Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: „ W zaczarowanym lesie” – zabawy ruchowe
Cele:
• przezwyciężenie strachu i wstydu przed grupą,
• odkrywanie nowych, własnych możliwości ruchowych,
• budowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez wprowadzanie dobrej atmosfery, życzliwości i zaufania,
• rozwijanie inwencji twórczej,
• wprowadzanie dzieci w świat fantazji,
• rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych i dotykowych.
Metody:
• elementy pedagogiki zabawy, elementy muzykoterapii
• aktywizująca działania twórcze dzieci.
Formy:
praca zbiorowa i indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
• płyta CD muzyką relaksacyjną, kaseta z muzyką poważną, gwizdek, bębenek, tamburyno, pompony.
1.Powitanie
• Dzieci siadają w kręgu, trzymają się za ręce i witają „iskierką” – uściskiem przyjaźni. Jedna ręka przyjmuje uścisk, druga przekazuje go koledze. Zabawę rozpoczyna osoba prowadząca słowami: „Iskierkę puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk.”
• Prowadząca wyjaśnia zasady postępowania na zajęciach( wszyscy sobie pomagamy, gdy jeden mówi to reszta słucha, nie oceniamy się, wolno nam popełniać błędy itp.)
2. Zabawa "Tajemniczy pociąg"
„Maszynista” daje sygnał gwizdkiem by się przygotować do odjazdu. Dzieci ustawione w pociąg wyruszają w podróż w nieznane. Wysiadka na polanie w „Zaczarowanym lesie” i wesołe powitanie na różne sposoby np.:
• dzieci podają sobie dłonie i mówią ”cześć”,
• klaszczą w dłonie partnera z okrzykiem „hej!”,
• witają się dotykając się kolanami, łokciami, stopami.
3. Zabawa "Zaczarowany las"
Zastosowanie metody ruchu rozwijającego z wykorzystaniem fragmentów muzycznych. Prowadzący zajęcia wydaje polecenia, a dzieci muszą je wypełniać odpowiednio do jego zaleceń, i tak np. mówi:
• "Hokus-pokus, fiki-miki, skaczemy teraz jak pajacyki" - podskoki rytmiczne.
• "Aby odpocząć sobie przez malutką chwilę, zamienię was teraz wszystkich w motyle" - dzieci wirują w koło pomponami przy muzyce relaksacyjnej.
• "Kto był leciutkim, ciężkim się staje i tańczy słoniowy taniec. Słoń wolno stawia swe ciężkie nogi i nachylony jest do podłogi" - czworakowanie z powolnym unoszeniem nóg do góry, prowadząca wybija rytm na bębenku.
• "Teraz znów w pary się dobieramy i jak koniki szybko ruszamy" - dzieci biegają w parach i naśladują koniki.
• "Hokus-pokus, czary-mary popatrzcie, jak skacze zajączek szary" - podskoki z naśladowaniem zajączków (rusza wąsikami, stawia słupka, nadstawia słuchy).
• "A teraz odwiedzą nas wielkie niedźwiedzie, które były wczoraj w ulu na obiedzie" - powolny marsz w rytm bębenka w pozycji pochyłej, trzymając się dłońmi za kosteczki u nóg.
• "Goniły pszczółki zgłodniałe misie, oj, chyba żądło wsadzą im dzisiaj” - swobodne biegi, poruszanie „skrzydełkami” - zgiętymi rękami i naśladowanie bzykania pszczoły.
• "Nad wodą siedziały żabki zielone i patrzyły na to wszystko" - bardzo oburzone dzieci naśladują skakanie żabek i kumkają.
• "Pojawił się również pan bocian nieduży i pogonił żabki prosto do kałuży" - dzieci naśladują chód bociana z ...