Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Przyczyny, skutki oraz zapobieganie niepowodzeniom szkolnym
Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym od lat skupia na sobie uwagę pedagogów, psychologów, rodziców i samych uczniów. Jest to problem złożony i zależy od wielu czynników wzajemnie ze sobą powiązanych.
Czytając literaturę, spotykamy się z wieloma definicjami niepowodzeń szkolnych.
Według W. Okonia przez niepowodzenia szkolne rozumiemy proces pojawiania się braków w wymaganych przez szkołę wiadomościach i umiejętnościach uczniów oraz negatywny stosunek młodzieży wobec tych wymagań.
J. Konopnicki uważa, że pojęcie niepowodzenia i sukcesu w nauce szkolnej trzeba rozpatrywać łącznie, w nauczaniu tam, gdzie kończy się powodzenie, zaczyna się porażka i odwrotnie.
Cz. Kupisiewicz definiuje niepowodzenia szkolne jako rozbieżności między wiadomościami, umiejętnościami i nawykami opanowanymi przez uczniów, a materiałem, jaki zgodnie z założeniami programowymi poznać powinni w zakresie poszczególnych przedmiotów.
Niepowodzenia można rozpatrywać też jako częściową porażkę samego nauczyciela i nieskuteczność podjętych przez niego działań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych oraz kompensacyjnych.
Szukając przyczyn niepowodzeń szkolnych, spotykamy się z różnymi ich klasyfikacjami.
Pedagodzy dzielą przyczyny porażek na wiele kategorii. H. Spionek i Cz. Kupisiewicz dzielą je następująco:
1. Ekonomiczno-społeczne
2. Pedagogiczne
3. Biopsychiczne.
Duży wpływ na efekty edukacji dziecka w szkole ma środowisko, w którym się rozwija. Właściwa atmosfera w rodzinie, sytuacja materialna rodziców, wartości uznawane w rodzinie oraz zaspokojenie potrzeb dziecka stanowią o prawidłowym rozwoju osobowości. O pozytywnym nastawieniu do nauki decyduje wiele czynników, wśród nich ważne jest przygotowanie ucznia do szkoły przez rodziców. Należy unikać straszenia szkołą, lekceważenia stosunku do szkoły, uczyć dziecko samodzielności i obowiązkowości. Bardzo ważnym czynnikiem powodzenia szkolnego jest atmosfera panująca w rodzinie. Uczeń w domu którego wybuchają częste konflikty, gdzie nie jest zaspokojona potrzeba bezpieczeństwa ma duże trudności w osiąganiu pozytywnych wyników w nauce. Dzieci takie nie są w stanie pracować na lekcji, gdyż całą swoją energię psychiczną kierują na przeżycia związane z domem. Chętniej i lepiej uczą się dzieci, które czują , że są kochane, potrzebne w domu, które rodzice traktują poważnie i życzliwie , ale zarazem konsekwentnie.
Ważnym czynnikiem umożliwiającym dziecku osiągnięcie pozytywnych wyników w nauce jest jego stan zdrowia, który umożliwia mu regularne korzystanie z zajęć szkolnych. Uczeń, który często opuszcza lekcje ma luki w materiale i wówczas nawet umiejętna, fachowa pomoc nie przyniesie takich korzyści jak bezpośredni udział w lekcji.
Ujemny wpływ na powodzenia w nauce mają również wady fizyczne dziecka, zwłaszcza słuchu, wzroku, mowy, jeśli nie są systematycznie leczone i korygowane.
Kolejną grupą czynników mających wpływ na niepowodzenia szkolne według wcześniej przyjętego podziału są czynniki biopsychiczne. Należą do nich:
1 ...