Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć świetlicowych
w zakresie odrabiania zadań domowych.
Autor programu: mgr Mariola Stawiarz
Tytuł programu: Praca z uczestnikami zajęć świetlicowych przy odrabianiu
zadań domowych.
Cele programu:
Cel główny:
- Wdrażanie uczniów do systematycznego, samodzielnego odrabiania zadań domowych i zminimalizowanie trudności z tym związanych.
- Stworzenie w świetlicy szkolnej odpowiednich warunków, atmosfery, niesienie kompetentnej pomocy.
Cele bezpośrednie:
- Wykształcenie nawyku systematycznego odrabiania zadań domowych.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości uczniów i umożliwienie osiągania sukcesu.
- Wdrażanie do samokontroli poprzez usprawnienie umiejętności dostrzegania i korygowania popełnianych błędów.
- Motywowanie do podejmowania zadań.
- Niwelowanie napięć emocjonalnych. Zmniejszenie poziomu lęku i zagrożenia przed popełnianiem błędów.
- Zachęcanie do radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Ćwiczenie koncentracji uwagi.
- Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych i współpracy
- Ustalenie miejsca i czasu odrabiania zadań oraz zapewnienie uczniom stanowiska do nauki własnej.
Osoby współpracujące w realizacji programu: rodzice, wychowawcy,
pedagog szkolny, psycholog.
Czas realizacji programu: 1 rok szkolny.
Adresaci programu: uczestnicy zajęć świetlicowych – uczniowie z klas 1-3.
Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu:
- Zgromadzenie informacji o uczniach pochodzących od rodziców,
wychowawców, nauczycieli uczących.
- Konsultacje z pedagogiem szkolnym, psychologiem w zakresie możliwości i potrzeb adresatów programu
- Zgromadzenie pomocy dydaktycznych.
- Uzyskanie zgody rodziców na udział dziecka w zajęciach odrabiania zadań domowych w świetlicy szkolnej.
- Ustalenie godzin odrabiania zadań w świetlicy – przekazanie informacji uczniom i rodzicom.
Realizacja programu:
|Lp. | Tytuł modułu | Czas trwania |Koordynator | Osoby |
| | | |modułu |współpracujące |
| 1. | | | | |
| |Zajęcia wstępne: |Pierwsze spotkania w | | |
| |-Zapoznanie uczniów z celami zajęć. |mies. wrześniu |Wychowawca świetlicy |Rodzice |
| |-Zawarcie kontraktu grupowego. | | | |
| 2. | |Mies. wrzesień | | |
| |Zajęcia integrujące grupę: | | | |
| |-gry i zabawy integracyjne m.in. z| | | |
| |zakresu pedagogiki zabawy. | |Wychowawca świetlicy | |
| 3. | |Każde zajęcia według | | |
| |Pomoc w skutecznym uczeniu się: |potrzeb | | |
| |-organizacja warsztatu do nauki własnej, | | | |
| |-planowanie pracy nad zadaniem domowym, | | | |
| |-ćwiczenia i zabawy usprawniające | | | |
| |koncentrację uwagi, | |Wychowawca świetlicy |Nauczyciele, |
| |gimnastyka mózgu (elementy metody | | |rodzice |
| |Dennisona). | | | |
| | | | | |
| |Oddziaływanie na sferę | | | |
| |emocjonalno-motywacyjną: | | | |
| |-wzmacnianie poczucia własnej wartości | | | |
| |ucznia | | | |
| |-motywowanie do pracy | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |nad zadaniem, | | | |
| |-pokazywanie, docenia- | | | |
| |nie nawet niewielkich efektów pracy | | | |
| |dziecka | | | |
| |-stosowanie wzmocnień pozytywnych, | | | |
| |-docenianie wysiłku, omawianie | | | |
| |ewentualnych niepowodzeń i| | | |
| |pomoc w ich pokonywaniu, | | | |
|4. |-radzenie sobie ze stresem, |Każde zajęcia |Wychowawca świetlicy |Rodzice, |
| |-rozpoczynanie lub kończenie zajęć |na bieżąco | |nauczyciele, |
| |informacją o | | |psycholog, |
| |samopoczuciu, własnych emocjach, | | |pedagog |
| |-różne formy | | | |
| |ekspresji własnych emocji. | | | |
| | | | | |
| |Odrabianie zadań domowych: |Każde zajęcia | | |
|5. |- indywidualne wykonywanie zadań przez | | | |
| |uczniów zgodnie z wymaganiami nauczycieli,| | | |
| |-odrabianie zadań powinno odbywać się w | | | |
| |grupie świetlicowej (max do 20 | | | |
| |osób), | | | |
| |-nauczyciel podchodzi | | | |
| |do uczniów | | | |
| |potrzebujących pomocy, którzy sygnalizują | | | |
| |to przez podniesienie ręki, | |Wychowawca świetlicy |Rodzice, |
| |-ciche, indywidualne | | |nauczyciele |
| | | | | |
| | | | | |
| |zajęcia dla ...