Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z PIŁKI SIATKOWEJ
Opracowanie: mgr Tomasz Świątkowski
I. Wprowadzenie
W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie młodzieży szkolnej piłką siatkową, wielu uczniów zainteresowanych jest zajęciami pozalekcyjnymi, chcą oni doskonalić swoje umiejętności i rozwijać zdolności motoryczne. Lekcje wychowania fizycznego nie zaspokoją wszystkich potrzeb ruchowych ucznia, a często warunki na w-f, duża ilość grup na sali, liczebność klasy, uniemożliwia zorganizowanie takich lekcji, jakie można stworzyć na zajęciach pozalekcyjnych. Uczniowie na tych zajęciach starają się pogłębiać swoje umiejętności, poznane techniki gry oraz aktywnie spędzić wolny czas. Zajęcia z siatkówki dla chłopców odbywają się po południu raz w tygodniu po 2 jednostki lekcyjne.
II. Cele ogólne programu
1. Program przeznaczony jest dla uczniów klas I - III liceum.
2. Do sekcji, nabór przeprowadzany jest dla uczniów chętnych podniesienia swoich umiejętności gry w piłkę siatkową.
3. Struktura godzinowa (2 jednostki lekcyjne raz w tygodniu, plus sparringi, turnieje, zawody).
4. Baza szkoły:
• sala gimnastyczna zespołu szkół,
• dobre warunki do uprawiania atletyki terenowej
• zabezpieczenie sprzętu (środki dydaktyczne do realizacji).
5. Osoba prowadząca drużynę - nauczyciel wych. fiz. mgr Tomasz Swiątkowski
6. Udział drużyny w szkolnej lidze piłki siatkowej i rozgrywkach międzyszkolnych
o Mistrzostwo Gliwic.
7. Uczestnictwo w sparingach i turniejach.
8. Możliwość dalszego rozwoju w gliwickich klubach sportowych.
9. Zaszczepienie w młodzieży chęci do uprawiania sportu.
10. Ukierunkowanie zainteresowań do dalszej edukacji.
11. Zaszczepienie u młodzieży nawyku zdrowego trybu życia.
III. Cele ogólne kształcenia i wychowania
1. Harmonijny rozwój organizmu przez odpowiedni dobór środków wspomagających funkcjonowanie układu: ruchowego, oddechowego, krążeniowego i nerwowego:
• zasady higieny i wypoczynku,
• kształcenie umiejętności uczestnictwa w zajęciach w terenie.
2. Kształtowanie nawyku aktywności ruchowej niezbędnej w różnych przejawach działalności człowieka (utylitarnej, rekreacyjnej, zdrowotnej, artystycznej i sportowej).
3. Rozwój psychomotoryki przez uwzględnienie w procesie kształcenia i wychowania fizycznego indywidualnych cech osobowości: właściwa korelacja między rozwojem fizycznym, umysłowym i emocjonalnym.
4. Wyposażenie uczniów w niezbędny zasób wiedzy o kulturze fizycznej, bezpiecznej organizacji zajęć ruchowych, kształtowanie nawyków higienicznych, w tym nawyku codziennej aktywności fizycznej.
5. Kształtowanie wolicjonalne charakteru i pożądanych postaw w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym.
6. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za działanie własne, kolegów i cały zespół.
7. Wdrażanie do zdrowego współzawodnictwa wykorzystując zasadę „fair play”.
IV. Cele szczegółowe
1. Kształtowanie sprawności morfo - funkcjonalnej:
a) inspirowanie ucznia do dokonywania samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego
b) obserwacja zmiany pracy układu oddechowego pod wpływem aktywności ruchowej,
c) kształtowanie umiejętności stosowania odpowiednich form ruchu dla wspomagania funkcjonowania układu oddechowego i ruchowego,
d) wdrażanie do prawidłowego dozowania wysiłku,
e ...