten sposób. Jeżeli do przemocy dochodzi w grupie, to występuje „rozmycie odpowiedzialności”, inni też tak postępują, więc ja również mogę. Często mamy również do czynienia z brakiem reakcji na obserwowaną agresję.
Równie ważnym źródłem agresji są niepowodzenia we własnym działaniu.
W kręgu rodziny może to być brak umiejętności radzenia sobie z obowiązkami domowymi, zrzucanie nadmiernej odpowiedzialności na dziecko lub niemożność sprostania wymaganiom rodziców żądających od dziecka najwyższych ocen ...