Dodaj publikację
Autor
Alicja Mysak-Policht
Data publikacji
2010-05-04
Średnia ocena
5,00
Pobrań
304

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji i karta pracy do wykorzystania z prezentacją multimedialną na temat średniowiecznego rycerstwa.
 Pobierz (doc, 55,5 KB)

Podgląd treści


1. Obejrzyj rysunek przedstawiający strój i uzbrojenie rycerza i przy poszczególnych elementach wpisz odpowiednie numery odpowiadające podanym nazwom.
|1  hełm |[pic] |
| | |
|2  włócznie | |
|3  topór wojenny | |
|4  kolczuga | |
|5  groty strzał | |
|6  miecz | |
|7  sztylet i skórzana pochwa | |
|8  tarcza | |
|9  strzemię | |
|10  ostroga | |
|11  podkowa | |
|12 kusza | |
|EKWIPUNEK RYCERZA | |

2. Uzupełnij ćwiczenie wykorzystując zdobytą na lekcji wiedzę:

[pic]

3. Zapisz w zeszycie cechy człowieka, którego współcześnie nazywamy „rycerskim”.
4. Zadanie domowe: Odpowiedz na pytanie: dlaczego tak niewielu „rycerzy” współcześnie spotykamy?

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE PIERWSZEJ GIMNAZJUM.

TEMAT: Na tropie rycerza... – co dziś pozostało z rycerskich obyczajów.

Prowadzący: Alicja Mysak-Policht
Ilość jednostek lekcyjnych: jedna
Klasa: pierwsza gimnazjum

Po lekcji uczeń potrafi:

• wymienić rycerza jako jeden ze wzorców osobowych średniowiecza,
• zdefiniować rycerza i rycerstwo jako jeden ze stanów społecznych średniowiecza,
• wymienić zasady moralne, którymi kierowali się rycerze,
• wyjaśnić, czym był kodeks rycerski,
• wyjaśnić termin „etos rycerski”,
• wymienić różnice między rycerzem i chłopem lub mieszczaninem,
• objaśnić etapy stawania się rycerzem,
• opisać rytuał pasowania na rycerza,
• wymienić podstawowe elementy uzbrojenia rycerza,
• wskazać cechy człowieka „rycerskiego”.

Metody pracy: indywidualna, w parach, poglądowa.

Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, karta pracy.

1. CZĘŚĆ WSTĘPNA:

• przywitanie uczniów,
• sprawdzenie listy obecności,
• określenie tematyki zajęć.

2. CZĘŚC ZASADNICZA:

• oglądnie prezentacji multimedialnej dotyczącej rycerstwa średniowiecznego ( terminologia,
kodeks rycerski, etos rycerski, elementy uzbrojenia, droga do rycerstwa, zakony rycerskie),
• odpowiedź na ewentualne pytania, wyjaśnianie terminów niezrozumiałych,
• praca z kartą pracy (załącznik).

3. EWALUACJA:

• podsumowanie zdobytych wiadomości,
• zadanie domowe: zadanie 4 z karty pracy.
• pożegnanie uczniów.

-----------------------
CECHY
CHARAKTERU

UMIEJĘTNOŚCI

DROGA DO RYCERSTWA

RYCERZ