Dodaj publikację
Autor
Agata Mazur-Świertnia
Data publikacji
2010-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
215

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dziś, gdy książka nie jest już jedynym źródłem informacji i gdy generalnie mniej się czyta warto zachęcać dzieci i młodzież do tego, aby książka była dla nich czymś ważnym w życiu. Propozycja scenariuszy cyklu godzin wychowawczych pod wspólnym tytułem: „A może jednak książka” adresowana jest przede wszystkim do wychowawców klas. Celem ogólnych zajęć jest uświadomienie uczniom, jak ważną rolę odgrywa książka w życiu człowieka oraz przekonanie ich, iż nie warto rezygnować z książek. Mogą z niej również skorzystać nauczyciele języka polskiego wybierając te fragmenty, które pomogą im w realizacji programu. Z proponowanych scenariuszy zajęć mogą skorzystać także bibliotekarze prowadzący koła miłośników książki, a także pedagodzy oraz wychowawcy podczas pedagogizacji rodziców. Myślę, że tylko dzięki systematycznym oddziaływaniom możemy spowodować, że dla wielu młodych ludzi książka będzie rzeczywiście pasją.
 Pobierz (doc, 146,0 KB)

Podgląd treści


A MOŻE JEDNAK KSIĄŻKA?

I. WSTĘP

Książka była i jest ogromną pasją wielu ludzi. Towarzyszy im od najmłodszych lat, czyli od czasu kiedy tylko nauczyli się czytać, a może nawet jeszcze wcześniej, kiedy to rodzice czytali im książki po kilka, a nawet kilkanaście razy tę samą. Wiele z tych książeczek umieli na pamięć, poprawiając rodziców w trakcie czytania, jeżeli coś przekręcili. Mając takie wspomnienia rozumiemy, że właśnie te młodzieńcze lektury przyczyniły się do zdobywania wiedzy z wielu dziedzin, do rozwoju naszej wyobraźni. Uczyły również co to jest dobro, a co to jest zło i stawania po właściwej stronie. Francis Bacon powiedział: ,,Książki, to okręty myśli żeglujące po oceanach czasu i troskliwie niosące swój drogocenny ładunek z pokolenia na pokolenie". Czym będzie książka dla następnych pokoleń?
Dziś, gdy książka tradycyjna nie jest już jedynym źródłem informacji, można by się zastanowić jakie miejsce zajmuje w naszym codziennym życiu, a szczególnie w życiu naszych uczniów. Czym tak właściwie jest książka? Kiedy weźmiemy ją do ręki, to widzimy, że nic specjalnego. Jest to określona ilość złożonych, ponumerowanych arkuszy papieru zapisanych ciągiem liter. Ma obwolutę bardziej lub mniej kolorową. Może zawierać ilustracje. Czyli na pierwszy rzut oka nic atrakcyjnego, nic ciekawego, nic ważnego. Jednak kiedy zaczynamy zdawać sobie sprawę z faktu, że te złożone arkusze papieru zawierają tekst literacki, czy naukowy, to na książkę zaczynamy patrzeć zupełnie inaczej.
Świat, w którym żyjemy zdominowany jest przez środki audiowizualne, które systematycznie wypierają książki. Nie należy negować roli telewizji, filmu czy komputera we współczesnym świecie, ale przecież nie zastąpią one książki, która jest najlepszym przyjacielem człowieka. Kornel Makuszyński powiedział: „Książka jest to mędrzec łagodny i pełen słodyczy, puste życie napełnia światłem, a puste serce wzruszeniem, miłości dodaje skrzydeł, a trudowi ujmuje ciężaru, w martwotę domu wprowadza życie, a życiu nadaje sens”. Kontakt z książką dostarcza nie tylko wiedzy o świecie i ludziach, ale rozwija także wyobraźnię. Ponadto kształtuje właściwą hierarchię wartości, uwrażliwia na przeżycia i uczucia innych ludzi, dlatego z żalem obserwuje się młode pokolenie, które zaczyna odchodzić od książki. Młodzi ludzie szukają bowiem konkretnej informacji, nie książki jako całości, która niesie wiele piękna.
Mówi się często, że generalnie mniej się czyta. Mniej czytają dzieci, młodzież i dorośli. Dlaczego tak się dzieje? Jedną z przyczyn jest na pewno szeroki dostęp do Internetu. Łatwość odnajdywania w nim potrzebnych informacji. Wielu użytkowników Internetu nie zadaje sobie trudu, aby uzyskane informacje zweryfikować z informacjami, które można znaleźć w książce. Dla większości ...