Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowała: mgr Agata Gamroth
Scenariusz lekcji j. polskiego - klasa III gimnazjum specjalnego dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Temat:
Telewizja – plusy i minusy.
lub „Z telewizorem trzeba rozważnie”
Cel ogólny:
- doskonalenie umiejętności pracy z tekstem:
- dostrzeganie dobrych i złych stron telewizji;
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- doskonali umiejętności redagowania wypowiedzi na temat;
- doskonali umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście;
- wyodrębnia najważniejsze wydarzenia, wskazuje bohaterów, określa miejsce i czas;
- argumentuje i ocenia;
- uczy się świadomego korzystania z programu telewizyjnego;
- wymienia sposoby spędzania czasu;
- wdraża do poprawnego posługiwania się językiem ojczystym;
Cele rewalidacyjno - wychowawcze
- kształcenie umiejętności pracy grupie;
- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej;
- ćwiczenie koncentracji uwagi i spostrzegawczości;
- wdrażanie do uważnego słuchania;
Metody:
rozmowa kierowana, pogadanka, elementy metody problemowej, metoda ćwiczeń praktycznych, aktywizująca - metaplan
Formy pracy:
praca z tekstem, zbiorowa, w grupach;
Środki dydaktyczne:
tekst scenki, karty pracy,
Czas:
45 minut;
Przebieg zajęć
Opracowanie metodyczne i rzeczowe
uwagi
Czynności organizacyjne i porządkowe
1. Nauczyciel wita uczniów.
2. Sprawdza obecność.
Wprowadzenie
Odczytanie przez nauczyciela tekstu informacyjnego o początkach telewizji i telewizora.
Zapisanie na tablicy pierwszej części tematu – „Telewizja ”
- zapisanie kilku skojarzeń;
swobodne wypowiedzi uczniów
Zapisanie tematu lekcji
Telewizja – plusy i minusy.
lub „Z telewizorem trzeba rozważnie”
Realizacja tematu
1. Odczytanie z podziałem na role scenki z podręcznika („Zwycięstwo Masi”).
- wskazanie bohaterów, okoliczności w jakich ich poznajemy;
- opowiadanie własnymi słowami przeczytanej i wysłuchanej scenki;
- podjęcie próby wytłumaczenia tytułu scenki;
- ocena postępowania Masi i pozostałych domowników;
2. Metaplan – praca w zespołach; (zał. 1)
- prezentacja plansz;
- sformułowanie wniosku; (bohaterka powinna zagospodarować swój czas w inny sposób)
3. Jak spędzam czas?
- w nawiązaniu do tematu: rozmowa nt ilości poświęcanego czasu na telewizję, oglądanych programów;
- formułowanie odpowiedzi na małych kartkach, umieszczenie na planszy, odczytanie;
- rozmowa na temat codziennych czynności, które sprawiają nam przyjemność;
- które z nich możemy wykonywać zamiast oglądania telewizji;
- propozycje spędzania czasu dla Masi;
4. Telewizja – plusy i minusy - dopisanie drugiej części tematu.
- dyskusja dotycząca tematu;
- zapisywanie wyników dyskusji;
- uzupełnianie tabeli;
- zapis w zeszycie;
praca z tekstem
kierowanie pracą zespołów
po 1 przykładzie
Podsumowanie
Dlaczego do telewizji należy podchodzić z ostrożnością, dystansem?
swobodne wypowiedzi uczniów
Ocena
Ocena pracy zespołów, pracy indywidualnej;
Zadanie domowe
1. Uzupełnij tabelę we własne propozycje.
2. Napisz list do koleżanki lub kolegi o tym jak spędzasz czas wolny?
Zał. 1.
Jak jest?
Jak powinno być?
Dlaczego nie jest tak jak powinno być?
Co zrobić, żeby było tak jak powinno być?