Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KOMPUTER JAKO NARZĘDZIE USPRAWNIAJĄCE PRACĘ WYCHOWAWCY KLASOWEGO
I. WSTĘP:
Dzisiaj, gdy komputer zagościł w wielu dziedzinach naszego życia trudno wyobrazić sobie że mogłoby być inaczej. Przecież nie tak dawno komputery służyły jedynie zamkniętej grupie ludzi, a ich obsługą zajmowali się tylko wtajemniczeni informatycy. Dynamiczny rozwój techniki komputerowej spowodował, że komputer, który potrafi w różnorodny sposób „przerabiać” duże ilości informacji, stał się urządzeniem powszechnego użytku. Przyczynił się do tego przede wszystkim ciągły rozwój zarówno sprzętu komputerowego, jak i oprogramowania. Nowoczesne komputery nie tylko bardzo szybko przetwarzają informacje, ale także przesyłają i odbierają informacje, zapewniając w ten sposób coraz powszechniejszy dostęp do ich różnorodnych zbiorów. Skoro komputery wkroczyły w różne dziedziny życia, dlatego trudno sobie wyobrazić, aby nie było ich w szkole. Komputery są niezwykle przydatnym narzędziem w nauczaniu, a dzieje się tak za sprawą multimedialnych programów do nauki różnych przedmiotów. Ogromną zaletą programów multimedialnych jest ich interaktywność, czyli możliwość wpływania użytkownika na przebieg programu. Coraz więcej nauczycieli (nie tylko informatyki) wykorzystuje komputery w dydaktyce. Komputer w dydaktyce może być stosowany w uczeniu się przez: przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie. Komputery (wraz ze stosownym oprogramowaniem) mogą być pomocne w realizacji szeregu zadań, jak: budzenie zainteresowań poznawczych, rozwój zdolności twórczych, czy też takich przedsięwzięć jak: edycja prasy uczniowskiej, tworzenie stron internetowych, tworzenie prezentacji multimedialnych, kopiowanie materiałów tekstowych i graficznych ( za pomocą skanera), rejestracja i przetwarzanie zapisu dźwiękowego komponowanej przez uczniów muzyki, przygotowanie wystaw szkolnych, nawiązywanie kontaktów i bezpośrednia komunikacja między uczniami z odległych miejsc (poczta elektroniczna). jako nauczyciel informatyki doceniam i na co dzień wykorzystuję tak ważny środek dydaktyczny jakim jest komputer.
II. KOMPUTER JAKO NARZĘDZIE USPRAWNIAJĄCE PRACĘ WYCHOWAWCY KLASOWEGO.
Zostając wychowawcą klasy zaczęłam się zastanawiać w jaki sposób wykorzystać w swojej pracy wychowawczej komputer i technologię informacyjną. W jaki sposób pomoże mi to usprawnić moją pracę nie tylko dydaktyczną, ale i wychowawczą. Internet jest kopalnią wiedzy, w której można znaleźć informacje na każdy temat. Jest również doskonałym narzędziem medialnym usprawniającym pracę i naukę. Internet niesie też pewne zagrożenia, z których każdy korzystający z komputera i z Internetu powinien zdawać sobie sprawę. Skoro komputer pomaga w dydaktyce może również być doskonałym narzędziem, które pozwoli usprawnić mi pracę wychowawczą. W jakich dziedzinach komputer pomógł mi usprawnić pracę wychowawczą?
1. Prowadzenie dokumentów tekstowych.
Będąc wychowawcą klasy na co dzień zajmuję się prowadzeniem dokumentacji klasowej(dziennik arkusze ocen – prowadząc te dokumenty nie mogę wykorzystać komputera). Istnieje jednak cały szereg dokumentów, podczas prowadzenia których komputer mi bardzo pomaga ...