Dodaj publikację
Autor
Barbara Lewińska
Data publikacji
2010-05-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
6

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt zajęć wprowadzających i utrwalających słownictwo ekologiczne i subjonctif metodą Metaplanu. Zajęcia są adresowane do uczniów klasy trzeciej gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej.
 Pobierz (doc, 56,0 KB)

Podgląd treści


SUBJONCTIF ET ECOLOGIE

W ciągu 30 letniej pracy z uczniami nauczyli mnie oni kilku ważnych zasad:

1. nie rób za ucznia tego, co on potrafi zrobić sam,

2. tylko metody kreatywne aktywizujące uczniów potrafią ich zachęcić do wielkiego wysiłku i szybkiego zapamiętywania,

3. każdy może nauczyć się j. obcego, tylko trzeba mu pomóc znaleźć jego metodę

4. uczniowie uczą się dla nauczyciela, którego lubią lub który potrafi przekazać im swoją pasje do przedmiotu.
Przestrzegając tych zasad można osiągnąć nadspodziewane efekty, a stosując metody kreatywne sprawimy, że nasze zajęcia będą ciekawe i lubiane przez uczniów.

Cykl pierwszych czterech lekcji należy potraktować jako  : WSTĘP  DO  METAPLANU

 
adresat : klasa III szkoły ponadgimnazjalnej
czas : cztery godziny  lekcyjne po 45 min.
cel : wprowadzenie słownictwa ekologicznego
        zapoznanie z trybem subjonctif
        wyrobienie nawyku stosowania trybu subjonctif
        uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi
        uzmysłowienie uczniom, że są integralną częścią otaczającego ich środowiska
pokazanie uczniom, że j. francuski to narzędzie do zdobywania wiedzy i komunikowania
się a nie cel sam w sobie
        wyrobienie odpowiedzialności za innych i otoczenie
materiały : kserokopie  : konkursu z „Espace”, Hachette, str. 149; własne opracowanie subjonctif  1 i 2 + ćwiczenia; ćwiczenia z „Libre échange 2”, Hatier/Didier str. 185-187; dwie gry planszowe na utrwalenie odmiany subjonctif i zastosowania subjonctif, domino ekologiczne
 
LEKCJA 1 . :  .
 
sujet : « Fais ce que tu dois, advienne que pourra »– subjonstif et écologie.
 
▪ rozdanie kserokopii z konkursem z „Espace”, Hachette, str. 149
▪ podział tekstu na problemy z tej samej grupy : éducation, nature, politique, santé, sécurité, social - uczniowie klasyfikują problemy i jednocześnie muszą przeczytać ze zrozumieniem tekst, część problemów można zakwalifikować do kilku grup znaczeniowych
▪ Etes – vous réalistes? Quels souhaits vous semblent irréalisables et pourquoi ? – uczniowie wybierają życzenia niemożliwe do spełnienia np. katastrofy naturalne
▪ Que souhaitez–vous pour vous, quand on vous proposent choisir un seul souhait ? Justifiez votre choix. -  uczniowie wybierają ten problem, który ich zdaniem jest najważniejszy i uzasadniają wybór
▪ podkreślenie czasowników w trybie subjonctif i szukanie reguły tworzenia i zastosowania
▪ uzupełnienie przez nauczyciela reguł, wyjaśnienie nazwy i jej znaczenia w stosowaniu trybu, podanie innych zdań na tablicy z uwzględnieniem różnic stosowania subjonctif i indicatif
 
PAMIĘTAĆ i ROZUMIEĆ RÓŻNICĘ MIĘDZY :
           
                                          es
                  Il a dit que tu             gentille.
                                         sois
 
                                                               comprennes
Tu es la seule amie qui me toujours                                .
                                                               comprends
 
 
♣rozdanie i omówienie kopii nr 1z wytłumaczeniem stosowania trybu
♣ZADANIE DOMOWE : napisać w zeszycie odmianę czasowników : être, avoir, faire, savoir, pouvoir, vouloir, venir, parler i finir.
zrobić wykaz czasowników z dwoma rdzeniami i wypisać je w ...