Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
joana.maria, 2010-09-29, ocena:
super sprawa panie Jarku!!! dobra robota, dzięki za pomoc;)
marcin627, 2011-01-18, ocena:
Panie Jarku, bardzo mi Pan pomógł, dzięki
Program wychowania fizycznego dla III etapu edukacyjnego (GIMNAZJUM) Szkoła Specjalna
I WSTĘP
Program przeznaczony jest dla klas I-III trzeciego etapu edukacyjnego (Gimnazjum). Napisany jest w oparciu o nową podstawę programową, która weszła w życie 01.09.2009r.
Nasza szkoła to szkoła specjalna (Zespół Szkół Specjalnych), do której uczęszczają w większości uczniowie dowożeni z odległych miejscowości, co stawia przed nami trudności z realizacją zajęć fakultatywnych. Mogą być one realizowane jedynie w ramach zajęć szkolnych. Inne formy byłyby zbyt dużym obciążeniem finansowym dla szkoły i rodziców. Dodatkową przeszkodą jest brak odpowiedniej bazy sportowej: brak sali gimnastycznej, boisk i urządzeń sportowych – w 2010 roku rozpocznie się rozbudowa szkoły – powstanie sala gimnastyczna o wymiarach 14x18 i salka korekcyjno-rehabilitacyjna o pow. ponad 70m2. Planowany termin oddania 2011r., dlatego też proponowany przeze mnie program w odniesieniu do nowej podstawy programowej realizowany będzie w systemie klasowo-lekcyjnym. Po oddaniu do użytku rozbudowanej części szkoły rozdział „Kształtowanie umiejętności ruchowych sportowych i tanecznych” będzie realizowany w formie fakultetu do wyboru przez ucznia w stosunku 3-1.
II CELE EDUKACYJNE
1. CELE GŁÓWNE:
a) Promowanie aktywności fizycznej, w celu świadomego udziału w różnych formach aktywności ruchowo – rekreacyjnej w czasie nauki w szkole i po jej zakończeniu;
b) Wyrobienie w uczniu umiejętności niezbędnych dla kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu;
c) Wspieranie ucznia w podejmowaniu właściwych decyzji i wyborów oraz radzenia sobie z nowymi sytuacjami.
2. CELE SZCZEGÓŁOWE:
a) Wszechstronny i zrównoważony rozwój organizmu ucznia;
b) Wyrabianie poczucia własnej wartości, sprawiedliwości i kultury osobistej;
c) Nauczanie szacunku dla innych osób, zwłaszcza słabszych słabszych mniej sprawnych;
d) Wpojenie stosowania zasady „fair play” oraz kultury „kibicowania”;
e) Przygotowanie organizmu do funkcjonowania w środowisku i klimacie, w którym uczeń się rozwija;
f) Wyposażenie ucznia w umiejętności i wiadomości umożliwiające samokontrolę i samoocenę;
g) Wytworzenie umiejętności korzystania z takich czynników jak naturalny teren, powietrze, woda, pory roku;
h) Opanowanie podstawowych umiejętności objętych programem;
i) Wykorzystanie technik informacyjnych do samodzielnego poszerzania swojej wiedzy, gromadzenia danych i korzystania z nich;
j) Wpajanie zasad przestrzegania higieny oraz zdrowego stylu życia.
III ZADANIA SZKOŁY
Aby osiągnąć przedstawione cele, szkoła powinna:
1. Zapewnić sprzęt i warunki do realizacji zajęć sportowych.
2. Wspierać rozwój nauczycieli i umożliwić im podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
3. Wspomagać działania służące zdrowiu i dbałości o własne ciało.
IV TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
1. KSZTAŁTOWANIE CECH MOTORYCZNYCH:
a) Sprawność morfofunkcyjna:
• Aktywność ruchową pobudzającą pracę układu krążenia i oddychania;
• ćwiczenia zwiększające ogólny stopień ruchomości stawowej oraz układu mięśniowo-więzadłowego, przeciwdziałaniu wadom postawy;
• Przygotowanie organizmu ...