Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Opowieść o bursztynie” Zofii Kossak-Szczuckiej
jako obraz życia dawnych Słowian
dwugodzinne zającia języka polskiego w II klasie gimnazjum
Cele lekcji:
1. Cel główny: zachęcanie uczniów do czytania utworów literackich
2. Cele operacyjne
• Uczeń zna tekst opowiadania Zofii Kossak-Szczuckiej i realia życia Słowian nadbałtyckich z czasów legendarnych
• Uczeń wie, czym był Bursztynowy szlak, jaką rolę odegrał bursztyn w życiu ludności nadbałtyckiej, jakie są cechy opowiadania
• Uczeń potrafi przeanalizować i ocenić zachowanie oraz postawy bohaterów utworu; wyszukać w tekście właściwe informacje
Metody:
• Praca z tekstem
• Wyszukiwanie informacji w źródłach
• Prezentacje prac uczniów
• Pogadanka heurystyczna
• Drama
• Tworzenie mapy mentalnej
Tydzień przed przewidzianym terminem lekcji nauczyciel proponuje chętnym osobom wykonanie plakatów lub albumów zawierających ilustracje i informacje na temat:
1. Główne bóstwa mitologii słowiańskiej
2. Bursztyny – ich powstawanie, właściwości, zastosowanie, znaczenie Bursztynowego szlaku
Wszyscy uczniowie otrzymują polecenie zapoznania się z tekstem opowiadania.
LEKCJA I
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Nauczyciel: Celem naszej lekcji jest zapoznanie się z elementami życia Słowian, ich religią, codziennością, zwyczajami, dlatego na początek poproszę o zaprezentowanie wykonanych w domu prac.
Uczniowie dokonują prezentacji, omawiają zdobyte wiadomości oraz źródła ich uzyskania.
Nauczyciel krótko omawia i ocenia prace uczniów
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
Zapisanie tematu lekcji „Opowieść o bursztynie” Zofii Kossak-Szczuckiej jako obraz życia dawnych Słowian
N - krótka informacja na temat życia i twórczości Zofii Kossak-Szczuckiej.
Uczniowie opowiadają treść utworu.
N Wskażcie elementy mitologii słowiańskiej, które pojawiły się w opowiadaniu.
Gimnazjaliści wskazują wyszukane w tekście imiona bogów (Poświst, Dadźbóg), ich rolę w życiu Słowian, znaczenie świąt – godów. Wspólnie ustalają, co należy zanotować w zeszytach.
N Ustalmy teraz, czym dla mieszkańców nadmorskiej wioski są bursztyny ?
Uczniowie mówią o spalaniu bursztynów jako daru dla bogów w celu wyjednania przychylności ich, wyrób ozdób oraz możliwości handlowe, jakie dawał bursztyn.
N Jakie zależności społeczne panowały wśród wieśniaków ? Czy wszyscy mieli równe prawa?
Uczniowie. .wskazują na gorszą pozycję kobiet oraz traktowanie dzieci jak własności
N : Znajdźcie w tekście opis chaty słowiańskiej, wskażcie elementy charakterystyczne dla jej wnętrza.
Uczniowie wynotowują samodzielnie najistotniejsze informacje. Odczytują właściwe cytaty, wyjaśniają ich znaczenie.
Nauczyciel wspólnie z uczniami wyjaśnia niezrozumiałe wyrazy: ambra, checz, sioło.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Praca domowa do wyboru w zależności od potrzeb:
1. Napisz streszczenie utworu
2. Zredaguj plan wydarzeń przedstawionych w opowiadaniu
3. Narysuj plan wnętrza chaty słowiańskiej. Stwórz odpowiednią legendę.
LEKCJA II
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Nauczyciel prosi kilku uczniów o przeczytanie lub zaprezentowanie prac domowych z zastrzeżeniem, że oceni je po przeczytaniu. Krótko komentuje ich dobre i złe strony. Uczniowie odczytują prace domowe.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA ...