Dodaj publikację
Autor
Dagmara Rugała
Data publikacji
2010-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
559

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Części mowy - sprawdzian dla klasy I gimnazjum.
 Pobierz (doc, 44,0 KB)

Podgląd treści


SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z CZĘŚCI MOWY

1. Utwórz formy osobowe podanych czasowników w czasie przeszłym. Pamiętaj o ortografii.

|BEZOKOLICZNIK |LICZBA POJEDYNCZA |LICZBA POJEDYNCZA |
| |RODZAJ ……………………….. |RODZAJ …………………… |
|ODJĄĆ |1. |1. |
|ZACZĄĆ |2. |2. |
|ZAMKNĄĆ |3. |3. |
| |LICZBA MNOGA |LICZBA MNOGA |
| |RODZAJ ………………………………. |RODZAJ ……………………………… |
|PRZYJĄĆ |1. |1. |
|WYPOCZĄĆ |2. |2. |
|KRZYKNĄĆ |3. |3. |

2. Ułóż 5 zdań z podanymi wyrazami w odpowiedniej formie:

a. bracia- C., l.mn.

………………………………………………………………………………………………………………………………………

b. muzeum- D., l.mn.

………………………………………………………………………………………………………………………………………

c. człowiek- N., l. mn.

………………………………………………………………………………………………………………………………………

d. kość- N., l. mn.

……………………………………………………………………………………………………………………………………..

e. sędzia- N., l.poj.

………………………………………………………………………………………………………………………………………

3. Do podanych przymiotników dopisz synonim i antonim (nie dopisuj partykuły „nie”). Przeprowadź stopniowanie podkreślonych przymiotników; określ, jaki to rodzaj stopniowania?

a. Hałaśliwy-………………………………….. ; ………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………

b. Duży- ………………………………………… ; ………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Wstaw przysłówki zamiast wyróżnionych zwrotów tak, aby zachować ich sens:

a. Ruszać się jak mucha w smole- ……………………………………………………………..

b. Uciekać, gdzie pieprz rośnie- …………………………………………………………………

c. Zaglądać od wielkiego dzwonu- ……………………………………………………………

d. Dążyć do czegoś po trupach- ………………………………………………………………..

5. Uporządkuj w tabeli wyrazy wpisując je w odpowiedniej rubryce.

na, aby, po, i, no, -że, oho, albo, niech, halo, i, oraz, więc, mimo, puk-puk, lub, wio, pod, miau, by, przy, około, a!, a, ach, aha, och, aj

|PRZYIMKI |SPÓJNIKI |PARTYKUŁY |WYKRZYKNIKI |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |

6. Przeczytaj kartkę z dziennika nastolatka. Podkreśl liczebniki, a następnie uzupełnij tabelę.

|LICZEBNIKI (UZUPEŁNIJ RODZAJE) |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |

Środa, piętnastego października

Dzisiaj byłem z mamą u optyka. Umówiliśmy się o czwartej na rogu ulicy Trzech Królów. Przyjechałem kilkanaście minut po czasie. Mama trochę się zdenerwowała. Ona nie spóźniła się nawet o pół minuty. W sklepie było dwoje sprzedawców. Jeden z nich pomógł mi wybrać oprawki. Było ich tak wiele, że po dziesięciu minutach, miałem już dość przymierzania. Zdecydowałem się na te o kilkumilimetrowych górnych częściach. Sprzedawca zapewnił, że są stuprocentowo wytrzymałe. Po półtorej godziny wyszedłem w miarę zadowolony, a sprzedawczyni zajęła się trojgiem nowych klientów. W domu miałem sporo zadań do zrobienia, więc wróciliśmy szybko „trzynastką”.

7. Dostosuj formy gramatyczne zaimków do ich funkcji składniowych (użyj odpowiedniej formy). Rozpoznaj rodzaje zaimków.

Nie musisz (ja) ……………………… nic tłumaczyć. Doskonale (ty) …………………. rozumiem. Lepiej chodźmy na spacer w (tamto)………………………. miejsce, o (które) ……………………… mówił Staszek. (on) ………………….. twierdzi, że nigdzie indziej nie widział (tyle) ………………………… wiewiórek. Możemy wziąć dla (one) trochę orzechów. (jak) ……………. (ty)…………………. Podoba się (taki) ……………………… pomysł?

Zaimki rzeczowne: ……………………………………………………………………………………………………………..

Zaimki przymiotne: ……………………………………………………………………………………………………………

Zaimki przysłowne: …………………………………………………………………………………………………………..

Zaimki liczebne: ………………………………………………………………………………………………………………..

8. Określ formy gramatyczne wyrazów z podanych zdań.

a. No, Kasia złamała swoją hulajnogę na wyboistej drodze.

b. Przez ulicę szedł szybko niewysoki mężczyzna z kudłatym psem.