Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIS I ANALIZA PRZYPADKU DZIECKA Z ZABURZENIAMI
W CZYTANIU I PISANIU
Identyfikacja problemu.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu określone mianem dysleksji rozwojowej stanowią poważna przyczynę problemów dziecka, a także jego rodziców i nauczycieli zaangażowanych w proces edukacji. Dysleksja powoduje, że uczeń nie może przyswoić sobie określonej wiedzy i umiejętności. Początkowy okres nauki jest dla wielu piekłem . A później nie jest wcale lepiej. Bo trudności w nauce mogą się położyć cieniem na całym życiu człowieka, spowodować problemy emocjonalne, zniszczyć motywację, zmniejszyć samoocenę.
Problem, który chcę opisać dotyczy ucznia klasy II gimnazjum. Chłopiec ma ewidentne problemy dyslektyczne i dysortograficzne. Jego rodzice obawiają się, że poddanie go badaniom specjalistycznym w poradni psychologiczno-pedagogicznej sprawi, że będzie czuł się napiętnowany i gorszy na tle klasy.
Geneza i dynamika zjawiska.
Chłopiec został przyjęty w roku szkolnym 2007/2008 do klasy I gimnazjum. Pochodzi z pełnej rodziny, ma trzech braci. Już w pierwszych tygodniach nauki zauważyłam, że uczeń ma kłopoty z nauką. Chłopiec czytał słabo, głoskując, przekręcał wyrazy, część odczytywał a część odgadywał. Czytał nierytmicznie i cicho. Nie przywiązywał uwagi do intonacji czy znaków przestankowych. Cały wysiłek chłopca skupiał na technicznej stronie czytania, co powodowało braki w rozumieniu przeczytanych treści. Jeszcze większe problemy dały się zobrazować w pisaniu. Powolne tempo pracy, liczne błędy.
Podczas lekcji zauważyłam bardzo dużą aktywność chłopca, chętnie zgłaszał się z pracy domowej. Widać było, że dysponuje sporą wiedzą, dużo pamięta z tego co usłyszał na lekcjach. Jednak wszelkiego rodzaju prace w formie pisemnej sprawiały mu olbrzymie trudności i zwykle kończyły się otrzymaniem oceny niedostatecznej. Miał problemy z odczytaniem notatki.
Z czasem, po kolejnych negatywnych ocenach z prac pisemnych, zauważyłam u chłopca zniechęcenie, Coraz rzadziej zgłaszał się, na lekcjach był wyraźnie przygaszony, bał się reakcji uczniów, że się będą z niego śmiać, gdy będzie miał problemy z odczytaniem tekstu.
Znaczenie problemu
Pozostawienie problemu bez reakcji mogło doprowadzić do dalszego popadania ucznia w zniechęcenie. Dysleksji często bowiem towarzyszą zaburzenia emocjonalne. Z reguły mają one charakter wtórny, gdyż są skutkiem długoletnich niepowodzeń szkolnych. Najpoważniejsze konsekwencje tych niepowodzeń to neurotyczny rozwój osobowości lub wystąpienie zaburzeń motywacji – zniechęcenia do nauki i pracy nad osobą.
Prognoza
Prognoza negatywna w przypadku zaniechania oddziaływań:
uczeń nie poprawi techniki czytania, co wiązać się będzie z trudnościami w uczeniu się innych przedmiotów,
trudności będą dezorganizować naukę i wpływać negatywnie na jego osiągnięcia szkolne,
chłopiec będzie doświadczał poczucia niższej wartości, co spowodować może zaburzenia w zachowaniu,
pogłębiać się będą problemy emocjonalne chłopca , co ...