Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Dubiel
Data publikacji
2010-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
71

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł zawiera informacje na temat zainteresowania sportem i lekcją w-f chłopców w wieku gimnazjalnym.
 Pobierz (doc, 34,0 KB)

Podgląd treści


Katarzyna Dubiel
Jaworzno

Zainteresowanie wychowaniem fizycznym i sportem wśród chłopców Gimnazjum nr 8 w Jaworznie

Zainteresowanie to jeden z zasadniczych warunków twórczego ustosunkowania się do działalności. J.Dewey podkreśla jego znaczenie dla rozbudzenia i podtrzymania wysiłku, którego wymaga się od młodzieży w okresie nauki szkolnej. Zatem zainteresowania są najlepszym wskaźnikiem prognostycznym do dalszej drogi życiowej jednostki. Są one pewnego rodzaju siłą napędową, znajdującą ujście w pracy, w rozrywkach o charakterze hobby, przy czym największe zadowolenie daje dziedzina działalności najbardziej odpowiadająca zainteresowaniom.
Aktywność ruchowa jest najkorzystniejszym czynnikiem rozwoju sprawności i wydolności fizycznej. Niezbędna jest dla prawidłowego rozwoju psychicznego, fizycznego oraz społecznego młodzieży. Jest ważnym elementem kompensacji obciążenia pracą umysłową. Rozładowuje stres, zapobiega występowaniu wad rozwojowych i zaburzeń układu ruchu. Podstawą skuteczności oddziaływań mających na celu zainteresowanie młodzieży kulturą fizyczną, aktywnego uczestnictwa w niej jest pełna ingerencja procesów nauczania i wychowania szkolnego, wpływu rodziny i środowisk pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Takie rozpoznanie można uzyskać dzięki badaniom ankietowym. Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły (min., jaka jest sprawność fizyczna), ich zainteresowania oraz warunki, jakimi dysponuje szkoła tworzy się wtedy program, który byłby dostosowany do potrzeb i możliwości młodzieży. Program powinien zawierać jak najszerszy zakres treści programowych, uwzględniając przy tym inwencję twórczą uczniów związaną ze zastosowaniem sprzętu typowego i nietypowego.
Badania, które przeprowadziłam wśród chłopców Gimnazjum nr 8 w Jaworznie pozwoliły mi na zobrazowanie sytuacji, czy uczniowie są zainteresowani sportem i wychowaniem fizycznym. W badaniu zastosowałam metodę sondażu diagnostycznego posługując się techniką ankiety.
Jednym z ważniejszych pytań, które postawiłam dotyczyło zainteresowań wychowaniem fizycznym wśród badanej młodzieży. Chłopcy Gimnazjum nr 8 w Jaworznie są zainteresowani wychowaniem fizycznym. 88% chłopców wymieniło na pierwszym miejscu wychowanie fizyczne jako przedmiot, który najbardziej lubi w szkole. Wśród badanych 93% odpowiedziało, że lubi ćwiczyć na lekcjach wychowania fizycznego. Uczniowie w ankiecie zaznaczyli także odpowiedź, że nie unikają zajęć wychowania fizycznego i chętnie w nich uczestniczą. Gdyby zajęcia były nie obowiązkowe chodziliby na nie nadal. Według nich liczba godzin wychowania fizycznego nie jest wystarczająca (64%). Ćwiczą na lekcjach, ponieważ jest to korzystne dla zdrowia i sprawności fizycznej. Uważają, że ćwiczenia są potrzebne w życiu każdego człowieka. Wychowanie fizyczne zaspakaja ich potrzeby fizycznego rozwoju i uczy ich jak dbać o swoje ciało w przyszłości. Pomaga im też w kształtowaniu sprawności fizycznej i dbałości o swoje zdrowie.
Następne zagadanie, dotyczyło tego, jakie zainteresowanie sportem przejawia badana młodzież. Badani chłopcy są zainteresowani uczestnictwem w kulturze fizycznej. Dla nich sport jest pewną formą uczestnictwa w zabawie ...