Dodaj publikację
Autor
Wioletta Bańkowska
Data publikacji
2010-05-26
Średnia ocena
5,00
Pobrań
655

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza przypadku dziecka z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu. 
 Pobierz (docx, 17,5 KB)

Podgląd treści

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU DZIECKA Z ZABURZENIAMI

W CZYTANIU I PISANIU

Identyfikacja problemu.

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu określone mianem dysleksji rozwojowej stanowią poważna przyczynę problemów dziecka, a także jego rodziców i nauczycieli zaangażowanych w proces edukacji. Dysleksja powoduje, że uczeń nie może przyswoić sobie określonej wiedzy i umiejętności. Początkowy okres nauki jest dla wielu piekłem . A później nie jest wcale lepiej. Bo trudności w nauce mogą się położyć cieniem na całym życiu człowieka, spowodować problemy emocjonalne, zniszczyć motywację, zmniejszyć samoocenę.

Problem, który chcę opisać dotyczy ucznia klasy II gimnazjum. Chłopiec ma ewidentne problemy dyslektyczne i dysortograficzne. Jego rodzice obawiają się, że poddanie go badaniom specjalistycznym w poradni psychologiczno-pedagogicznej sprawi, że będzie czuł się napiętnowany i gorszy na tle klasy.

Geneza i dynamika zjawiska.

Chłopiec został przyjęty w roku szkolnym 2007/2008 do klasy I gimnazjum. Pochodzi z pełnej rodziny, ma trzech braci. Już w pierwszych tygodniach nauki zauważyłam, że uczeń ma kłopoty z nauką. Chłopiec czytał słabo, głoskując, przekręcał wyrazy, część odczytywał a część odgadywał. Czytał nierytmicznie i cicho. Nie przywiązywał uwagi do intonacji czy znaków przestankowych. Cały wysiłek chłopca skupiał na technicznej stronie czytania, co powodowało braki w rozumieniu przeczytanych treści. Jeszcze większe problemy dały się zobrazować w pisaniu. Powolne tempo pracy, liczne błędy.

Podczas lekcji zauważyłam bardzo dużą aktywność chłopca, chętnie zgłaszał się z pracy domowej. Widać było, że dysponuje sporą wiedzą, dużo pamięta z tego co usłyszał na lekcjach. Jednak wszelkiego rodzaju prace w formie pisemnej sprawiały mu olbrzymie trudności i zwykle kończyły się otrzymaniem oceny niedostatecznej. Miał problemy z odczytaniem notatki.

Z czasem, po kolejnych negatywnych ocenach z prac pisemnych, zauważyłam u chłopca zniechęcenie, Coraz rzadziej zgłaszał się, na lekcjach był wyraźnie przygaszony, bał się reakcji uczniów, że się będą z niego śmiać, gdy będzie miał problemy z odczytaniem tekstu.

Znaczenie problemu

Pozostawienie problemu bez reakcji mogło doprowadzić do dalszego popadania ucznia w zniechęcenie. Dysleksji często bowiem towarzyszą zaburzenia emocjonalne. Z reguły mają one charakter wtórny, gdyż są skutkiem długoletnich niepowodzeń szkolnych. Najpoważniejsze konsekwencje tych niepowodzeń to neurotyczny rozwój osobowości lub wystąpienie zaburzeń motywacji – zniechęcenia do nauki i pracy nad osobą.

Prognoza

Prognoza negatywna w przypadku zaniechania oddziaływań:

uczeń nie poprawi techniki czytania, co wiązać się będzie z trudnościami w uczeniu się innych przedmiotów,

trudności będą dezorganizować naukę i wpływać negatywnie na jego osiągnięcia szkolne,

chłopiec będzie doświadczał poczucia niższej wartości, co spowodować może zaburzenia w zachowaniu,

pogłębiać się będą problemy emocjonalne chłopca , co ...