Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan pracy kółka plastycznego
„Akwarelki”
dla uczniów klas I-III
W roku szkolnym 2009/2010 zaczęłam prowadzić zajęcia kółka plastycznego dla uczniów klas młodszych. Zostały one zorganizowane w celu wzbogacenia oferty zajęć dodatkowych w naszej szkole dla tej grupy wiekowej.
Proces twórczej aktywności jest niezwykle ważny dla harmonijnego rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym, dlatego należy dostarczyć im jak najwięcej okazji do twórczej ekspresji. Pozwalają na to zajęcia koła plastycznego, na które uczęszczać może każde chętne dziecko, niekoniecznie uzdolnione plastycznie. Prace plastyczne stanowią doskonałą terapią dla dzieci mających trudności w koncentracji. Wyciszają i skłaniają do refleksji pozwalają przywrócić wiarę we własne siły i umiejętności czego dowodem jest wytwór plastyczny.
Cele główne:
• rozwijanie zdolności plastycznych
• udział dzieci w konkurach plastycznych
Cele szczegółowe :
• rozwijanie sprawności manualnych,
• zapoznanie z nowymi technikami plastycznymi i nauka ich praktycznego zastosowania,
• zapoznanie z różnorodnymi materiałami plastycznymi i nauka ich praktycznego zastosowania, ,
• nauka łączenia ze sobą poszczególnych technik,
• zachowywanie zgodność wypowiedzi plastycznej z tematem,
• rozwijanie postawy twórczej,
• rozwijanie wyobraźni i zmysłu estetycznego,
• rozwijanie umiejętności planowania swojej pracy,
• współdziałanie i integracja się z grupą podczas wspólnych zajęć i uczestnictwa w konkursach,
• rozwijanie poszanowania wytworów swojej pracy i innych,
• zapoznanie z zasadami bezpiecznego posługiwania się narzędziami używanymi podczas pracy,
Sposób realizacji
Zajęcia koła plastycznego odbywać się będą z dziećmi klas młodszych raz w tygodniu po godzinie zegarowej.
Metody:
metody podające – opis, objaśnienie lub wyjaśnienie
metody oparte na obserwacji- pokaz lub demonstracja
metody praktycznego działania.
Formy realizacji:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca zespołowa.
PRZEWIDZIANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
Po zakończeniu zajęć uczniowie:
• zgromadzą pewne doświadczenia plastyczne,
• poznają niektóre techniki malarskie i będą potrafili się nimi posłużyć,
• będą znali niektóre narzędzia i potrafili się nimi posługiwać,
• potrafią określić cechy przedmiotu, jego kształt, barwę, wielkość, fakturę
• potrafią ułożyć barwną kompozycję z materiału przyrodniczego na płaszczyźnie,
• potrafią zinterpretować własną twórczość,
• zwiększą zainteresowania zajęciami plastycznymi,
• będą rozumieli poznane pojęcia plastyczne,
Prace wykonywane przez dzieci na zajęciach będą systematycznie eksponowane na tablicy w korytarzu szkolnym
Literatura:
1. Isolde Kiskalt- Masa solna ;
2. Tremaine J.- „Origami“;
3. Burghrt - : „Każde dziecko to potrafi”;
4. Daszyńska M. - Papieroplastyka, WSiP, Warszawa 1994;
5. Fleck – Bangert R – O czym mówią rysunki dzieci; Jedność – Kielce 2001;
6. Hohensee - Ciszewska, H. - ABC wiedzy o plastyce, WSiP, Warszawa 1991.
7. Lewicak J – 100 technik plastycznych; Nasza – Księgarnia 1973;
8. Lowenfeld V, Brittain W. L. – Twórczość a rozwój umysłowy dziecka; PAN 1977;
9. Marcinkowska K., Barwne fantazje, WSiP, Warszawa, 1993.
10. Szuman S. - Psychologia twórczości rysunkowej dziecka ...