Dodaj publikację
Autor
Anida Rydlichowska
Data publikacji
2010-05-25
Średnia ocena
5,00
Pobrań
101

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam Program edukacyjny z zakresu wychowania komunikacyjnego „Jestem bezpieczny na drodze”.
 Pobierz (doc, 202,0 KB)

Podgląd treści

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 - SZKOŁA PODSTAWOWA
W KOPNICY

PROGRAM EDUKACYJNY Z ZAKRESU WYCHOWANIA KOMUNIKACYJNEGO
„Jestem bezpieczny na drodze”

NA LATA 2007-2009

Program opracowała:
mgr Anida Rydlichowska

KOPNICA 2007
Spis treści

WSTĘP.............................................................................................................................................3
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE.....................................................................................................3
OPIS PROGRAMU.................................................................................................................... .....4
CEL OGÓLNY............................................................................................................................4
CELE SZCZEGÓŁOWE.............................................................................................................4
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW...........................................................................................5
TREŚCI NAUCZANIA I WYCHOWANIA...................................................................................5
FORMY I METODY REALIZACJI...............................................................................................9
NIEZBĘDNE ŚRODKI DO REALIZACJI PROGRAMU............................................................ 9
SPOSOBY OCENIANIA UCZNIÓW............................................................................................9

EWALUACJA PROGRAMU.......................................................................................................10
BIBLIOGRAFIA...........................................................................................................................10

ZAŁĄCZNIKI...............................................................................................................................11

ANKIETA DLA RODZICÓW......................................................................................................11

ANKIETA DLA UCZNIÓW.........................................................................................................12

TEST SPRWADZAJĄCY DLA UCZNIÓW KLASY DRUGIEJ................................................13

PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ..................................................................................14

INSCENIZACJA "BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE"...........................................................17

WSTĘP

Dzieci uczestniczą w ruchu drogowym od najwcześniejszych lat, najpierw w rodzinie, a następnie w przedszkolu, w szkole i w dalszym otoczeniu społecznym. Ze względu na małą odporność na urazy oraz wysokie ryzyko trwałego kalectwa, dzieci są jedną z najbardziej zagrożonych grup uczestników ruchu drogowego. Wychowanie komunikacyjne już od najmłodszych lat powinno koncentrować się na kształtowaniu u dzieci poczucia ryzyka w ruchu drogowym oraz rozwijaniu umiejętności radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach. Należy jednak pamiętać, że doświadczenia dzieci są zbyt małe, aby mogły one oceniać i przewidywać skutki działań własnych i innych osób w ruchu drogowym.
Zgodnie z ustawą – Prawo o ruchu drogowym z dnia 31 grudnia 1991 roku, dziecko, które ukończyło 7 lat może samodzielnie uczestniczyć w ruchu drogowym na drogach publicznych. Wiadomo jednak, że ze względu na swoje predyspozycje fizyczne i psychiczne siedmiolatek nie jest pełnosprawnym uczestnikiem ruchu drogowego.
Warunki na drogach również wiejskich stają się coraz trudniejsze, w związku ze zwiększającą się liczbą pojazdów, a wraz z nimi wypadków drogowych. Dlatego należy nasilić pracę dydaktyczno – wychowawczą w celu lepszego przygotowania do bezpiecznego zachowania się najmłodszych użytkowników dróg. Dziecko powinno być radosne i szczęśliwe, ale musi też zadbać o własne bezpieczeństwo na podwórku, w gospodarstwie rolnym, w domu, w szkole i na ulicy.
By dziecko stało się samodzielnym uczestnikiem ruchu drogowego, zadbało o własne bezpieczeństwo należy je do tego przygotować jak najwcześniej, kierując się zasadą” im prędzej tym lepiej”. O ile bowiem trudno jest zwalczyć złe nawyki u dorosłych, o tyle łatwo jest wpoić dobre zasady dzieciom.
Zadaniem szkoły jest wyposażenie ucznia w wiadomości, umiejętności i nawyki, które są niezbędne do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Nauczyciel ma za zadanie wykształcić w dziecku umiejętność bezpiecznego poruszania się po drogach, rozwinąć jego uwagę, spostrzegawczość,
wyobraźnię i orientację przestrzenną. Opracowany przeze mnie program „Jestem bezpieczny na drodze” ma pomóc dzieciom w ...