Dodaj publikację
Autor
Bartosz Kucharski, Beata Kucharska, Waldemar Maślanka
Data publikacji
2010-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
67

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W życiu współczesnym szkoły coraz częściej narasta poczucie bezradności wobec agresji i przemocy. Często zasada współpracy i wzajemnej pomocy zostaje zastąpiona zasadą dominacji i wymuszania. Prowokacyjne niekiedy zachowania młodzieży, nadpobudliwość, niezdolność do koncentracji i niechęć do zdobywania wiedzy sprawiają, że nauczanie i wychowanie stało się trudne. Przemoc słowna panuje częściej niż fizyczna: wulgaryzmy, przekleństwa, wyzwiska padają nie tylko z ust chłopców, ale coraz częściej dziewcząt. Korytarz szkolny, toalety, czy wycieczki szkolne, to arena niepożądanych zachowań. Program Przeciwdziałania Przemocy i Agresji, którego jestem współautorem, służy właśnie eliminacji tych niekorzystnych zjawisk.   Opracowanie: Bartosz Kucharski, Beata Kucharska, Waldemar Maślanka
 Pobierz (doc, 181,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY I AGRESJI | | | | | |
| | |
| | |
| |W programie uwzględniliśmy także inne obszary działania: promocję zdrowia, profilaktykę |
| |uzależnień oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie. | |
|Cel główny programu: | | | | | | | |
| | | | | | |
|2. |Wskazania konstruktywnych metod i sposobów w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi. | | |
|3. |Kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi. | | | | | | |
|4. |Dostarczanie informacji o zagrożeniach wynikających z uzależnień. | | |
|5. |Promowanie zdrowego stylu życia. | | | | | | |
|7. |Wzrost samoakceptacji i zadowolenia z siebie, bezpieczeństwa w grupie. |
| |
| z rodzicami. | | | |
|Termin realizacji: długofalowy | | |
| Ograniczenie zachowań agresywnych i różnych form przemocy w Szkole. |
|Zadania |Terminy |Odpowiedzialni |
|1.Określenie poziomu przemocy i zachowań agresywnych w Szkole i poza nią po- |X |wicedyrektor i wychowawcy |
| przez ankiety skierowane do uczniów i ich rodziców oraz indywidualne spostrze- |każdego r-u |  |
| żenia nauczycieli. |  |  |
|2.Kształtowanie "zdrowej osobowości" pod względem emocjonalnym, psychicznym |cały rok |wychowawcy klas |
| oraz społecznym. |  |  |
|3.Przeprowadzenie godzin wychowawczych dotyczących różnych form agresji |IX |wychowawcy klas |
| i przemocy, tolerancji , |  |  |
|4.Zapoznanie uczniów z zasadami właściwego zachowania w miejscach publicz - |IX |wychowawcy klas |
| nych, podczas różnorodnych imprez szkolnych i uroczystości państwowych. |  |  |
|5.przeprowadzenie godzin wychowawczych poświęconych nauce właściwej komu- |IX |  |
| nikacji międzyludzkiej. |  |  |
|6.Częste, indywidualne rozmowy z uczniami, którzy używają wulgaryzmów i nie |wg potrzeb |wychowawcy klas |
| przestrzegają podstawowych zasad współżycia. |  |  |
|7.Organizowanie imprez szkolnych z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców. |kalendarz |  |
|  |imprez |  |
|8.Zorganizowanie WDN poświęconego zapobieganiu zjawiskom patologicznym. |wg potrzeb |lider WDN |
|9.Organizacja pedagogizacji rodziców chętnych do spotkania ze specjalistami. |  |  |
|10.Rozwijanie u młodzieży asertywności, przekazywanie im wiedzy o przejawach |cały rok |wychowawcy klas |
| i przyczynach agresji i zapobieganiu jej. |  |  |
|11.Prowadzenie ćwiczeń rozwiązywania konfliktów, wyrażania uczuć i radzenia sobie z negatywnymi uczuciami bez zachowań agresywnych, |XI |wychowawcy klas, |
|reagowania na dziejącą się im i innym krzywdę . | | |
| |  |nauczyciele przedmiotów |
| |  |  |
|12.Prezentowanie postaw asertywnych na lekcjach wychowawczych i innych przedmiotach |XII |wychowawcy klas |
| |  |nauczyciele przedmiotów |
|13.Kształtowanie umiejętności rozróżniania sprawcy od ofiary i odwagi w zgłosze- |wg potrzeb |wszyscy nauczyciele |
| niach incydentów do wychowawcy klasowego lub pedagoga szkolnego. |  |  |
|  |  |  |
|Zadania |Terminy |Odpowiedzialni |
|1.Otoczenie szczególną opieką uczniów sprawiających problemy wychowawcze |wg potrzeb |wychowawcy klas |
|poprzez: |  |  |
| - indywidualne rozmowy wychowawców i nauczycieli z uczniami, |  |jw.. |
| - spotkania z rodzicami uczniów mających problemy, |  |jw.. |
| - wzmocnione dyżury w miejscach zagrożeń, |cały rok |jw.. |
| - angażowanie uczniów w zadania, pracę na rzecz klasy, szkoły, |  |jw.. |
| - organizacja różnorodnych imprez i zajęć pozalekcyjnych, głównie o charakterze |kalendarz |nauczyciele przedmiotów |
| sportowym. |imprez |  |
|2.Wyrabianie nawyków dotyczących spędzania wolnego czasu |cały rok |wychowawcy klas |
|3.Propagowanie wśród młodzieży czytelnictwa. |cały rok |nauczyciel bibliotekarz |
|4.Organizowanie wyjść ...