Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Budowanie poczucia własnej wartości.
Cele ogólne:
1.Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
2.Wzbudzenie pozytywnego myślenia o sobie.
3.Kształcenie umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
1. Pozytywnie myśli o sobie.
2. Ma poczucie własnej wartości.
3. Posiada umiejętności ułatwiające kontakty z ludźmi
4. Potrafi ocenić siebie.
5. Potrafi mówić dobrze o sobie i innych.
6. Akceptuje siebie takim jakim jest.
Czas trwania zajęć- 45 minut
Materiały pomocnicze:
Duże papierowe torby do pakowania lub papier pakowy, kredki, klej, kolorowe gazety
Sposób realizacji:
1. Wprowadzenie
Każdy z nas ma do czynienia z takimi sytuacjami, w których nie wie co ma robić. Zaczyna się wtedy zastanawiać, poszukiwać sposobów rozwiązywania, szukać pomocy u innych. Człowiek o wysokim poczuciu własnej wartości podejmuje dobrze przemyślane decyzje i sensownie zachowuje się w sytuacjach konfliktowych. Umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów pozwalają skutecznie opierać się naciskom kolegów i środowiska, np. w sprawie picia i eksperymentów z narkotykami.
2. Część właściwa lekcji
a) Ćwiczenie 1. - Proszę aby każdy dokończył zdanie: „Dwie rzeczy, które podobają mi się w sobie, to...”.
b) Ćwiczenie 2.-Pomoce: karty ćwiczeń MOJE ZALETY I WADY, długopisy
-uczniowie wypełniają karty ćwiczeń MOJE ZALETY I WADY. Osoba prowadząca podkreśla, że więcej uwagi należy poświęcić rubryce „Zalety”.
-uczniowie omawiają wypełnione karty w parach bądź 5-8 – osobowych zespołach.
W ćwiczeniu tym kładzie się nacisk na rubrykę „Dobre strony” po to, by wzmocnić poczucie własnej wartości uczestników. Gdyby niektórzy mieli trudności z wypełnieniem tej rubryki, należy poprosić ich kolegów o wymienienie zalet, jakie widzą w danych osobach.
Na zakończenie ćwiczenia można zadać m. in. następujące pytania:
• Czy zdziwiła was ilość zalet, jakie posiadacie?
• Jakie są proporcje zalet i wad?
• Czy można pozbyć się posiadanych wad?
• Czy posiadacie jakieś cechy, które w pewnych sytuacjach mogą się okazać pozytywne, a w innych negatywne?
Następnie uczestnicy wypowiadają się pisemnie na następujące tematy, a odpowiedzi omawiają w parach:
Dwie cechy własnego wyglądu, które podobają ci się.
Dwie cechy osobowości, z których jesteś zadowolony.
Umiejętność lub talent, który posiadasz.
Osiągnięcie, z którego jesteś zadowolony.
Szczególnie dobre relacje z jakąś osobą.
c) Ćwiczenie 3. –Każdy dostaje gotową torbę lub skleja ją z papieru pakowego. Na jej zewnętrznych częściach maluje, nakleja obrazki przedstawiające te zdarzenia, sytuacje, emocje, myśli, które zwykle pokazuje innym ludziom, których nie ukrywa. Do wnętrza wkłada to, co chce zachować tylko dla siebie, swoje tajemnice.
Po tym ćwiczeniu nauczyciel opowiada uczniom o osobowości „wewnętrznej” i zewnętrznej”, o wpływie tego co ...