Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOLNEJ SP 43 W ZABRZU
ROK SZKOLNY 2009/2010
ZADANIA
Organizacja pracy w
świetlicy oraz
integracja w grupie
Kształtowanie
nawyków higieniczno-
zdrowotnych
• Dostosowanie sali świetlicowej do potrzeb wychowanków - prace porządkowe,
SPOSOBY REALIZACJI
sprawdzenie stanu technicznego urządzeń i zabawek
• Omówienie regulaminu świetlicy i stołówki szkolnej, zasad bezpiecznego zachowania na
boisku szkolnym, sali gimnastycznej, korytarzach i w łazienkach szkolnych.
• Zasady „kulturalnego zachowania wobec drugiego człowieka
• ZałoŜenie rejestru wychowanków, podział dzieci na grupy.
• Omówienie planu dnia w świetlicy szkolnej.
• Powitanie nowych uczestników świetlicy. Integracja grup – rozmowy , gry i zabawy
integracyjne.
• Kształtowanie nawyku dbania o higienę osobistą ; wspólne mycie rąk przed posiłkiem.
Pogadanki:
TERMIN
wrzesień
2009
Cały rok
szkolny
Konieczność częstego mycia rąk mycia rąk m.in.: przed posiłkami, po skorzystaniu z
toalety, po zajęciach plastycznych;
Higieniczne korzystanie z toalety;
Dbanie o czysty i schludny ubiór;
Jak dbać o czystość swojego ciała;
Jak dbać o zęby.
• Oglądanie filmów edukacyjnych dot. zdrowia.
• Spotkanie z higienistką szkolną.
• Zajęcia plastyczne nawiązujące do tematyki higieniczno – zdrowotnej.
• Mój kącik do nauki własnej – organizacja.
• Wyrabianie nawyku właściwego odŜywiania( rozmowy tematyczne, rozwiązywanie
zagadek- słowno – obrazkowych, układanie puzzli tematycznych, hodowle w kąciku
przyrodniczym).
• Ruch i gimnastyka gwarancją zdrowia – pogadanka oraz cykl ćwiczeń na rozbudzenie ciała.
1
Wspomaganie
rozwoju umysłowego
ucznia
Rozwijanie
indywidualnych
zainteresowań i
zamiłowań twórczych
Wspomaganie
rozwoju fizycznego
dziecka
Kształtowanie kultury
Ŝycia codziennego i
przygotowanie
wychowanków do
udziału w Ŝyciu
społecznym
• Pomoc przy odrabianiu prac domowych( ćwiczenia wpisaniu, czytaniu, opowiadaniu,
ortograficzne, gramatyczne, ćwiczenia z zakresu edukacji matematycznej.
• Pomoc uczniom mającym trudności w nauce oraz organizacja pomocy koleŜeńskiej dla
tych uczniów.
• Rozwijanie zainteresowań czytelniczych ( organizacja Kącika ksiąŜek i czasopism,
współpraca z biblioteką szkolną, konkursy czytelnicze).
• Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu oraz czytania ze zrozumieniem (
czytanie przez nauczyciela utworów dla dzieci, bajek ; wspólne omawianie utworów;
zagadki i rebusy o tematyce literackiej; konkursy plastyczne).
• Rozwijanie właściwego stosunku do przyrody i środowiska naturalnego. Utrzymanie
porządku w najbliŜszym otoczeniu. Uczestnictwo w akcji Sprzątania Świata.
• Przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych ( pogadanki, zajęcia plastyczne i
praktyczne zajęcia w terenie).
• Zajęcia plastyczno – techniczne ( zapoznanie dzieci z róŜnymi technikami i zagadnieniami
plastycznymi; rozwijanie sprawności manualnej wyobraźni przestrzennej, myślenia,
pomysłowości, uwraŜliwianie na piękno; wyrabianie zdyscyplinowania w działaniu, dbałości
o ład i porządek na stanowisku pracy.)
• Zajęcia umuzykalniając ( nauka piosenek, zabawy ze śpiewem i pląsy przy muzyce,
zabawy muzyczne i ćwiczenia rytmiczne).
• Zajęcia z zakresu Ŝywego słowa ( małe formy teatralne, inscenizacje, konkursy
recytatorskie).
• Zajęcia sportowe na boisku szkolnym i sali gimnastycznej( ćwiczenia ogólnorozwojowe,
zabawy bieŜne, zabawy ...