Dodaj publikację
Autor
Anna Haraszczuk-Dybowska
Data publikacji
2010-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
78

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja stanowi autorskie rozwiązanie w zakresie narzędzi diagnostycznych. Zawiera: wstęp teoretyczny, opis narzędzia oraz sposobu jego wykorzystania, arkusz skali szacunkowej, arkusz analizy cząstkowej oraz arkusz analizy porównawczej. Narzędzie przeznaczone jest dla dzieci w wieku przedszkolnym niepełnosprawnych intelektualnie.
 Pobierz (docx, 43,1 KB)

Komentarze

Janol, 2010-07-09

W Arkuszach są określenia w ramkach z prawej strony, które nie powinny być. Tym określeniom odpowiada odwrotna do przedstawionej, punktacja. Pozdrawiam, Janol

Podgląd treści

PROFIL RUCHÓW FUNKCJONALNYCH

SPIS TREŚCI

Wstęp ……………………………………………………………………. 3

Opis narzędzi oraz sposobu ich wykorzystania …………………………. 5

Zestaw narzędzi diagnostycznych ………………………………………. 7

Zestaw arkuszy do analizy cząstkowej oraz porównawczej ................... 12

Wstęp.

U małych dzieci bardzo wyraźnie uwidacznia się ich ogromna potrzeba ruchu. Aktywne poruszanie się jest dla nich źródłem radości i pozytywnych emocji. Dzieci chcą coraz lepiej zapanować nad swoim ciałem i nauczyć się koordynacji ruchów. W tej aktywności skupiają wszystkie zmysły na badaniu swojego otoczenia.

Rozwój motoryczny i jego doskonalenie pozostają w ścisłym związku z ogólnym stanem organizmu i psychomotorycznymi cechami osobowości dziecka. Wraz z wiekiem, przyrostami wzrostu i wagi ciała, wzmacnianiem się i dojrzewaniem organizmu oraz dzięki usprawnianiu się czynności układu nerwowego powstaje możliwość wyuczania się coraz to nowych, trudniejszych i bardziej złożonych czynności.

Rozwój mózgowia i całego układu przebiegać zaczyna w kategoriach jakościowych a nie ilościowych. Niemal do ósmego roku życia trwa proces różnicowania komórek nerwowych prowadzących od tych narządów do mózgu oraz funkcji odpowiednich ośrodków w centralnym układzie nerwowym.

Dzięki dojrzewaniu ośrodków sensorycznych (zmysłów) w centralnym układzie nerwowym następuje doskonalenie funkcji odbiorczych, informujących ustrój o wszelkich zmianach zachodzących w otaczającym środowisku. Doświadczenie osobiste ulega wzbogaceniu, dzięki czemu dziecko może reagować na subtelne bodźce, syntezować rzeczywistość i uświadamiać sobie sytuację w zmieniającym się świecie.

Wszystkie opisane wyżej zmiany rozwojowe przyczyniają się do coraz bardziej celowych odpowiedzi organizmu na bodźce środowiska. Owe „celowe odpowiedzi” zdaniem Gniewkowskiego i K. Wlaźnik „oznaczają przede wszystkim odpowiedzi motoryczne o bardziej skoordynowanym charakterze działalności celowej, refleksyjnej, eliminującej w coraz większym stopniu niepotrzebne napięcia, przyruchy (synkinezje), tak charakterystyczne w przyswajaniu umiejętności ruchowych” (w: Gniewkowski W., Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne. WSiP, W-wa 1985).

Wszystko to oznacza, że drogą zbierania doświadczeń, ćwiczenia, naśladowania, obserwowania, ruchy dziecka stają się coraz bardziej celowe, dokładne, oszczędne, skoordynowane, a także płynne i zautomatyzowane. W toku rozwoju dziecko opanowuje i doskonali różnorodne formy ruchów. Są to przede wszystkim ruchy podstawowe, użytkowe, najbardziej przydatne i stosowane w życiu oraz niezbędne w przystosowaniu się do otaczającego środowiska.

Opis narzędzi oraz sposobu ich wykorzystania.

Narzędzie składa się z jednego arkusza diagnostycznego, który zawiera trzy poziomy umiejętności. Jest autorskim rozwiązaniem.

Narzędzia diagnostyczne przeznaczone jest do diagnozowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Wypełniane są one przez nauczycieli – terapeutów pracujących z daną grupą dzieci, zgodnie z instrukcjami zawartymi w metryczce.

Wykorzystane może być podczas diagnozy wstępnej oraz końcowej umiejętności dzieci bądź według zaistniałych bieżących potrzeb.

Wyniki zebrane podczas badań empirycznych opracowywane są zgodnie z zamieszczonymi arkuszami analizy cząstkowej oraz ...