Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1. Obejrzyj rysunek przedstawiający strój i uzbrojenie rycerza i przy poszczególnych elementach wpisz odpowiednie numery odpowiadające podanym nazwom.
|1 hełm |[pic] |
| | |
|2 włócznie | |
|3 topór wojenny | |
|4 kolczuga | |
|5 groty strzał | |
|6 miecz | |
|7 sztylet i skórzana pochwa | |
|8 tarcza | |
|9 strzemię | |
|10 ostroga | |
|11 podkowa | |
|12 kusza | |
|EKWIPUNEK RYCERZA | |
2. Uzupełnij ćwiczenie wykorzystując zdobytą na lekcji wiedzę:
[pic]
3. Zapisz w zeszycie cechy człowieka, którego współcześnie nazywamy „rycerskim”.
4. Zadanie domowe: Odpowiedz na pytanie: dlaczego tak niewielu „rycerzy” współcześnie spotykamy?
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE PIERWSZEJ GIMNAZJUM.
TEMAT: Na tropie rycerza... – co dziś pozostało z rycerskich obyczajów.
Prowadzący: Alicja Mysak-Policht
Ilość jednostek lekcyjnych: jedna
Klasa: pierwsza gimnazjum
Po lekcji uczeń potrafi:
• wymienić rycerza jako jeden ze wzorców osobowych średniowiecza,
• zdefiniować rycerza i rycerstwo jako jeden ze stanów społecznych średniowiecza,
• wymienić zasady moralne, którymi kierowali się rycerze,
• wyjaśnić, czym był kodeks rycerski,
• wyjaśnić termin „etos rycerski”,
• wymienić różnice między rycerzem i chłopem lub mieszczaninem,
• objaśnić etapy stawania się rycerzem,
• opisać rytuał pasowania na rycerza,
• wymienić podstawowe elementy uzbrojenia rycerza,
• wskazać cechy człowieka „rycerskiego”.
Metody pracy: indywidualna, w parach, poglądowa.
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, karta pracy.
1. CZĘŚĆ WSTĘPNA:
• przywitanie uczniów,
• sprawdzenie listy obecności,
• określenie tematyki zajęć.
2. CZĘŚC ZASADNICZA:
• oglądnie prezentacji multimedialnej dotyczącej rycerstwa średniowiecznego ( terminologia,
kodeks rycerski, etos rycerski, elementy uzbrojenia, droga do rycerstwa, zakony rycerskie),
• odpowiedź na ewentualne pytania, wyjaśnianie terminów niezrozumiałych,
• praca z kartą pracy (załącznik).
3. EWALUACJA:
• podsumowanie zdobytych wiadomości,
• zadanie domowe: zadanie 4 z karty pracy.
• pożegnanie uczniów.
-----------------------
CECHY
CHARAKTERU
UMIEJĘTNOŚCI
DROGA DO RYCERSTWA
RYCERZ