Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU
imię nazwisko UR. dd. mm. rrrr R.
NA ROK 2009/2010
Opracowała:
Agnieszka Paśnikowska
oligofrenopedagog
CELE OGÓLNE:
- wieloprofilowe usprawnianie dziecka z Zespołem Downa
- intensywna stymulacja poprzez zabawę rozwoju psychoruchowego i rozwoju mowy
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- usprawnianie motoryki dużej i motoryki małej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- tworzenie skojarzeń wzrokowo – ruchowych,
- stymulacja rozwoju społecznego dziecka
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
- wzmacnianie kompetencji komunikacyjnych dziecka
- stymulacja rozwoju funkcji poznawczych
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
Dziewczynka bierze udział w zajęciach w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, które są prowadzone w wymiarze 6 godzin miesięcznie. W czasie ich trwania nauczyciel podkreśla mocne strony dziecka, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca je do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy przy zastosowaniu różnych dostępnych metod dostosowanych do wieku i możliwości dziecka.
TREŚCI PROGRAMU:
Usprawnianie motoryki dużej
- wchodzenie i schodzenie po schodach stąpając na przemian bez trzymania się poręczy,
- ćwiczenia równowagi (podskoki na obu nogach, na jednej nodze, stanie na jednej nodze itp.)
- ćwiczenia z piłką,
- ćwiczenia w bieganiu trzymając się ręki dorosłego i samodzielnie,
- ćwiczenia w poruszaniu się w różnych kierunkach – do tyłu, w bok,
- ćwiczenia na drabinkach
- przewroty w przód
Usprawnianie motoryki małej i ćwiczenia manipulacyjne
- wykonywanie prostych form z plasteliny (kulki, wałki, spłaszczenie, wciskanie w nie różnego materiału)
- wydzieranie kolorowego papieru,
- cięcie nożyczkami
- pokrywanie powierzchni papieru klejem, wyklejanki
- malowanie farbami dużych powierzchni bez i z użyciem pędzla,
- kolorowanie kredkami dużych okonturowanych powierzchni,
- rysowanie flamastrem i ołówkiem ukierunkowanych linii na dużych arkuszach papieru,
- rysowanie postaci ludzkich jako ,,schemat”
- rozwijanie klocków zawiniętych w papier, rozwijanie cukierków
- odkręcanie i zakręcanie pokrywek na słoiczkach,
- nawlekanie koralików na elastyczny kabelek, sznurowadło
- przypinanie klamerek od bielizny
- obieranie ze skórki bananów, mandarynki, ugotowanego jajka
Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- zabawy konstrukcyjne: układanie wieży z klocków, rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych,
- dopasowywanie elementów układanki do odpowiednich otworów w tablicy,
- dopasowywanie dwóch części widokówki rozciętej na pół,
- nalewanie wody z dzbanka do szklanki,
- nabieranie wody w dłonie i donoszenie jej do twarzy
- umieszczanie obręczy na palikach i zdejmowanie ich,
- wbijanie drewnianym młotkiem kołków umieszczonych w otworach,
- dobieranie takich samych przedmiotów,
- dobieranie takich samych obrazków,
- chodzenie po narysowanej linii
- zabawy muzyczno – ruchowe
- zabawy paluszkowe
- ćwiczenia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Stymulacja rozwoju społecznego
- zabawy tematyczne ( naśladowanie czynności domowych, zabawy w rodzinę, w sklep, w lekarza, w nauczyciela)
- przestrzeganie reguł zabawy, czekanie na swoją kolej,
- egzekwowanie narzuconych przez osobę dorosłą nie zawsze zgodnych z wolą dziecka pewnych zachowań nie wywołując ...