Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Krasuska
nauczyciel języka polskiego
w Szkole Podstawowej nr 139 w Warszawie
TEMAT: Pochwala dobroci i skromności w baśni Słowik H. CH. Andersena.
Cele ogólne:
* Poznanie baśni Słowik napisanej przez duńskiego pisarza.
* Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru tekstu literackiego.
* Skłonienie do refleksji na temat tego, co stanowi wartość w życiu człowieka.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
* ułożyć pytanie do tekstu literackiego;
* wymienić elementy fantastyczne i realistyczne w baśni;
* przedstawić wydarzenia w kolejności chronologicznej;
* wyrazić swój pogląd i odpowiednio go uzasadnić;
* wypowiadać się z określona intencją;
* posługiwać się fragmentami tekstu na poparcie swych myśli;
* efektywnie współdziałać w grupie.
Uczeń zdolny:
* wyszukuje w encyklopedii ptaków informacje o słowiku;
* prezentuje informacje na temat życia i twórczości H. Ch. Andersena;
* objaśnia znaczenie związków frazeologicznych.
Śródki dydaktyczne: krzyżówka, encyklopedia, płyta CD z nagranym głosem słowika
Metody: wchodzenie w rolę, problemowa, praca z tekstem, prezentacje uczniowskie
Formy: praca w grupach Czas: 2 jednostki lekcyjne
➢ Rozwiązanie krzyżówki. (Załącznik nr 1) Otrzymane hasło związane jest z tytułowym bohaterem baśni Słowik. (Uczniowie mieli w domu przeczytać utwór.)
➢ Uczeń zdolny prezentuje samodzielnie przygotowane informacje o H.Ch. Andersenie.
➢ Nauczyciel przedstawia nagranie głosu słowika.
➢ Przypomnienie treści baśni. Proponuję zabawę. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie związane z utworem, a następnie na nie odpowiadają. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem, aby pytania zostały ułożone właściwie.
➢ Praca w grupach. Nauczyciel dzieli dzieci na grupy, używając kolorowych karteczek, na których zapisane jest działanie matematyczne. Osoby z jednakowym wynikiem tworzą grupę. Każda grupa układa plan wydarzeń w formie zdań bądź równoważników zdań. Następnie je prezentuje. Uczniowie poprawny plan zapisują w zeszytach.
➢ Wymienienie elementów fantastycznych (np. mówiący, myślący i czujący słowik, wizyta śmierci, dobre i złe uczynki przy łożu umierającego cesarza) oraz realistycznych (np. życie chińskiego cesarza i jego poddanych, otrzymanie przesyłki od cesarza Japonii, choroba władcy, opuszczenie go przez dworzan).
➢ Uczeń zdolny wyszukuje w encyklopedii informacje o słowiku i prezentuje je pozostałym osobom.
➢ Wymienianie cech żywego słowika z baśni. Posługiwanie się odpowiednimi cytatami.
Przykładowy efekt pracy:
|Cechy słowika właściwe ludziom |Uzasadnienie cytat |
|serdeczność, dobroduszność, umiejętność mówienia |- Słowiczku! – zawołała głośno dziewczyna. – Nasz łaskawy cesarz życzy sobie, abyś przed|
| |nim zaśpiewał! |
| |- Z największą przyjemnością – powiedział słowik i zaśpiewał tak pięknie, że aż rozkoszą|
| |było go słuchać. |
|umiejętność myślenia |- Czy mam raz jeszcze zaśpiewać dla cesarza? – zapytał słowik, który myślał, że cesarz |
| |jest obecny. |
|życzliwość, posłuszeństwo |(…) poleciał chętnie za nim, gdyż usłyszał, że taka jest wola cesarza. |
|skromność, prostoduszność, wdzięczność |Ale słowik podziękował i powiedział, że otrzymał już dostateczne wynagrodzenie. |
| |- Widziałem ...