Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Paśnikowska
Data publikacji
2010-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
364

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM ZAJĘĆ Wczesne wspomaganie rozwoju.
 Pobierz (doc, 46,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ

WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU

imię nazwisko UR. dd. mm. rrrr R.

NA ROK 2009/2010

Opracowała:
Agnieszka Paśnikowska
oligofrenopedagog

CELE OGÓLNE:

- wieloprofilowe usprawnianie dziecka z Zespołem Downa
- intensywna stymulacja poprzez zabawę rozwoju psychoruchowego i rozwoju mowy

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- usprawnianie motoryki dużej i motoryki małej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- tworzenie skojarzeń wzrokowo – ruchowych,
- stymulacja rozwoju społecznego dziecka
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
- wzmacnianie kompetencji komunikacyjnych dziecka
- stymulacja rozwoju funkcji poznawczych

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:

Dziewczynka bierze udział w zajęciach w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, które są prowadzone w wymiarze 6 godzin miesięcznie. W czasie ich trwania nauczyciel podkreśla mocne strony dziecka, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca je do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy przy zastosowaniu różnych dostępnych metod dostosowanych do wieku i możliwości dziecka.

TREŚCI PROGRAMU:
Usprawnianie motoryki dużej
- wchodzenie i schodzenie po schodach stąpając na przemian bez trzymania się poręczy,
- ćwiczenia równowagi (podskoki na obu nogach, na jednej nodze, stanie na jednej nodze itp.)
- ćwiczenia z piłką,
- ćwiczenia w bieganiu trzymając się ręki dorosłego i samodzielnie,
- ćwiczenia w poruszaniu się w różnych kierunkach – do tyłu, w bok,
- ćwiczenia na drabinkach
- przewroty w przód
Usprawnianie motoryki małej i ćwiczenia manipulacyjne
- wykonywanie prostych form z plasteliny (kulki, wałki, spłaszczenie, wciskanie w nie różnego materiału)
- wydzieranie kolorowego papieru,
- cięcie nożyczkami
- pokrywanie powierzchni papieru klejem, wyklejanki
- malowanie farbami dużych powierzchni bez i z użyciem pędzla,
- kolorowanie kredkami dużych okonturowanych powierzchni,
- rysowanie flamastrem i ołówkiem ukierunkowanych linii na dużych arkuszach papieru,
- rysowanie postaci ludzkich jako ,,schemat”
- rozwijanie klocków zawiniętych w papier, rozwijanie cukierków
- odkręcanie i zakręcanie pokrywek na słoiczkach,
- nawlekanie koralików na elastyczny kabelek, sznurowadło
- przypinanie klamerek od bielizny
- obieranie ze skórki bananów, mandarynki, ugotowanego jajka
Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- zabawy konstrukcyjne: układanie wieży z klocków, rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych,
- dopasowywanie elementów układanki do odpowiednich otworów w tablicy,
- dopasowywanie dwóch części widokówki rozciętej na pół,
- nalewanie wody z dzbanka do szklanki,
- nabieranie wody w dłonie i donoszenie jej do twarzy
- umieszczanie obręczy na palikach i zdejmowanie ich,
- wbijanie drewnianym młotkiem kołków umieszczonych w otworach,
- dobieranie takich samych przedmiotów,
- dobieranie takich samych obrazków,
- chodzenie po narysowanej linii
- zabawy muzyczno – ruchowe
- zabawy paluszkowe
- ćwiczenia Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Stymulacja rozwoju społecznego
- zabawy tematyczne ( naśladowanie czynności domowych, zabawy w rodzinę, w sklep, w lekarza, w nauczyciela)
- przestrzeganie reguł zabawy, czekanie na swoją kolej,
- egzekwowanie narzuconych przez osobę dorosłą nie zawsze zgodnych z wolą dziecka pewnych zachowań nie wywołując ...