Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM EDUKACJI REGIONALNEJ
„MOJA MAŁA OJCZYZNA”
EDUKACJA REGIONALNA
ROCZNY PROGRAM EDUKACYJNY PRZEZNACZONY DO REALIZACJI W GRUPACH
DZIECI PIĘCIO I SZEŚCIOLETNICH
„MOJA MAŁA OJCZYZNA”
Opracowała:
mgr Anna Radziewicz
Kazimierz Dolny, 2008r.
WSTĘP
Dziecko w wieku przedszkolnym jest otwarte na nowe
doświadczenia. Kształtuje się u niego poczucie systemu wartości i przynależności do konkretnego miejsca. Przedszkolak żywo interesuje się otaczającym go światem, odczuwa silna potrzebę nawiązania czynnego kontaktu z otoczeniem. Najpierw to otoczenie tworzą rodzice, rodzeństwo, dziadkowie a potem przedszkole i jego społeczność; z czasem rozszerza się ono na inne grupy społeczne.
Obecnie, w dobie zjednoczonej Europy, otwarcia się na świat, podróży poza granice kraju na nas , nauczycielach pierwszego szczebla edukacji dziecka ciąży duża odpowiedzialność. Jest to odpowiedzialność za ukształtowanie w dziecku poczucia własnej tożsamości, uświadomienia mu skąd pochodzi, gdzie są jego korzenie.
Każdy człowiek potrzebuje czegoś stałego w swoim życiu; czegoś co da mu poczucie bezpieczeństwa. U dziecka w wieku przedszkolnym należy tworzyć podłoże do uczuć przywiązania do własnej rodziny , do tradycji, do kultury, do przyrody, do języka rodzimego, do miejscowości, do swojej „ małej ojczyzny”.
Celem edukacji regionalnej jest to , by wychować człowieka otwartego na świat, umiejącego w nim znaleźć swoje miejsce jako członka rodziny, grupy rówieśniczej, społeczności lokalnej, regionalnej i narodowej.
Wyrażam nadzieję, że opracowany przeze mnie program edukacji regionalnej temu posłuży.
Program własny jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN ( Dz.U. z dnia 31 sierpnia 2007 r. Nr 157, poz.1100) a jego treści dostosowane są do realizowanego w przedszkolu programu: „ABC…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” autorstwa A. Łady – Grodzińskiej, E. Bełczewskiej, M. Herde, E. Kwiatkowskiej, J. Wasilewskiej.
ZADANIA PRZEDSZKOLA
1. Tworzenie warunków i sytuacji edukacyjnych wprowadzających dziecko w świat tradycji, historii i ludzi swojego najbliższego środowiska, swojego miasta.
2. Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz więzi ze swoim środowiskiem.
CELE PROGRAMU:
OGÓLNE:
- uświadomienie dziecku znaczenia jego własnej rodziny, domu rodzinnego,
- zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem (przedszkolem, miastem),
- zapoznanie z kulturą i elementami folkloru regionu,
- budowanie osobistego stosunku do swojego miejsca zamieszkania,
- wyrabianie poczucia własnego „ ja”,
- zapoznanie z symbolami narodowymi,
- wyrabianie szacunku do otaczającej nas przyrody.
SZCZEGÓŁOWE:
- zna swoje imię i nazwisko,
- zna miejsce swojego zamieszkania,
- potrafi wymienić członków swojej rodziny,
- zna adres swojego przedszkola,
- wie kto jest patronką przedszkola i zna niektóre jej utwory,
- zna pracowników przedszkola i wie czym się zajmują,
- zna ulice Kazimierza,
- zna rzeki w Kazimierzu,
- wie czym zajmują się mieszkańcy miasta,
- zna historię powstania miasta,
- zna zabytki Kazimierza,
- zna muzea w ...