Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anulka83, 2010-05-20
Podobny scenariusz jest zamieszczony na stronie www.eduforum.pl/modules, a autorką jest Halina Polak – Wąsowska.
Epifora, 2011-09-11, ocena:
To żenujące, że ktoś wkleja cudzą pracę i podpisuje to własnym imieniem i nazwiskiem. Scenariusz pochodzi z książki nauczyciela "Między nami" do klasy czwartej GWO, a został napisany przez Irenę i Bogusława Szpytów.
iluka, 2012-07-26, ocena:
ZNAM TEN SCENARIUSZ z Książki dla nauczyciela dla klasy czwartej do serii Między nami wydawnictwa GWO!!!
Meridiana, 2015-02-08
Pierwsza strona to dzieło pani Joanny, ale dalsza część to już scenariusz z GWO.
Konspekt do lekcji języka polskiego w klasie IV.
TEMAT: Pinokio - pajac z drewna.
Cel ogólny: Uświadomienie uczniom, że dzieło literackie to utwór przemyślany
i wszystkie jego elementy są celowe i dopasowane.
Cele operacyjne: Uczeń zna:
- lekturę Carlo Collodiego pt. „ Pinokio”,
- historię drewnianego pajaca,
- nazwy cech charakteru i osobowości.
Uczeń rozumie:
- konieczność brania odpowiedzialności za swoje czyny,
- zasady życia w rodzinie i społeczeństwie,
- celowe zabiegi autora.
Uczeń potrafi:
- gromadzić słownictwo charakteryzujące Pinokia,
- porównywać cechy drewna z cechami pajaca,
- dokonać oceny postępowania bohatera.
Metody: instruktaż, praca z książką, zajęcia praktyczne, pogadanka, asocjogram,
metoda śnieżnej kuli.
Pomoce: książka C. Collodiego „ Pinokio”, karton szarego papieru, kawałki
drewna.
Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.
I. Wstęp
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu lekcji,
- pogadanka.
W literaturze nic się nie dzieje przypadkowo. Autor utworu literackiego stara się, by wszystkie elementy świata przedstawionego znalazły uzasadnienie
i wpasowały się w tok powieści. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że Pinokio
został wystrugany z drewna. Jeśli bacznie przyjrzymy się drewnu jako materiałowi, to zauważymy, że podkreśla cechy charakteru i osobowości pajaca, które są dla niego istotne.
II. Rozwinięcie.
1. Przyjrzyjmy się kawałkom drewna i spróbujmy określić jakie cechy
posiada ten materiał. Obejrzyjmy go, postukajmy nim.
2. Uczniowie z pomocą nauczyciela gromadzą słownictwo charakteryzujące
drewno. Zapis na kartonie .
Drewno jest: twarde, kruche, łamliwe, lekkie, łatwo palne, niezbyt trwałe, łatwo można je obrabiać i kształtować, wydaje głuchy i pusty dźwięk .
3. Teraz uczniowie spróbują porównać cechy drewna i cechy charakteru
Pinokia . Pracując w małych grupach gromadzą pomysły na kartkach
( metoda śniegowej kuli ).
Dzieci , które udzielają odpowiedzi zapisują je na tablicy. Nauczyciel
czuwa nad poprawnością zapisu. Dzieci wpisują notatkę do zeszytu.
twarde - zatwardziały w postępowaniu, uparty, krnąbrny, nieposłuszny
kruche - łamie dane słowo, jego dobra wola jest krucha i nietrwała
łamliwe- szybko zapomina o postanowieniu wytrwania w dobrym
lekkie- jest lekkoduchem, chce czerpać z życia same przyjemności,
lekceważy innych, ich rady i bezinteresowną przyjaźń
ma drzazgi- potrafi zranić nawet najbliższe osoby, zadaje ból ojcu i Wróżce
daje się łatwo kształtować- ulega namową kolegów,, zmienia swoje dobre
zamiary, jest łatwowierny i naiwny, daje się oszukiwać kolegom
wydaje pusty dźwięk- szybko zapomina o miłości, wdzięczności, jest
głuchy na dobre rady i ostrzeżenia
ciepłe- pomimo negatywnych cech Pinokio ma w sobie naturalne ciepło,
jest dobry, choć jego wady nie pozwalają się mu zmienić
III. Podsumowanie.
1. Uczniowie ustnie podsumowują lekcję. Starają się pełnymi zdaniami opisać cechy charakteru Pinokia.
2. Dzieci na przyniesionych kawałkach drewna wpisują swoje
imię i nazwisko oraz ...