Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SUBJONCTIF ET ECOLOGIE
W ciągu 30 letniej pracy z uczniami nauczyli mnie oni kilku ważnych zasad:
1. nie rób za ucznia tego, co on potrafi zrobić sam,
2. tylko metody kreatywne aktywizujące uczniów potrafią ich zachęcić do wielkiego wysiłku i szybkiego zapamiętywania,
3. każdy może nauczyć się j. obcego, tylko trzeba mu pomóc znaleźć jego metodę
4. uczniowie uczą się dla nauczyciela, którego lubią lub który potrafi przekazać im swoją pasje do przedmiotu.
Przestrzegając tych zasad można osiągnąć nadspodziewane efekty, a stosując metody kreatywne sprawimy, że nasze zajęcia będą ciekawe i lubiane przez uczniów.
Cykl pierwszych czterech lekcji należy potraktować jako : WSTĘP DO METAPLANU
adresat : klasa III szkoły ponadgimnazjalnej
czas : cztery godziny lekcyjne po 45 min.
cel : wprowadzenie słownictwa ekologicznego
zapoznanie z trybem subjonctif
wyrobienie nawyku stosowania trybu subjonctif
uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi
uzmysłowienie uczniom, że są integralną częścią otaczającego ich środowiska
pokazanie uczniom, że j. francuski to narzędzie do zdobywania wiedzy i komunikowania
się a nie cel sam w sobie
wyrobienie odpowiedzialności za innych i otoczenie
materiały : kserokopie : konkursu z „Espace”, Hachette, str. 149; własne opracowanie subjonctif 1 i 2 + ćwiczenia; ćwiczenia z „Libre échange 2”, Hatier/Didier str. 185-187; dwie gry planszowe na utrwalenie odmiany subjonctif i zastosowania subjonctif, domino ekologiczne
LEKCJA 1 . : .
sujet : « Fais ce que tu dois, advienne que pourra »– subjonstif et écologie.
▪ rozdanie kserokopii z konkursem z „Espace”, Hachette, str. 149
▪ podział tekstu na problemy z tej samej grupy : éducation, nature, politique, santé, sécurité, social - uczniowie klasyfikują problemy i jednocześnie muszą przeczytać ze zrozumieniem tekst, część problemów można zakwalifikować do kilku grup znaczeniowych
▪ Etes – vous réalistes? Quels souhaits vous semblent irréalisables et pourquoi ? – uczniowie wybierają życzenia niemożliwe do spełnienia np. katastrofy naturalne
▪ Que souhaitez–vous pour vous, quand on vous proposent choisir un seul souhait ? Justifiez votre choix. - uczniowie wybierają ten problem, który ich zdaniem jest najważniejszy i uzasadniają wybór
▪ podkreślenie czasowników w trybie subjonctif i szukanie reguły tworzenia i zastosowania
▪ uzupełnienie przez nauczyciela reguł, wyjaśnienie nazwy i jej znaczenia w stosowaniu trybu, podanie innych zdań na tablicy z uwzględnieniem różnic stosowania subjonctif i indicatif
PAMIĘTAĆ i ROZUMIEĆ RÓŻNICĘ MIĘDZY :
es
Il a dit que tu gentille.
sois
comprennes
Tu es la seule amie qui me toujours .
comprends
♣rozdanie i omówienie kopii nr 1z wytłumaczeniem stosowania trybu
♣ZADANIE DOMOWE : napisać w zeszycie odmianę czasowników : être, avoir, faire, savoir, pouvoir, vouloir, venir, parler i finir.
zrobić wykaz czasowników z dwoma rdzeniami i wypisać je w ...