Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
………………………….., dn. ……………………. r.
SCENARIUSZ KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO
MMMMistrz OOOOrtografii –konkurs ortograficzny uczniów klas I – III
Publicznego Gimnazjum im. Stefana Kard. Wyszyńskiego
w Leśnej Podlaskiej
1. CELE:
a) Wyłonienie MISTRZA ORTOGRAFII z grona uczniów klas I - III
gimnazjum.
b) Sprawdzenie znajomości zasad pisowni ortograficznej i interpunkcji
oraz umiejętności ich wykorzystania w praktyce.
c) UwraŜliwienie na poprawność zapisywanych tekstów.
d) Budzenie szacunku do mowy ojczystej.
e) Kształtowanie umiejętności korzystania z róŜnych źródeł utrwalania
zasad pisowni ortograficznej.
f) WdraŜanie do oceny i samooceny.
g) Wyrabianie systematyczności i wytrwałości w nauce oraz koncentracji
uwagi.
2. ZASADY:
• Uczestnicy konkursu powinni znać wszystkie zasady pisowni
ortograficznej i interpunkcji.
Metody:
• problemowa, praktyczna – praca indywidualna
Forma: praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
• tekst złoŜony z 50 słów (etap I)
• test ortograficzny (etap II)
• tekst- dyktando (etap III)
Opracowała: Anna Czeczko
Przebieg:
1. Faza wstępna:
Wywieszenie regulaminu konkursu wraz z terminarzem poszczególnych
etapów na tablicy ogłoszeń Samorządu Uczniowskiego (załącznik 1).
2. Faza właściwa:
Poszczególne etapy odbywają się zgodnie z podanym terminarzem.
a) Etap I – uczniowie wszystkich klas zapisują 50 słów podyktowanych przez
organizatora konkursu (załącznik 2). Etap ten wyłoni 20 uczniów z
najlepszym wynikiem, którzy przejdą do kolejnego etapu.
b) Etap II – Uczestnicy piszą test jednokrotnego wyboru, który wyłoni
finałową dziesiątkę.
c) Etap III – W finale konkursu uczniowie zmierzają się z dyktandem
ortograficznym.
Najlepszy spośród nich otrzymuje tytuł Mistrza Ortografii.
3. Faza podsumowująca:
a) Wręczenie nagród.
b) Ankieta ewaluacyjna przeprowadzona wśród uczniów, którzy
zakwalifikowali się do II etapu.
Opracowała: Anna Czeczko
Etap I
Pisanie ze słuchu pojedynczych wyrazów:
• Ŝywica
• rejwach
• zasuwa
• zasmaŜka
• wierzch
• wieczór
• trzepaczka
• strzeŜony
• kłusownik
• jutrzenka
• hipnoza
• koŜuch
• cherubin
• grzechotka
• halucynacja
• chałwa
• dysharmonia
• bakłaŜan
• brzuchomówca
• aŜur
• bagaŜówka
• anarchia
• menaŜka
• aktówka
• agitatorzy
• grabieŜca
MISTRZ ORTOGRAFII
• gŜegŜółka
• spiŜarnia
• garmaŜeria
• schowek
• flejtuch
• róŜdŜka
• hartować
• kruŜganek
• rozbójnik
• lichwiarz
• Ŝeton
• łój
• alkohol
• nuŜący
• próchnica
• oderŜnąć
• pilotaŜ
• pokłuje
• oręŜ
• ciemięŜyć
• czyhać
• dzióbek
• droŜdŜówka
• arbitraŜ
• dziupla
Opracowała: Anna Czeczko
REGULAMIN KONKURSU:
1. Do pierwszego etapu przystępują wszyscy uczniowie klas I –III Publicznego
Gimnazjum w Leśnej Podlaskiej.
2. Etap pierwszy polega na poprawnym zapisie ortograficznym pięćdziesięciu
słów. Ortogramy będą dotyczyły zasad pisowni z „ó”, „u”, „rz”, „Ŝ”, „ch”,
„h”.
3. W tej części stosuje się następującą punktację:
a) za poprawnie zapisany wyraz przyznaje się 1 punkt,
b) jeśli wystąpi co najmniej 1 błąd w wyrazie nie przyznaje się punktu,
c) pominięcie słowa jest traktowane jako błąd.
4. Do etapu drugiego przejdzie dwudziestu uczniów z najlepszym wynikiem
w szkole.
5. W drugim etapie uczestnicy otrzymają test jednokrotnego wyboru. Ich
zadaniem ...