Dodaj publikację
Autor
Anita Soluch
Data publikacji
2010-05-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
43

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program dla nauczycieli, którzy przygotowują uczniów do egzaminu na kartę motorowerową. Przeznaczony do realizacji w ramach zajęć z techniki w klasie II gimnazjum.
 Pobierz (doc, 134,0 KB)

Podgląd treści

PROGRAM

DLA KLASY II GIMNAZJUM

Jazda

motorowerem –
przyjemna
i bezpieczna

KARTA MOTOROWEROWA

Opracowała: Anita Soluch

I Cel ogólny:
➢ Przygotowanie uczniów, którzy ukończyli 13 lat, do egzaminu na kartę motorowerową w ramach zajęć z techniki.
II Cele szczegółowe:
- zapoznanie uczniów z procedurą uzyskania karty motorowerowej;
- zredagowanie przez uczniów kodeksu bezpiecznego
motorowerzysty;
- poznanie budowy, działania i obowiązkowego wyposażenia
motoroweru;
- poznanie znaków i sygnałów drogowych;
- przyswojenie przez uczniów zasad, obowiązujących
motorowerzystów w ruchu drogowym;
- znajomość wykonywania manewrów przez motorowerzystę;
- ćwiczenia praktyczne dotyczące rozstrzygania pierwszeństwa
przejazdu na skrzyżowaniach, wykonanie przez uczniów makiet
w ramach zajęć;
- wykonanie przez uczniów prezentacji multimedialnych:
„Dbam o swoje bezpieczeństwo na drodze”.
- przyswojenie przez uczniów zasad udzielania pierwszej pomocy;
- zapoznanie z procedurą postępowania w razie wypadku;
- umiejętność jazdy motorowerem.

III Treści kształcenia i osiągnięcia uczniów:

|L.p. |Liczba |Miesiąc |Tematyka zajęć |Cele operacyjne |Pomoce dydaktyczne |Uwagi |
| |godzin | | | | | |
|1. |1 |wrzesień |Jak uzyskać kartę motorowerową? |Uczeń: |kodeks ruchu drogowego; |Praca |
| | | | |- zapoznał się |arkusze papieru (format |w grupie |
| | | | |z procedurą |A0); | |
| | | | |uzyskania karty | | |
| | | | |motorowerowej; | | |
| | | | |- redaguje kodeks | | |
| | | | |bezpiecznego | | |
| | | | |motorowerzysty; | | |
| | | | |(praca w grupach) | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
|2. |1 |wrzesień |O budowie i zasadzie działania |Uczeń: |motorower; | |
| | | |motoroweru. |- wymienia |instrukcje | |
| | | | |podstawowe układy |obsługi | |
| | | | |w motorowerze |motorowerów; | |
| | | | |(jezdny, hamulcowy, | | |
| | | | |kierowniczy, | | |
| | | | |elektryczny, | | |
| | | | |napędowy); | | |
| | | | |- poznał budowę | | |
| | | | |układu napędowego; | | |
| | | | |- zapoznał się | | |
| | | | |z obowiązkowym | | |
| | | | |wyposażeniem | | |
| | | | |motoroweru; | | |
| | | | |- przegląda instrukcję | | |
| | | | |obsługi motoroweru; | | |
| | | | | | | |
|3. |1 |październik |Słów kilka o stanie technicznym |Uczeń: |Internet |W ramach pracy |
| | | |motoroweru |- wie, co należy |Instrukcje obsługi |domowej uczniowie |
| | | | |sprawdzić zanim |motorowe-rów; |przygoto - |
| | | | |uruchomi pojazd; | |wują materiały |
| | | | |- wymienia, jakie | |niezbędne do |
| | | | |czynności | |wykonania znaków |
| | | | |konserwacyjne może | |drogowych. |
| | | | |wykonywać | | |
| | | | |samodzielnie; | | |
| | | | |- wyszukuje | | |
| | | | |informacje na | | |
| | | | |zadany temat; | | |
| | | | |- wymienia elementy | | |
| | | | |odpowiedniego | | |
| | | | |stroju | | |
| | | | |motorowerzysty; | | |
| | | | |- wie, jakie | | |
| | | | |dokumenty | | |
| | | | |powinien posiadać | | |
| | | | |przy sobie | | |
| | | | |motorowerzysta; | | |
| | | | | | | |
|4. |2 |październik |Poznajemy znaki |Uczeń: |Kodeks ruchu drogowego; | |
| | | |i sygnały drogowe. |- rozróżnia podział na |Plansze ze znakami | |
| | | | |znaki pionowe, |drogowymi; | |
| | | | |poziome; |Materiały potrzebne do | |
| | | | |- omawia sygnały |wykonania znaków drogowych | |
| | | | |drogowe; |(kolorowy papier | |
| | | | |- rozpoznaje znaki: |samoprzyle- | |
| | | | |informujące, |pny, karton, nożyczki, | |
| | | | |ostrzegawcze, |ołówki, linijki) | |
| | | | |zakazu, nakazu; | | |
| | | | |- wyjaśnia dlaczego | | |
| | | | |znaki | | |
| | | | |poszczególnych | | |
| | | | |grup różnią się | | |
| | | | |kształtem i kolorem; | | |
| | | | |- wykonuje znaki | | |
| | | | |drogowe; | | |
|5. |2 |październik/lis|O tym musisz pamiętać czyli |Uczeń: |Kodeks ruchu drogowego; | |
| | |topad |zasady obowiązujące |- przyswoił sobie |Plansza – wykres opracowana| |
| | | |motorowerzystów |zasady |przez nauczyciela | |
| | | |w ruchu drogowym. |postępowania |(rzeczywista droga | |
| | | | |na drodze wobec |hamowania); | |
| | | | |pieszych; | | |
| | | | |- zapoznał | | |
| | | | |się z zasadami | | |
| | | | |obowiązującymi | | |
| | | | |w ruchu drogowym | | |
| | | | |(zasada ostrożności, | | |
| | | | |ograniczonego | | |
| | | | |zaufania, | | |
| | | | |szczególnej | | |
| | | | |ostrożności, zasada | | |
| | | | |prawej ręki, | | |
| | | | |prędkości | | |
| | | | |bezpiecznej); | | |
| | | | |- poznał zasady | | |
| | | | |dotyczące przewozu | | |
| | | | |osób i bagaży; | | |
| | | | |- wie, jak zachować | | |
| | | | |się wobec pojazdu | | |
| | | | |uprzywilejowanego; | | |
| | | | |- wie, z jaką | | |
| | | | |prędkością może | | |
| | | | |poruszać się ...