Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Wspólne ucztowanie.
Cel główny: Nabywanie pewności siebie i pozytywnego postrzegania własnej osoby na tle grupy.
Cele szczegółowe:
• Rozluźnienie napięcia towarzyszącego wejściu w grupę.
• Nawiązanie kontaktów wzrokowych, werbalnych i pozawerbalnych między członkami grupy.
• Rozbudzanie poczucia więzi z grupą.
• Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i rozwiązywania problemów.
• Wprowadzenie w dobry nastrój, odprężenie, relaksacja.
Czas zajęć: ok. 45 min.
Uczestnicy zajęć: Wychowankowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego - dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, w wieku 13 - 15 lat. Grupę wybrano spośród wszystkich dzieci zamieszkujących w internacie Ośrodka. Kryterium doboru były posiadane zaburzenia - tj. zahamowanie emocjonalne, objawiające się nieśmiałością, spowolnieniem ekspresji ruchowej, małomównością oraz znaczną trudnością w nawiązywaniu kontaktów.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody: chromatoterapia, mural, rysowanie, zabawy integracyjne, rozmowa
Środki dydaktyczne: utwór pt. „Żywiołowy taniec”(źródło: płyta CD „Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą” do zabawy „Impulsy w ruchu”, utwór pt. „I want you back” Bananarama do zabawy „Dokończ zdanie”, lista zdań niedokończonych do zabawy „Dokończ zdanie”.
Pomoce techniczne: magnetofon, duży arkusz białego papieru, papier kolorowy, kredki, flamastry, klej, zdjęcia potraw wycięte z czasopism, taśma klejąca, nożyczki, świeczki, kawałki tortu z kartonu, kostka do gry, ozdobne papierowe serwetki, jednorazowe talerzyki.
.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. Działania na powitanie:
1. Symbol nastroju. (3 -5 min.)
Materiały: kolorowy papier, markery, taśma klejąca.
Instrukcja: Z wybranego arkusza kolorowego papieru zrób wydzierankę nastroju, w którym się aktualnie znajdujesz. Wpisz swoje imię i przyczep do ubrania.
2. Impulsy w ruchu. (5 min.)
Materiały: magnetofon, płyta z żywą rytmiczną muzyką (utwór pt.„Żywiołowy taniec” - „Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą”)
Uczestnicy zachęcani są do poruszania się w takt swobodnej muzyki. Po pewnym czasie prowadząca wyłącza muzykę i podaje polecenie. Po włączeniu muzyki wszyscy zaczynają się poruszać.
Impulsy ruchowe:
• wszyscy „lecą” z rozpostartymi ramionami przez pomieszczenie, nie dotykając się nawzajem,
• wszyscy „lecą” i szukają końcami palców kontaktu z innymi osobami, potem przy pomocy całej dłoni, a następnie całego ramienia,
• wszyscy mają za zadanie uścisnąć jak najwięcej rąk,
• wszyscy próbują ustawić się na środku pomieszczenia,
• wszyscy kuśtykają, kuleją, podskakują
• podłoga jest bardzo gorąca,
• podłoga pokryta jest klejącą gliną,
• na podłodze są same kałuże,
• leje jak z cebra, każdy bierze dwie osoby pod swój parasol.
Uwaga: Ilość impulsów ruchowych będzie zależała od kondycji grupy.
II. Część właściwa zajęć:
1. Dokończ zdanie. (5-7 min.)
Materiały: kostka do gry z liczbą oczek od 2 do 6, magnetofon, płyta CD z energiczną muzyką(„I want you back” Bananarama).
Uczestnicy tańczą swobodnie w rytm żywej muzyki. W ...