Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
……………………………………………….. ……………………….
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|AUTOR |TYTUŁ |RODZAJ, |PROBLEMATYKA |
| | |GATUNEK | |
| | | |Miłosna historia dwojga młodych ludzi, których rodziny |
| | | |nie akceptują związku |
| | | |Utwór nawiązuje tematyką do ludowego obrzędu|
| | | |wywoływania duchów-na wezwanie Guślarza pojawiają się |
| | | |duchy dzieci Józia i Rózi , Widmo Złego Pana, |
| | | |Zosi; |
| | | |Dzieło narodowe , prezentujące na tle ważnych |
| | | |wydarzeń historycznych dzieje dwóch rodzin : Sopliców i |
| | | |Horeszków; to także utwór o tradycji , zwyczajach |
| | | |szlacheckich; |
| | | |Naczelnym problemem są tragiczne dzieje sióstr, jak |
| | | |również historia króla Popiela III; |
| | | |Dwóch sąsiadów prowadzi zażarte boje o zamek, czynią |
| | | |sobie przy tej okazji na złość na każdym kroku ; |
| | | |Przemiana bohatera-skąpca w dobrodusznego |
| | | |człowieka m.in. pod wpływem ducha wspólnika Jakuba |
| | | |Marleya |
| | | | |
| | | |Autor tej książki przedstawia historię egzekutora Iwana|
| | | |Dmitrycza Czerwiakowa, który niechcący w czasie |
| | | |spektaklu kichnął na głowę radcy stanu generała |
| | | |Bryzżałowa, a następnie wielokrotnie przeprasza za |
| | | |swoje zachowanie; w efekcie końcowym bohater umiera. |
| | | |polski emigrant otrzymuje posadę niedaleko Aspinwall; w |
| | | |czasie pełnienia służby , zaczytuje się w |
| | | |dziele Adama Mickiewicza , co staje się przyczyną |
| | | |katastrofy morskiej |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | |Ukazanie stosunków polsko-krzyżackich, zwycięskiej bitwy|
| | | |pod Grunwaldem oraz miłosnej historii Zbyszka z Bogdańca|
| | | |i Danusi Jurandówny- to najważniejsze wątki dzieła |
| | | |polskiego pisarza pozytywisty; |
| | | |Ten przedmiot ( stanowi jednocześnie tytuł) jest |
| | | |symbolem prawdziwej miłości dwojga ludzi, którzy nawet w|
| | | |obliczu śmiertelnej choroby, postanawiają nie obciążać |
| | | |się wzajemnie tym faktem i nie mówią sobie całej prawdy;|
| | | |Akcja toczy się w zaborze rosyjskim , a latach 70.i 80. |
| | | |XIX w; najważniejszym problemem jest |
| | | |rusyfikacja uczniów klerykowskiego gimnazjum, jak |
| | | |również dzieje M. Borowicza i A. Radka ( |
| | | |droga od dzieciństwa ku dojrzałości) |
| | | |Historia tego bohatera wyraźnie pokazuje, że „Człowieka |
| | | |można zniszczyć, ale nie pokonać”-pewnego razu los |
| | | |ofiarowuje rybakowi niezwykły prezent-marlina, którego |
| | | |złowienie ma symbolizować , że pech nareszcie opuści go |
| | | |na zawsze; |
| | | |wędrówka tego małego chłopca po planetach pozwala |
| | | |mu poznać innych mieszkańców, a jednocześnie jest |
| | | |krytyczną ilustracją „świata dorosłych”; |
| | | |Walka młodych ludzi z okupantem w czasie II wojny |
| | | |światowej ; dzieło ukazujące „ prawdziwe |
| | | |oblicze prawdziwej przyjaźni” Rudego, Alka i Zośki; |
| | | |Sprawozdanie poety z |
| | | |dramatycznych wydarzeń , rozgrywających się w |
| | | |powstańczej Warszawie od 1 sierpnia |
| | | |do 9 października 1944; |
| | | |Historia życia pisarza M. Wańkowicza|
| | | |i jego rodziny ( szczególnie córek: Krysi i Tilli) |
| | | |Obraz walk polskich lotników z Dywizjonu 303 w|
| | | |czasie bitwy o Anglię w 1940 r. |
| | | |dzieje Pawła Obareckiego i Stanisławy |
| | | |Bozowskiej, których połączyły te same ideały |
| | | |( „praca u podstaw”); |
| | | | |