Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Bartoń
Data publikacji
2010-05-17
Średnia ocena
5,00
Pobrań
1159

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cykl lekcji do lektury Charlie i fabryka czekolady.
 Pobierz (doc, 80,5 KB)

Komentarze

iluka, 2012-07-26, ocena:

Bardzo dobre, szczególnie ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem i piszemy opowiadanie twórcze. W tym roku z klasa piątą zmienialiśmy zakończenie ,,Chłopców z Placu Broni,, - same dzieci zaproponowały, bo nie lubią smutnych zakończeń.

Podgląd treści


Cykl lekcji na podstawie lektury

Charlie i fabryka czekolady R. Dahl

Cykl przeznaczony jest do realizacji w klasach 4-5.

Program nauczania- To lubię!

Oprac. Katarzyna Bartoń

Wprowadzenie nowej podstawy programowej spowodowało zmianę lektur na wszystkich etapach edukacyjnych. Od siedmiu lat pracuję w szkole podstawowej (klasy4-6) i wiem, że bardzo trudno jest zmobilizować współczesnego ucznia do czytania książek. Spostrzeżenie to spowodowało, że sama opracowuję lekcje na temat lektur i prowadzę je tak, by zachęcały do czytania każdej kolejnej lektury. Oferta dla ucznia musi być bardzo atrakcyjna, dlatego często proponuję dzieciom takie formy pracy, które wymagają od nich twórczego myślenia. A jednocześnie są dla nich formą zabawy. Łączę zatem czytanie, pisanie z rysowaniem, tworzeniem własnych przekazów (np. plakatów, folderów, prezentacji itp.). Przy opracowywaniu materiałów skorzystałam z publikacji:

Dahl Roald, Charlie i fabryka czekolady, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Wyd.1, Poznań 2004.

1. Temat: Charlie i fabryka czekolady – określamy świat przedstawiony książki R. Dahla.

Cele:

✓ badać tematykę różnych gatunków literackich – baśń i powieść fantastyczna;

✓ wskazywać elementy świata przedstawionego;

✓ wyszukiwać informacje w tekście.

Umiejętności – uczeń:

✓ odczytuje tekst jako całość;

✓ wyodrębnia typowe wątki i motywy;

✓ dostrzega synkretyczność gatunku;

✓ czyta ze zrozumieniem.

Działania:

1. Uczniowie określają składniki opowieści – tematy i problemy. Wpisują je w koła w zależności od zachodzenia na siebie lub osobnego funkcjonowania w opowieści. Można dorysować koła w zależności od tego, ile uczniowie wskażą tematów, motywów, problemów. Załącznik - schemat kół.

2. Określamy z uczniami na podstawie zebranego materiału, które tematy, wątki i motywy są główne, a które poboczne.

3. Określamy następnie elementy świata przedstawionego – wyszukiwanie przez uczniów elementów w tekście.

4. Porównanie tekstu pod względem posiadania cech baśni i cech powieści fantastycznej (można dokonać zapisu w tabeli).

• Realizując ten temat można posłużyć się także kartą gatunku literackiego - załącznik.

• Realizacja tego tematu powinna odbywać się po analizie baśni, tak by uczniowie mieli ogólne pojęcie o tym gatunku literackim.

• Jeżeli wcześniej nie został wprowadzony termin świata przedstawionego i powieści należy pojęcie te wprowadzić i szczegółowo omówić.

2. Temat: Charakteryzujemy głównego bohatera opowieści Charlie i fabryka czekolady.

Cele:

✓ wyszukiwać informacje w tekście;

✓ czytać ze zrozumieniem;

✓ opisywać wygląd bohatera;

✓ wskazywać i nazywać cechy charakteru na podstawie zachowania postaci;

✓ wnioskować;

✓ posługiwać się przymiotnikami;

✓ redagować tekst o bohaterze.

Umiejętności - uczeń:

✓ wyszukuje informacje o bohaterze;

✓ oddziela elementy opisu wyglądu od elementów charakteryzujących;

✓ na podstawie fragmentów tekstu o postępowaniu postaci literackiej wnioskuje o jej charakterze;

✓ posługuje się przymiotnikami w opisie;

✓ redaguje własny tekst o bohaterze.

Działania:

1 Uczniowie wyszukują w domu wszystkie ...