Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
iluka, 2012-07-26, ocena:
Bardzo dobre, szczególnie ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i piszemy opowiadanie twórcze. W tym roku z klasa piątą zmienialiśmy zakończenie ,,Chłopców z Placu Broni,, - same dzieci zaproponowały, bo nie lubią smutnych zakończeń.
Cykl lekcji na podstawie lektury
Charlie i fabryka czekolady R. Dahl
Cykl przeznaczony jest do realizacji w klasach 4-5.
Program nauczania- To lubię!
Oprac. Katarzyna Bartoń
Wprowadzenie nowej podstawy programowej spowodowało zmianę lektur na wszystkich etapach edukacyjnych. Od siedmiu lat pracuję w szkole podstawowej (klasy4-6) i wiem, że bardzo trudno jest zmobilizować współczesnego ucznia do czytania książek. Spostrzeżenie to spowodowało, że sama opracowuję lekcje na temat lektur i prowadzę je tak, by zachęcały do czytania każdej kolejnej lektury. Oferta dla ucznia musi być bardzo atrakcyjna, dlatego często proponuję dzieciom takie formy pracy, które wymagają od nich twórczego myślenia. A jednocześnie są dla nich formą zabawy. Łączę zatem czytanie, pisanie z rysowaniem, tworzeniem własnych przekazów (np. plakatów, folderów, prezentacji itp.). Przy opracowywaniu materiałów skorzystałam z publikacji:
Dahl Roald, Charlie i fabryka czekolady, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Wyd.1, Poznań 2004.
1. Temat: Charlie i fabryka czekolady – określamy świat przedstawiony książki R. Dahla.
Cele:
✓ badać tematykę różnych gatunków literackich – baśń i powieść fantastyczna;
✓ wskazywać elementy świata przedstawionego;
✓ wyszukiwać informacje w tekście.
Umiejętności – uczeń:
✓ odczytuje tekst jako całość;
✓ wyodrębnia typowe wątki i motywy;
✓ dostrzega synkretyczność gatunku;
✓ czyta ze zrozumieniem.
Działania:
1. Uczniowie określają składniki opowieści – tematy i problemy. Wpisują je w koła w zależności od zachodzenia na siebie lub osobnego funkcjonowania w opowieści. Można dorysować koła w zależności od tego, ile uczniowie wskażą tematów, motywów, problemów. Załącznik - schemat kół.
2. Określamy z uczniami na podstawie zebranego materiału, które tematy, wątki i motywy są główne, a które poboczne.
3. Określamy następnie elementy świata przedstawionego – wyszukiwanie przez uczniów elementów w tekście.
4. Porównanie tekstu pod względem posiadania cech baśni i cech powieści fantastycznej (można dokonać zapisu w tabeli).
• Realizując ten temat można posłużyć się także kartą gatunku literackiego - załącznik.
• Realizacja tego tematu powinna odbywać się po analizie baśni, tak by uczniowie mieli ogólne pojęcie o tym gatunku literackim.
• Jeżeli wcześniej nie został wprowadzony termin świata przedstawionego i powieści należy pojęcie te wprowadzić i szczegółowo omówić.
2. Temat: Charakteryzujemy głównego bohatera opowieści Charlie i fabryka czekolady.
Cele:
✓ wyszukiwać informacje w tekście;
✓ czytać ze zrozumieniem;
✓ opisywać wygląd bohatera;
✓ wskazywać i nazywać cechy charakteru na podstawie zachowania postaci;
✓ wnioskować;
✓ posługiwać się przymiotnikami;
✓ redagować tekst o bohaterze.
Umiejętności - uczeń:
✓ wyszukuje informacje o bohaterze;
✓ oddziela elementy opisu wyglądu od elementów charakteryzujących;
✓ na podstawie fragmentów tekstu o postępowaniu postaci literackiej wnioskuje o jej charakterze;
✓ posługuje się przymiotnikami w opisie;
✓ redaguje własny tekst o bohaterze.
Działania:
1 Uczniowie wyszukują w domu wszystkie ...