Dodaj publikację
Autor
Angelika Kubik
Data publikacji
2010-05-26
Średnia ocena
5,00
Pobrań
271

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Analiza przyczyn środowiskowych, szkolnych, rodzinnych niedostosowania społecznego nieletniego w aspekcie braku realizacji jego potrzeb oraz proponowane formy oddziaływań resocjalizacyjnych.
 Pobierz (doc, 45,5 KB)

Podgląd treści

Analiza przyczyn środowiskowych, szkolnych , rodzinnych niedostosowania społecznego nieletniego w aspekcie braku realizacji jego potrzeb oraz proponowane formy oddziaływań resocjalizacyjnych.

Na zorganizowanej przez UNESCO w 1952 roku konferencji poświęconej wychowaniu i zdrowiu dzieci w Europie ustalono następującą definicję dziecka społecznie niedostosowanego „za dziecko społecznie nieprzystosowane uważa się takie dziecko, które jest niezdolne do swobodnego uczestnictwa w życiu swej grupy i do reagowania na jej wymagania
w sposób możliwy do przyjęcia.”

Halina Spionek uważa za niedostosowane społecznie takie jednostki, „u których zaburzeniu uległa sfera emocjonalno – wolowa oraz rozwój charakteru i osobowości, co powoduje często zakłócenia stosunków społecznych między dziećmi a ich otoczeniem.” Przy tym do istotnych przyczyn takiego stanu rzeczy autorka zalicza m.in. błędy wychowawcze
w rodzinie i w szkole, które w niekorzystnych warunkach życia i nauki dziecka wzmagają trudności wychowawcze i prowadzą do objawów wczesnego wykolejenia w postaci : ucieczek z domu, wagarów, kradzieży, picia alkoholu itp.
Pojęcie „niedostosowania społecznego” definiuje również Otton Lipkowski, według którego „jest to zaburzenie charakterologiczne o niejednolitych objawach, spowodowane niekorzystnymi zewnętrznymi lub wewnętrznymi warunkami rozwoju, a wyrażające się wzmożonymi
i długotrwałymi trudnościami w dostosowaniu się do normalnych warunków społecznych i w realizacji zadań życiowych danej jednostki.”

Do Placówki opiekuńczo- wychowawczej trafiła piętnastoletnia Agnieszka , przyczyną umieszczenia w placówce była niewydolność opiekuńczo-wychowawcza rodziców biologicznych polegająca na niedopilnowaniu obowiązku szkolnego , braku troski o prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny, uzależnienie od alkoholu obojga rodziców, prowadzenie w obecności dziecka awantur, libacji.

Zaniepokojona nieobecnościami w szkole i brakiem kontaktu z rodzicami wychowawczyni Agnieszki sprawę zgłosiła do dyrektora, ten po przedyskutowaniu sprawy z pedagogiem szkolnym o zaistniałej sytuacji powiadomił MOPS i Sąd rodzinny. Po szczegółowym przeprowadzeni postępowania przez MOPS, które miało na celu ustalenie faktycznej sytuacji rodziny Sąd postanowił o tymczasowym ograniczeniu władzy wykonawczej rodziców, oraz u umieszczeniu Agnieszki w placówce opiekuńczo-wychowawczej, jako ,że podczas prowadzonej sprawy okazało się ,że nieletnia jest w ciąży Sąd wskazał na Placówkę opiekuńczo-wychowawczą dla małoletnich matek i dziewcząt w ciąży.

Po przybyciu do placówki Agnieszka została umieszczona w 2 osobowym pokoju dla nowoprzybyłych wychowanek , w którym przebywała przez 3 miesiące.

Kontakt z dziewczyną, był bardzo trudny oprócz podania swoich danych nie wykazywała chęci rozmowy. Wszelkie próby kończyły się wrogimi i agresywnymi zachowaniami ze strony dziewczyny. Agnieszka została zapoznana ze swoimi obowiązkami , prawami i regulaminem panującym w placówce. Po miesięcznym pobycie miała już pierwszą ucieczkę na swoim koncie, do szkoły uczęszczała sporadycznie dlatego też wychowawcy zwrócili się o indywidualny tok nauczania na terenie placówki. Miało to na celu ...