Dodaj publikację
Autor
Wioletta Bańkowska
Data publikacji
2010-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
81

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH   Temat:           „Źródła stresu i sposoby radzenia sobie z nim”
 Pobierz (doc, 36,0 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH

Temat: „Źródła stresu i sposoby radzenia sobie z nim”

Cele zajęć:
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach
- Rozpoznawanie oznak stresu
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
- Przybliżenie znaczenia pozytywnego myślenia

Metody:
- burza mózgów
- pogadanka
- dyskusja

Formy pracy:
- praca w grupach
- praca indywidualna
- zajęcia w kręgu klasowym

Czas trwania: 45 min.

Cześć wstępna:
1. Nauczyciel proponuje uczniom ćwiczenia relaksacyjne:
„Zrobimy teraz najprostsze, a zarazem jedno z bardziej skutecznych ćwiczeń relaksacyjnych. Jest nim głębokie oddychanie. W tym celu wstańcie, ustawcie się w pewnej odległości od siebie, zamknijcie oczy i nabierzcie dużo powietrza. Wytrzymajcie dziesięć sekund i wypuśćcie. Ważne, żeby podczas oddychania poruszała się przepona. Jeśli to ćwiczenie ma przynieść ulgę w postaci obniżenia napięcia, postarajcie się skupić uwagę na czymś przyjemnym. Oddychając głęboko myślcie np. o widoku z wysokiej góry na lasy, doliny, wioski, albo o czymś innym, co sprawia Warn przyjemność. Oddychajcie głęboko cały czas. Wdech...! wydech."
2. Uczniowie zastanawiają się, czym jest stres. Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę i zachęca młodzież do „burzy mózgów". Wśród przyczyn stresu zależnych od uczniów mogą się znaleźć np.: - nie nauczyłem się, - nie wyspałem się, - za późno zacząłem się uczyć itp. Do przyczyn stresu niezależnych od uczniów należeć mogą min.: - choroba ucznia, - złośliwość nauczyciela, - zaległości itp.

Część właściwa:
3. Nauczyciel rozdaje uczniom karty ćwiczeń (załącznik 3. i załącznik 4.) „Na czym polega stres" i „Sytuacje stresujące". Po wypełnieniu kart uczestnicy zajęć proponują swoje definicje stresu. Prowadzący zapisuje je na tablicy. Następnie podaje swoją propozycję, może to być np. takie sformułowanie: Stres to stan napięcia spowodowany trudna sytuacją, z którą nie potrafimy sobie poradzić.

4. Każdy z uczestników zajęć otrzymuje kolejną kartę ćwiczeń (załącznik 5.) „Walka ze stresem". Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem karty ćwiczeń, po czym koloruj ą cztery najbardziej typowe dla siebie sposoby radzenia sobie ze stresem. Nauczyciel odczytuje po kolei wszystkie sposoby z karty. Osoby, które pokolorowały ten sam prostokąt wstają i wpisują swoje imię w dany prostokąt. (Duży egzemplarz karty ćwiczeń znajduje się na tablicy lub na kartonie wiszącym na ścianie). Gdy wszyscy wpiszą swoje imiona do odpowiednich prostokątów , utworzonych zostanie kilka (maksymalnie 18) grup uczniów o identycznych sposobach radzenia sobie ze stresem. Grupy te rozmawiaj ą ze sobą na temat danego sposobu. Jeśli pewna osoba znajduje się w kilku grupach, wybiera tę, do której zgłosiło się najwięcej osób.

Część końcowa;
5. Na koniec uczniowie odpowiadają na następujące pytania:
- „Dlaczego wszystkie z ...