Dodaj publikację
Autor
Robert Piwowarczyk
Data publikacji
2010-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
153

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Poniższa publikacja ma na celu rozszerzenie oferty edukacyjnej. Jest to propozycja pracy z uczniami z klasy maturalnej metodą ćwiczeniową. Prowadzący zajęcia otrzymuje dodatkowe informacje o stopniu zaawansowania uczniów w przygotowaniu do egzaminu maturalnego.
 Pobierz (doc, 40,0 KB)

Podgląd treści


Program zajęć pozalekcyjnych rozszerzających ofertę edukacyjną
„Zdaj maturę z języka polskiego”
(autor Robert Piwowarczyk)
Nazwa programu : „Zdaj maturę z języka polskiego”
Przeznaczenie programu
Potrzebę takich zajęć wyznaczają zasady rekrutacji na studia, na kierunki, które wymagają zdania matury na poziomie wysokim. Zajęcia są adresowane do uczniów klas maturalnych.
Cele programu (cele działań)
I Kształtowanie umiejętności zdobywania wiadomości i ich rozumienia.
Zapoznanie młodzieży z materiałem ujętym w podstawie programowej i standardach wymagań egzaminacyjnych. Dokonanie analizy i interpretacji oraz porównywanie utworów literackich z różnych epok.
Zapoznanie młodzieży z terminologią w stopniu umożliwiającym jak najlepsze rozwiązywanie testów na rozumienie czytanego tekstu, a także napisanie wypracowania z kluczem odpowiedzi.
Zapoznanie z charakterystycznymi typami poleceń maturalnych.
Zdobycie dodatkowej wiedzy ułatwiającej dalszą edukację.
Powtórzenie wiadomości z języka polskiego z zakresu klasy pierwszej i drugiej.

II Kształtowanie umiejętności korzystania z informacji.
Zdający powinien stosować terminologię (poznaną na tych zajęciach pozalekcyjnych) podczas pisania wypracowania maturalnego.
Ukształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy polonistycznej (wyszukiwanie i interpretowanie informacji zawartych w tekstach podanych przez nauczyciela) oraz kształtowanie umiejętności selekcjonowania informacji, niezbędne przy przygotowywaniu prezentacji na maturę ustną.
Ukształtowanie umiejętności wskazywania związków pomiędzy różnymi utworami, kreacjami literackim, nurtami literackimi. Wszystko to jest niezbędne do napisania wypracowania z kluczem odpowiedzi.
Doskonalenie umiejętności korzystania z informacji podczas rozwiązywania testów na rozumienie czytanego tekstu – wyszukiwanie potrzebnych wiadomości oraz selekcja.
III Wyrobienie umiejętności tworzenia informacji.
Zdający powinien samodzielnie napisać wypracowanie (zawierające przynajmniej 250słów) na dowolny temat maturalny. Zajęcia te umożliwią zdającym skonstruowanie przejrzystej i logicznej wypowiedzi pisemnej. Szczególny nacisk zostanie położony na kompozycję, styl, język oraz zapis.

Dobór materiału nauczania (treści)
Historia literatury polskiej od początków jej powstania do czasów współczesnych, ze szczególnym wyróżnieniem epok: średniowiecza, renesansu, baroku, oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu, Młodej Polski, międzywojnia. Część zajęć będzie dotyczył również literatury wojennej.
Historia literatury powszechnej ze szczególnym uwzględnieniem antyku.

Tematyka zajęć - określenie liczby godzin
Jedna godzina tygodniowo.
łączna ilość godzin – 32
1. Powtórzenie wiadomości z epoki romantyzmu. Test badający rozumienie czytanego tekstu popularnonaukowego i literackiego (S. Makowski, Ludowość romantyczna).
2. Powtórzenie wiadomości z epoki romantyzmu. Test badający rozumienie czytanego felietonu. Ethos literatury, szkoły i osoby. Analiza klucza odpowiedzi.
3. Test badający rozumienie czytanego tekstu krytycznoliterackiego z zakresu romantyzmu (M. Janion, O tragizmie, tragedii i przeznaczeniu).
4. Test badający rozumienie czytanego tekstu poetyckiego ( wiersze C. K. Norwida).
5. Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania własnego tekstu – porównanie Hymnu do miłości ojczyzny I. Krasickiego i fragmentów Pana Tadeusza A. Mickiewicza.
6. Ćwiczenia doskonalące umiejętność pisania własnego tekstu – porównanie ballady To Lubię ...