Dodaj publikację
Autor
Mariola Stawiarz
Data publikacji
2010-05-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
183

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Do zadań świetlicy szkolnej należy stworzenie uczniom odpowiednich warunków, atmosfery sprzyjajacej nauce oraz niesienie kompetentnej pomocy. Wychodząc temu naprzeciw oraz biorąc pod uwagę potrzeby uczniów oraz oczekiwania rodziców opracowałam program zajęć świetlicowych w zakresie drabiania zadań domowych pt. "Praca z uczestnikami zajęć świetlicowych przy odrabianiu zadań domowych".
 Pobierz (doc, 71,5 KB)

Podgląd treści


Program zajęć świetlicowych
w zakresie odrabiania zadań domowych.

Autor programu: mgr Mariola Stawiarz

Tytuł programu: Praca z uczestnikami zajęć świetlicowych przy odrabianiu
zadań domowych.

Cele programu:

Cel główny:
- Wdrażanie uczniów do systematycznego, samodzielnego odrabiania zadań domowych i zminimalizowanie trudności z tym związanych.
- Stworzenie w świetlicy szkolnej odpowiednich warunków, atmosfery, niesienie kompetentnej pomocy.

Cele bezpośrednie:
- Wykształcenie nawyku systematycznego odrabiania zadań domowych.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości uczniów i umożliwienie osiągania sukcesu.
- Wdrażanie do samokontroli poprzez usprawnienie umiejętności dostrzegania i korygowania popełnianych błędów.
- Motywowanie do podejmowania zadań.
- Niwelowanie napięć emocjonalnych. Zmniejszenie poziomu lęku i zagrożenia przed popełnianiem błędów.
- Zachęcanie do radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Ćwiczenie koncentracji uwagi.
- Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych i współpracy
- Ustalenie miejsca i czasu odrabiania zadań oraz zapewnienie uczniom stanowiska do nauki własnej.

Osoby współpracujące w realizacji programu: rodzice, wychowawcy,

pedagog szkolny, psycholog.

Czas realizacji programu: 1 rok szkolny.

Adresaci programu: uczestnicy zajęć świetlicowych – uczniowie z klas 1-3.

Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu:
- Zgromadzenie informacji o uczniach pochodzących od rodziców,
wychowawców, nauczycieli uczących.
- Konsultacje z pedagogiem szkolnym, psychologiem w zakresie możliwości i potrzeb adresatów programu
- Zgromadzenie pomocy dydaktycznych.
- Uzyskanie zgody rodziców na udział dziecka w zajęciach odrabiania zadań domowych w świetlicy szkolnej.
- Ustalenie godzin odrabiania zadań w świetlicy – przekazanie informacji uczniom i rodzicom.

Realizacja programu:

|Lp. | Tytuł modułu | Czas trwania |Koordynator | Osoby |
| | | |modułu |współpracujące |
| 1. | | | | |
| |Zajęcia wstępne: |Pierwsze spotkania w | | |
| |-Zapoznanie uczniów z celami zajęć. |mies. wrześniu |Wychowawca świetlicy |Rodzice |
| |-Zawarcie kontraktu grupowego. | | | |
| 2. | |Mies. wrzesień | | |
| |Zajęcia integrujące grupę: | | | |
| |-gry i zabawy integracyjne m.in. z| | | |
| |zakresu pedagogiki zabawy. | |Wychowawca świetlicy | |
| 3. | |Każde zajęcia według | | |
| |Pomoc w skutecznym uczeniu się: |potrzeb | | |
| |-organizacja warsztatu do nauki własnej, | | | |
| |-planowanie pracy nad zadaniem domowym, | | | |
| |-ćwiczenia i zabawy usprawniające | | | |
| |koncentrację uwagi, | |Wychowawca świetlicy |Nauczyciele, |
| |gimnastyka mózgu (elementy metody | | |rodzice |
| |Dennisona). | | | |
| | | | | |
| |Oddziaływanie na sferę | | | |
| |emocjonalno-motywacyjną: | | | |
| |-wzmacnianie poczucia własnej wartości | | | |
| |ucznia | | | |
| |-motywowanie do pracy | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |nad zadaniem, | | | |
| |-pokazywanie, docenia- | | | |
| |nie nawet niewielkich efektów pracy | | | |
| |dziecka | | | |
| |-stosowanie wzmocnień pozytywnych, | | | |
| |-docenianie wysiłku, omawianie | | | |
| |ewentualnych niepowodzeń i| | | |
| |pomoc w ich pokonywaniu, | | | |
|4. |-radzenie sobie ze stresem, |Każde zajęcia |Wychowawca świetlicy |Rodzice, |
| |-rozpoczynanie lub kończenie zajęć |na bieżąco | |nauczyciele, |
| |informacją o | | |psycholog, |
| |samopoczuciu, własnych emocjach, | | |pedagog |
| |-różne formy | | | |
| |ekspresji własnych emocji. | | | |
| | | | | |
| |Odrabianie zadań domowych: |Każde zajęcia | | |
|5. |- indywidualne wykonywanie zadań przez | | | |
| |uczniów zgodnie z wymaganiami nauczycieli,| | | |
| |-odrabianie zadań powinno odbywać się w | | | |
| |grupie świetlicowej (max do 20 | | | |
| |osób), | | | |
| |-nauczyciel podchodzi | | | |
| |do uczniów | | | |
| |potrzebujących pomocy, którzy sygnalizują | | | |
| |to przez podniesienie ręki, | |Wychowawca świetlicy |Rodzice, |
| |-ciche, indywidualne | | |nauczyciele |
| | | | | |
| | | | | |
| |zajęcia dla ...