Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH DLA RODZICÓW KLASY II
TEMAT: TECHNIKI SZYBKIEGO UCZENIA SIĘ – MAPA UMYSŁU.
CELE ZAJĘĆ:
• Zapoznanie rodziców z prawidłowościami przyswajania nowych informacji , organizacją gromadzonych wiadomości oraz zasadami i technikami uczenia się pamięciowego , umiejętne różnicowanie pojęć „ uczyć się”, „ nauczyć”
METODY:
• Czynnościowa
• Pogadanka
• Pokaz
• obserwacja
FORMY:
• indywidualna
• grupowa zróżnicowana
• zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• kolorowe strzałki ( zielona, pomarańczowa, niebieska),
• plansze: metody szybkiego uczenia się, „ mapa umysłu”,
• podręczniki do kl. II,
• albumy tematyczne,
• słowniki,
• karty do oceny zajęć,
• pomoce dydaktyczne dla rodziców np. „ Planowanie pracy domowej z udziałem rodziców”.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Rodzice siadają w kole. Nauczyciel wita wszystkich, a następnie przedstawia cel spotkania ( zapoznanie z metodami i technikami szybkiego uczenia się). Każda z przybyłych osób określa swój nastrój poprzez wybór strzałki w określonym kolorze – zielonym (jeśli czuje się świetnie), pomarańczowym (jeśli czuje się w miarę dobrze), niebieskim (jeśli czuje się źle). Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat trudności pojawiających się w pracy z dzieckiem w domu.
2. Wyjaśnienie pojęć: „uczyć się” , „nauczyć się”.
3. Przedstawienie przez nauczyciela i omówienie elementów mających wpływ na szybkie uczenie się ( plansza nr 1).
integracja obu półkul
( zaangażowanie wszystkich zmysłów )
muzyka barokowa, klasyczna- rytmiczne oddychanie
Szybkie uczenie się
ćwiczenia
fizyczne
ćwiczenia umysłowe
wyeliminowanie stresu
techniki pamięciowe ( wiersze)
motywacja
techniki uczenia się
afirmacja
mapa umysłu ( rozumienie treści,
koncentracja , powtórki )
metody zwiększające szybkość czytania
( metoda ołówkowa , selekcja uwagi )
Omówienie powyższego rysunku na konkretnych przykładach
4. Skoncentrowanie się na tworzeniu „mapy umysłu”.
Nauczyciel pokazuje przykładową „mapę umysłu” utrwalającą materiał dydaktyczny nt. Święta Bożego narodzenia w klasie II(plansza nr 2) .
Omówienie zasad tworzenia powyższej „mapy umysłu” ( zwrócenie uwagi na stosowanie rysunku zamiast haseł tematycznych )
5. Podział rodziców na 6 zespołów. Rodzice opracowują „mapy umysłowe” w oparciu o losowo wybraną tematykę: W naszej klasie, Zwierzęta wokół nas Nasza Ojczyzna, Jesień dookoła, Zawody ludzi, Pory dnia i roku. (pomoce – podręczniki, książki tematyczne, atlasy, słowniki ortograficzne )
6. Liderzy zespołów prezentują wykonane prace.
7.Rodzie ponownie siadają w kręgu.
Nauczyciel prezentuje i omawia wybrane techniki skutecznego uczenia się w/g przyjętych zasad:
• NIE KUJ ! OPRÓCZ WIERSZY , DAT I NAZWISK ... NIE UCZ SIĘ NICZEGO NA PAMIĘĆ !
• UCZĄC SIĘ LUB ODRABIAJĄC LEKCJE NA NASTĘPNY DZIEŃ ZACZNIJ OD RZECZY NAJTRUDNIEJSZYCH!
• DBAJ O HIGIENĘ UCZENIA SIĘ ! (po 30 – 40) minutach uczenia się rób zawsze około 10 min. Przerwy.
• PRZYGOTOWUJĄC SIĘ DO ODPOWIEDZI USTNEJ UCZ SIĘ PÓŁGŁOSEM ! ( skracasz w ten sposób czas swojej nauki, mówiąc uczysz się precyzyjnie wysławiać i logicznie budować odpowiedzi, słuchając siebie nie dekoncentrujesz się )
• GDY SIĘ UCZYSZ ...